loonatik schreef: ↑11 okt 2023 09:34
Had hier ook de 5000 S TR met veel problemen. Na een dag of 2 verloren ze 1 bar. Tijdens vakantie zovaak lek gereden en de sealant deed zijn werk niet meer.
Toen ik thuis was vervangen en zag dat de sealant eigenlijk overal aan de wand van de band heb probeerde te dichten. Nu de banden die er ervoor op had (giant fondo 1) erop en 0 problemen. Toen ik die verving voor de GP's zat ook al het sealant er nog in.
Dit is hier vaker aan bod gekomen in het verleden.
Je hebt
tubeless banden en
tubeless ready. De letters TR of TRL zijn bijna altijd een indicatie dat het om een Tubeless Ready band gaat.
Tubeless banden hebben geen sealant nodig om
luchtdicht te zijn (de band zelf dan, je hebt nog steeds kans dat sealant nodig is om de boel goed af te dichten bij de overgang van band naar velg).
Tubeless ready banden kunnen
luchtdicht gemaakt worden door het toevoegen van sealant. Concreet betekent dit dat na de eerste installatie de band (vooral de wangen) zich vol zuigen met sealant zodat deze luchtdicht raken. Volgens de verpakkingen moet je bij een race bandje iets van 30ml sealant toevoegen. Als je met een beetje pech een dorstige band hebt, kan het heel goed zijn dat deze direct alle sealant opneemt en dat je vervolgens zowat "droog" rond rijdt. Bij lek rijden heb je dus niet genoeg sealant om gaatjes te dichten.
Je kunt twee dingen doen. Na een paar ritten je sealant niveau peilen. En indien nodig (bij een tubeless ready band meestal wel) bijvullen tot het gewenste niveau.
Of je kwakt er bij installatie direct 50-60mm sealant in en je hebt klaar voor de komende maanden.
Mensen zijn heel slecht in oude gewoontes afleren. Vroegah reed het halve land met Conti 4000 met binnenbanden omdat deze lekker snel waren en redelijk slijtvast (ik laat het snel vierkant raken even buiten beschouwing). Conti kan echter niet consistent genoeg (qua kwaliteit) tubeless ready banden maken om deze serieus te nemen. Straffe uitspraak, ik weet het.
Hutchinson, Mavic en Pirelli zijn de betere fabrikanten van tubeless banden (al heeft Pirelli recentelijk een flater gemaakt met banden die te ruim waren en van velgen ontploften, dit hebben ze keurig met een recall opgelost).
Vittoria is wisselend, Spesh is ok. Ik vergeet waarschijnlijk veel.