Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 okt 2023 16:51

daniel1975 schreef: 17 okt 2023 16:42 Tsja, war on drugs was in de VS in de '80-90's ook niet echt een succes inderdaad.
Wat ik vooral niet snap is waarom mensen het zo nodig hebben. Heb je dan zo 'n sneu leven dat dat alleen met gras en poeder leuk wordt?
Mensen doen het al duizenden jaren en het verschil met jouw biertje is echt niet zo groot. Zeker cannabis veroorzaakt veel minder problemen dan alcohol.

Juist dankzij het verbieden, komen er steeds nieuwere, schadelijker middelen op de markt. Ook de sterkte van de (semi) legale middel wordt steeds groter. Als je ziet wat (minderjarigen) tegenwoordig kunnen bestellen, b.v. hier https://3mmc-shop.nl/ (er zijn er zo tientallenen evenveel chemische zooi met etiket erop dat het niet geschiktis voor consumptie), heb ik mijn kinderen liever vanaf hun 16e in het café of coffeeshop, zoals ik dat vroeger kon.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 17 okt 2023 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 17 okt 2023 16:53

MPolleke schreef: 17 okt 2023 14:46 Mijn ervaring van wijsheid in de kroeg is dat het vooral gaat over hoe dingen niet moeten. Over hoe het dan wel moet worden we niet veel wijzer.
Boos worden lijkt me trouwens het tegenovergestelde van wijsheid.
Ts helemaal niet zo moeilijk hoe het wel moet,
Heeft alles te maken keuze.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 okt 2023 16:56

mao schreef: 17 okt 2023 16:53
MPolleke schreef: 17 okt 2023 14:46 Mijn ervaring van wijsheid in de kroeg is dat het vooral gaat over hoe dingen niet moeten. Over hoe het dan wel moet worden we niet veel wijzer.
Boos worden lijkt me trouwens het tegenovergestelde van wijsheid.
Ts helemaal niet zo moeilijk hoe het wel moet,
Heeft alles te maken keuze.
Een makkelijke manier om het 8 miljard mensen naar de zin te maken? Vertel... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 17 okt 2023 17:13

Het verhaal dat ik zie bij cocaine en speed/amfetamine is dat als het goed gaat met mensen, dan zijn ze hoogstens nieuwsgierig, en na een paar keer zijn ze er wel weer klaar mee.

Wanneer mensen wat meer problemen hebben; emotioneel, sociaal, maatschappelijk, dan blijven ze in het gebruik hangen. Ze voelen zich even fantastisch, terwijl een tijdje later de wanhoop of het slecht voelen weer terug komen.
Het effect van dat spul is dat je meer naar buiten gericht raakt, en de weg naar binnen, zelfreflectie, wordt meer afgesloten. Wat er emotioneel van binnen gebeurt wordt op die manier weggedrukt en mensen komen niet makkelijk meer uit deze situatie, het zelfinzicht raakt kwijt.

Bij alcohol komt dat ook wel voor, dat zijn de alcoholverslaafden die heel veel drinken (oftewel, jezelf langzaam dood drinken). Bij softdrugs wordt het meer een vlucht uit het leven, al is het ook niet makkelijk daar weer uit te komen.

Er wordt veel geklaagd dat de GGZ uitgekleed is (niet onwaar), maar cocaine en speed zijn een steeds grotere epidemie aan het worden waar de GGZ ook steeds drukker mee is.
De laatste paar jaar ben ik anders naar mijn omgeving gaan kijken en ik kan op allerlei gebieden in mijn leven wel mensen aanwijzen waar ik sterke vermoedens bij heb. Ik zie daarin mensen met best wel goede opleiding en baan, die het plaatje best wel voor elkaar hebben. Er zijn gewoon heel veel mensen die best wel problemen hebben in het leven.

Een oplossing heb ik niet, maar repressie en opsporing lijken niet echt te werken. Zolang de vraag er is blijft er aanbod. Aan de vraagkant zou iets moeten gebeuren denk ik.
Er wordt nu wel eens door de politie een sms gestuurd naar klanten vanaf de telefoon van een dealer, dat ze hulp kunnen krijgen als ze dat willen. Dat vind ik een goede vorm van educatie en outreach.
Maar voorlopig is het pappen en nathouden, terwijl de zorgplicht er toch blijft.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 okt 2023 20:00

Hoe lastiger de wereld wordt hoe meer verslaafden met wat dan ook.
De meeste zijn hier ook verslaafd, maar dan aan duursport, dat is iig een stuk minder schadelijk, maar het idee is hetzelfde.

Drank, drug en eetverslaving zijn natuurlijk heel slecht voor je lijf. Ik weet niet of er cijfers zijn, maar het aantal drank doden is denk ik groter dan drugs.
Wat denk je van onzichtbaar huiselijk geweld wat vaak gepaard gaat met alcohol of drugsverslaving.

De extreme verslavingen beginnen vaak met onschuldig (lijkende) verslavingen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 17 okt 2023 20:18

Ernie C. schreef: 17 okt 2023 16:56 .........
Een makkelijke manier om het 8 miljard mensen naar de zin te maken? Vertel... :mrgreen:
Integendeel.
8 Miljard mensen is gewoon veel te veel voor de bol.
En als er dan eens een serieuze epidemie is doen ze er alles aan om iedereen in leven te houden.
Moet iedereen persé in leven gehouden worden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2023 20:25

Tsja, 2 miljard minder homo sapiens en alle problemen zijn opgelost. Keihard, maar vrees wel de enige oplossing. Volledig onuitvoerbaar, al doen sommige landen een aardige poging :-(
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 17 okt 2023 20:34

Lcsmet schreef: 17 okt 2023 20:18
Ernie C. schreef: 17 okt 2023 16:56 .........
Integendeel.
8 Miljard mensen is gewoon veel te veel voor de bol.
En als er dan eens een serieuze epidemie is doen ze er alles aan om iedereen in leven te houden.
Moet iedereen persé in leven gehouden worden?
Ook een goed argument om te stoppen met kankerbestrijding? Of de zorg van mensen met chronische ziektes?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 17 okt 2023 20:50

Israël bombardeert een ziekenhuis?!? Dat is toch nooit te verdedigen? Waarom doe je zoiets?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2023 21:02

Schijnt de tuin te zijn, niet gebouw. Maar onvoorstelbaar, hoe kun je zo ver zinken.

Ondertussen in NL:
Bijlagen
IMG_9211.jpeg
Less is bore

Daniel1973
Forum-lid

Daniel1973 17 okt 2023 21:31

Ernie C. schreef: 17 okt 2023 16:37 De vvd heeft in ieder geval de helft van de jeugd weer verslaafd aan de nicotine gekregen. Daar helpt alleen nog een vangnet.

Wat betreft drugs overstijgen de maatschappelijke kosten voor repressie ruimschoots die van het potentiële gezondheidsrisico.
De vvd heeft de jeugd aan het roken gebracht, tuurlijk joh. Daar heeft de jeugd helemaal niemand voor nodig, die rookten al van voor dat de vvd bestond.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 17 okt 2023 22:03

Gisteren zijn in Brussel 2 Zweden vermoord door een geradicaliseerde illegale Tunesiër.
De politici hebben weer woorden tekort om te verklaren wat ze er in de toekomst aan gaan doen.
Na Nice, Maalbeek, de Bataclan enzoverder wisten ze het nog steeds niet.
Onbekwaamheid die in de praktijk weer mensenlevens heeft gekost.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gesloten