MPolleke
17 okt 2023 17:13
Het verhaal dat ik zie bij cocaine en speed/amfetamine is dat als het goed gaat met mensen, dan zijn ze hoogstens nieuwsgierig, en na een paar keer zijn ze er wel weer klaar mee.
Wanneer mensen wat meer problemen hebben; emotioneel, sociaal, maatschappelijk, dan blijven ze in het gebruik hangen. Ze voelen zich even fantastisch, terwijl een tijdje later de wanhoop of het slecht voelen weer terug komen.
Het effect van dat spul is dat je meer naar buiten gericht raakt, en de weg naar binnen, zelfreflectie, wordt meer afgesloten. Wat er emotioneel van binnen gebeurt wordt op die manier weggedrukt en mensen komen niet makkelijk meer uit deze situatie, het zelfinzicht raakt kwijt.
Bij alcohol komt dat ook wel voor, dat zijn de alcoholverslaafden die heel veel drinken (oftewel, jezelf langzaam dood drinken). Bij softdrugs wordt het meer een vlucht uit het leven, al is het ook niet makkelijk daar weer uit te komen.
Er wordt veel geklaagd dat de GGZ uitgekleed is (niet onwaar), maar cocaine en speed zijn een steeds grotere epidemie aan het worden waar de GGZ ook steeds drukker mee is.
De laatste paar jaar ben ik anders naar mijn omgeving gaan kijken en ik kan op allerlei gebieden in mijn leven wel mensen aanwijzen waar ik sterke vermoedens bij heb. Ik zie daarin mensen met best wel goede opleiding en baan, die het plaatje best wel voor elkaar hebben. Er zijn gewoon heel veel mensen die best wel problemen hebben in het leven.
Een oplossing heb ik niet, maar repressie en opsporing lijken niet echt te werken. Zolang de vraag er is blijft er aanbod. Aan de vraagkant zou iets moeten gebeuren denk ik.
Er wordt nu wel eens door de politie een sms gestuurd naar klanten vanaf de telefoon van een dealer, dat ze hulp kunnen krijgen als ze dat willen. Dat vind ik een goede vorm van educatie en outreach.
Maar voorlopig is het pappen en nathouden, terwijl de zorgplicht er toch blijft.