Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 09 okt 2023 18:08

derxx schreef: 09 okt 2023 17:54 Zijn het de GP5000 TR of de S-TR ?
S TR, bij mij. De ene ging prima, de andere hield geen lucht binnen.

Ik heb nu de Schwalbe vervangen die ik ipv de Continental had gekocht, weer met een Schwalbe, en dat ging buitengewoon gemakkelijk. Even moeite de band eraf te krijgen, het erop leggen van de nieuwe ging snel, en lijkt nu hard te blijven.

De continental lijkt wel minder te slijten.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 okt 2023 07:54

Hier ook een conti TR (25mm) met een gaatje dat boven 3 bar niet dicht wil (DocBlue). Moet er nog een plakker in doen en nog ns proberen.
(Qua conti kwaliteit: ik had recent een 28mm TR met twee gaatjes/sneetjes vers uit de verpakking. Verder goed opgelost, maar toch).

Huidige TR’s doen t vooralsnog prima
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 10 okt 2023 08:11

Heb je bij tubeless trouwens nog zoiets als Zomer en Winter banden (op de weg)?
Ik rijd nu op pirelli race zero, 28mm. Kan ik daar de hele winter mee door blijven rijden of beter iets anders erop leggen binnenkort?
Voor ik tubeless reed (fiets kon max 25mm) had ik bv gp5000 in de zomer, en vittoria rubino pro control in de winter.

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 10 okt 2023 08:28

Voor de winter heb ik gewoon een ander setje oefenwielen, iets zwaarder, met de Continental 4-season (oude versie voor binnenband)

Ik heb Continental GP5000 STR ook opgegeven, eens lek niets meer aan te doen, dat was echt rommel en de sealant spoot over heel de fiets :-( . Ik koop nu de versies net onder de topversie. Profcoureur had dat aangeraden voor amateurs zoals ik. De banden hebben iets meer rubber, rijden minder lek en doen meer km's. Uiteindelijk rijd je dan op het niveau van de GP5000 TL, waar ik zeer tevreden over was.

Ik rij nu met de Vittoria Corsa N.EXT G2 TLR

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 10 okt 2023 14:34

Ik heb juist tubeless zodat ik in de winter hopelijk niet meer (of in elk geval niet lang) langs de weg hoef te staan om een band te wisselen. In de zomer reed ik toch al nooit lek :like: Dus ik ben niet van plan om weer terug te wisselen naar binnenbandjes in de winter. ;) Ik denk dat ik het dan maar gewoon ga zien hoe winterproof de pirelli race zero's zijn/hoe goed de sealant kleine gaatjes oplost, en anders bestel ik een setje Rubino pro's die tubeless compatible zijn.

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 11 okt 2023 09:34

Had hier ook de 5000 S TR met veel problemen. Na een dag of 2 verloren ze 1 bar. Tijdens vakantie zovaak lek gereden en de sealant deed zijn werk niet meer.
Toen ik thuis was vervangen en zag dat de sealant eigenlijk overal aan de wand van de band heb probeerde te dichten. Nu de banden die er ervoor op had (giant fondo 1) erop en 0 problemen. Toen ik die verving voor de GP's zat ook al het sealant er nog in.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 okt 2023 14:36

loonatik schreef: 11 okt 2023 09:34 Had hier ook de 5000 S TR met veel problemen. Na een dag of 2 verloren ze 1 bar. Tijdens vakantie zovaak lek gereden en de sealant deed zijn werk niet meer.
Toen ik thuis was vervangen en zag dat de sealant eigenlijk overal aan de wand van de band heb probeerde te dichten. Nu de banden die er ervoor op had (giant fondo 1) erop en 0 problemen. Toen ik die verving voor de GP's zat ook al het sealant er nog in.
Dit is hier vaker aan bod gekomen in het verleden.

Je hebt tubeless banden en tubeless ready. De letters TR of TRL zijn bijna altijd een indicatie dat het om een Tubeless Ready band gaat.

