FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Ps; zelf zou ik tegen het metalen frame een campa 11 speed crank nemen, eventueel met vierkante as. Dat doet de Merckx meer eer aan (en zelf rijdt ik op mijn ouder frame een campa 11 speed met een sram crank. Passende crank/groep is ver overroepen .
walter- schreef: ↑16 okt 2023 22:48[...]Neem eens een foto; probleem hen je als de achterbrug zeer snel naar binnen gaat of zeer breed is.
Op zich zou je van met je 11speed cassette kunnen kijken hoe hoog de 14t van de cassette komt. Van de 14t naar binnen of horizontaal extrapoleren tot boven de 11t; en zien of je dan al tegen de achterbrug aankomt.[...]
Gisteren een paar foto's gemaakt. De cassette is een Campagnolo 10 speed 12-25 (12-13-14-15-...-23-25):
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Is een Campagnolo 11 speed crankset een verbetering tov de SRAM 22 crankset? En zo ja, waarom? Of bedoel je puur esthetisch?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Duidelijk. Om eerlijk te zeggen vind ik die 11 speed cranks van Campagnolo ook mooier, maar heb er nooit bij stil gestaan dat ze zouden kunnen werken met de 11 speed groepen van SRAM/Shimano.walter- schreef: ↑18 okt 2023 15:21Ik bedoelde enkel esthetisch . En ook om het niet altijd te doen zoals de fabrikanten het graag hebben.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Ja, ik ben optimistisch. Vooral ook omdat ik een groot frame heb. In het ergste geval kan ik waarschijnlijk toch de cassette omruilen voor eentje met een 11T of 12T. Die laatste opties heb ik liever niet omdat ik die nooit gebruik, maar als dat de enoge optie is dan is dat niet anders. Hie dan ook, bedankt voor het meedenken en voor jouw suggesties.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 okt 2022 10:30
Ik heb sinds kort een nieuwe koersfiets, hier zit een ander verzet op: 52/36 met vanachter een 11x30. Op mijn vorige fiets had ik een 50/34 (compact) met 11x28. Ik heb de indruk dat ik met het nieuwe verzet met een ander gevoel trap als ik op het vlakke rij, ik schakel ook veel meer tussen 2 tanden. Zit dit tussen mijn oren of is er wel degelijk een verschil tussen deze combinaties? Ik vond het vorige veel aangenamer trappen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hangt een beetje van je kruissnelheid af, en je voorkeur qua cadans.
Maar het zou kunnen dat je net de "18" mist in je cassette zo tussen de 32 en 36 km/u (van de 19 naar de 17 als je op buitenblad zit met cadans 90). MAar goed, die had je waarschijnlijk ook al niet in je 11x28 cassette zitten (en met een beetje pech had je daar de 16 ook niet)
nieuwe fiets, dus ik ga even uit van 12 speed.
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36 ... H&DV=speed
Bij een 50 ipv 52.., of een 34 ipv 36, zijn de stapjes die je maakt achter een fractie kleiner. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat dát zo'n verschil maakt in gevoel en vaak schakelen.
Maar het zou kunnen dat je net de "18" mist in je cassette zo tussen de 32 en 36 km/u (van de 19 naar de 17 als je op buitenblad zit met cadans 90). MAar goed, die had je waarschijnlijk ook al niet in je 11x28 cassette zitten (en met een beetje pech had je daar de 16 ook niet)
nieuwe fiets, dus ik ga even uit van 12 speed.
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=36 ... H&DV=speed
Bij een 50 ipv 52.., of een 34 ipv 36, zijn de stapjes die je maakt achter een fractie kleiner. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat dát zo'n verschil maakt in gevoel en vaak schakelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
het kan allebei . Doordat je vooraan grotere bladen hebt, is achter schakelen een groter verschil (4-5%) tussen de kransen. En doordat je achter een grotere range hebt, zitten er grotere gaten tussen de kransen achteraan. Die 2 samen kunnen er voor zorgen dat je net niet de omwentelingen trapt bij een inspanning zoals je gewoon was en dat ook schakelen je niet naar die omwentelingen brengt. Alsof de verhouding die je wil rijden er net niet is. En misschien rijd je met je nieuwe fiets net iets sneller waardoor je ook nog eens echt een andere verhouding wenst . Of versnel je net altijd waardoor je idd moet schakelen om dat vast te stellen dat je toch iets tragen moet en terugschakelt. Of misschien brengt het heerlijker cruisen op de nieuwe fiets je tot meer omwentelingen maken en kom je zo in een combinatie die er niet is, of is je zithouding wat anders en probeer je een gevoel in zithouding op te vangen door te schakelen of...
En meten is weten: ken je je omwentelingen die je nu trapt en vroeger trapte, weet je welke verhoudingen je rijdt?
Zelf vind ik extra schakelen echt niet erg. Ik vind het enkel vervelend als ik geen verhouding vind die ik 'goed vind'. Ik rij dikwijls 14-28; en dan schakel ik net best veel omdat ik weet dat schakelen in bepaalde range maar 1 tandje verschil is en me bij minste oncomfort iets hoger of lager,ik iets vind dat aangenamer rijdt. Ik zou dus zeker zeggen dat extra schakelen geen probleem is; wel dat je niet die versnelling vindt die je je comfort geeft.
En meten is weten: ken je je omwentelingen die je nu trapt en vroeger trapte, weet je welke verhoudingen je rijdt?
Zelf vind ik extra schakelen echt niet erg. Ik vind het enkel vervelend als ik geen verhouding vind die ik 'goed vind'. Ik rij dikwijls 14-28; en dan schakel ik net best veel omdat ik weet dat schakelen in bepaalde range maar 1 tandje verschil is en me bij minste oncomfort iets hoger of lager,ik iets vind dat aangenamer rijdt. Ik zou dus zeker zeggen dat extra schakelen geen probleem is; wel dat je niet die versnelling vindt die je je comfort geeft.