Tubeless banden hebben geen sealant nodig om luchtdicht te zijn (de band zelf dan, je hebt nog steeds kans dat sealant nodig is om de boel goed af te dichten bij de overgang van band naar velg).

Tubeless ready banden kunnen luchtdicht gemaakt worden door het toevoegen van sealant. Concreet betekent dit dat na de eerste installatie de band (vooral de wangen) zich vol zuigen met sealant zodat deze luchtdicht raken. Volgens de verpakkingen moet je bij een race bandje iets van 30ml sealant toevoegen. Als je met een beetje pech een dorstige band hebt, kan het heel goed zijn dat deze direct alle sealant opneemt en dat je vervolgens zowat "droog" rond rijdt. Bij lek rijden heb je dus niet genoeg sealant om gaatjes te dichten.

Je kunt twee dingen doen. Na een paar ritten je sealant niveau peilen. En indien nodig (bij een tubeless ready band meestal wel) bijvullen tot het gewenste niveau.
Of je kwakt er bij installatie direct 50-60mm sealant in en je hebt klaar voor de komende maanden.

Mensen zijn heel slecht in oude gewoontes afleren. Vroegah reed het halve land met Conti 4000 met binnenbanden omdat deze lekker snel waren en redelijk slijtvast (ik laat het snel vierkant raken even buiten beschouwing). Conti kan echter niet consistent genoeg (qua kwaliteit) tubeless ready banden maken om deze serieus te nemen. Straffe uitspraak, ik weet het.

Hutchinson, Mavic en Pirelli zijn de betere fabrikanten van tubeless banden (al heeft Pirelli recentelijk een flater gemaakt met banden die te ruim waren en van velgen ontploften, dit hebben ze keurig met een recall opgelost).
Vittoria is wisselend, Spesh is ok. Ik vergeet waarschijnlijk veel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28043
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2023 14:56

De grootste fabrikant, Schwalbe, vergeet je. De uitvinder van de tubelessband op de racefiets en ook nu nog een hele grote speler. Maken wat mij betreft gewoon goede banden.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 okt 2023 15:04

havana schreef: 11 okt 2023 14:56 De grootste fabrikant, Schwalbe, vergeet je. De uitvinder van de tubelessband op de racefiets en ook nu nog een hele grote speler. Maken wat mij betreft gewoon goede banden.
Mja, inderdaad. Goeie. Doorgaans weinig problemen met Schwalbe te lezen of horen inderdaad.

Ik zelf had die wel, de wangen bleven maar latex druppelen. Ze bleven wel op druk, maar ik moest iedere twee dagen de meuk van mijn band, velg en vloer weg poetsen. Dat vond de service center van Schwalbe normaal. Ik niet zo.

Waarschijnlijk een slechte batch.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13810
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 okt 2023 16:38

Schwalbe is de laatste jaren gewoon goed, die hebben wel geleerd van hun fouten in tegenstelling tot conti.
Sterker, persoonlijk zou ik ze op een gedeelde eerste plaats zetten met Pirelli. Ik vind de Pirelli op nuances iets fijner.

Maar zou er Pirelli op een schwalbe staan en schwalbe op een Pirelli, dan zou ik schwalbes rijden, begrijpen jullie hem :-) Ik schijn de enige te zijn die schwalbe een hele rare naam vind.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 11 okt 2023 22:00

Ik reed tubeless ook op schwalbe, prima banden, nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 okt 2023 23:01

Hier ook tevreden over Schwalbe en ook wel over Specialized tot nu toe. Weinig problemen, ok de Super Race voor de MTB zweten wel een beetje maar dat is verklaarbaar door de dunne wangen in combinatie met de (misschien "te") lage druk.

Ik vind zwetende wangen in een slechte batch overigens wel van een andere orde dan van velgen ploffen door een "foutje" in de tolerantie, wat gewoon levensgevaarlijk kan zijn en gewoon irritant omdat het weer koren op de molen is van de anti tubeless brigade ;). Voor mij een reden om, ondanks de recall, niet zo snel voor Pirelli te gaan.

Plaats reactie