Gravelbike met 2 tandwiels voor.
Ik heb net een gravel bike aangeschaft. Niet echt om mee te gravellen, maar voornamelijk als vakantie-met-bagage-racefiets. Ik wilde ook persé geen 1x setup. Vanwege de gatenkaas. Ik heb gekozen voor simpel. 10 speed grx400 ipv 11 of 12 speed. Goedkoper en minder slijtage. En met 10 of 11 speed, een ideale cassette zonder grote sprongen krijg je toch niet. Ik heb nu 30-46 en een 11-36 cassette.
Live fast; die young. mijn blog
Bedankt voor je uitgebreide toelichting maar dat zei ik zelf toch ook al. Ik moet dan nog meer aanpassing doen zoals andere derailleur voor en achter schreef ik maar die componenten heb ik liggen. . Maar het ging mij erom dat de TS zich niet moest laten beperken ik zijn keuze van een fiets die standaard met een one by setup is geleverd. Wat je nu doet met je uiteenzetting is eerder verwarring zaaien dan hulp..abdr schreef: ↑18 okt 2023 23:27 Die one-by-achterderailleurs hebben een helemaal andere constructie dan de 2x derailleurs. Bij een 1x derailleur staat het guide-wheel (het bovenste wieltje) op een offset van het draaipunt van de kooi, waardoor de positie van dit cruciale wieltje tov de kransjes voor een groot deel afhankelijk is van de vrije kettinglengte in elke versnelling. Bij een 2x derailleur valt het draaipunt van de kooi samen met het guide-wheel, zodat de stand van de kooi er niet toe doet.
Dit heeft als gevolg dat je een one-by-derailleur niet kan gebruiken met 2 verschillende kettingbladen omdat het guidewheel dan op de verkeerde plaats terecht komt. Maar het pluspunt is dan wel dat een redelijk kleine kooi een heel groot verschil in kransjes kan overbruggen. Bij een 2x derailleur is de range, het verschil tussen grootste en kleinste kransje, beperkt door het parallellogram van de derailleur, dus vaak slechts een kleine range qua cassette mogelijk.
M.a.w. jouw XPLR setup kan niet in 2x.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4906
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dit vind ik wel bijzonder.
Bij mijn Sram Rival xplr achter derailleur kan deze gekoppeld worden aan een voor derailleur. Dus deze is in een 1x of 2x setting bruikbaar.
De goedkoopste Apex Derailleur kan dat niet en is alleen als 1x bruikbaar
Bij mijn Sram Rival xplr achter derailleur kan deze gekoppeld worden aan een voor derailleur. Dus deze is in een 1x of 2x setting bruikbaar.
De goedkoopste Apex Derailleur kan dat niet en is alleen als 1x bruikbaar
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
GRX 11 of 12 speed, 46-30.., di2., met een 11-40 (12-40 zou ook prima zijn, maar bestaat niet)?
11 speed is voldoende, maar als het met een 12 speed groep zou moeten kan ik daar ook mee leven.
Dat zou voor mij voor een gravel en bikepacking fiets mooi zijn. Optie om cassette te wisselen vind ik ook prima. of misschien dat een cassette tot 36 tanden ook voldoende is, maar dat haalt nog steeds niet voor de voorgeschreven capaciteit van de achterderailleur
Maar volgens mij is dit al een lastige wens, en sowieso niet als groepset te verkrijgen.
GRX di2.., komt standaard met 48-31, dus dan moet je een andere crank erbij vragen (lager uit de serie).
En voor 11-40 of 11-36 heb je eigenlijk de grote slag derailleur nodig, die er voor de di2 niet is.
Mis ik iets in mijn analyse? zou de GRX 815 achterderailleur (di2, 11 speed), evt met een roadlink, dit wel aan moeten kunnen?
11 speed is voldoende, maar als het met een 12 speed groep zou moeten kan ik daar ook mee leven.
Dat zou voor mij voor een gravel en bikepacking fiets mooi zijn. Optie om cassette te wisselen vind ik ook prima. of misschien dat een cassette tot 36 tanden ook voldoende is, maar dat haalt nog steeds niet voor de voorgeschreven capaciteit van de achterderailleur
Maar volgens mij is dit al een lastige wens, en sowieso niet als groepset te verkrijgen.
GRX di2.., komt standaard met 48-31, dus dan moet je een andere crank erbij vragen (lager uit de serie).
En voor 11-40 of 11-36 heb je eigenlijk de grote slag derailleur nodig, die er voor de di2 niet is.
Mis ik iets in mijn analyse? zou de GRX 815 achterderailleur (di2, 11 speed), evt met een roadlink, dit wel aan moeten kunnen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Jouw versnellingen vs EKAR, crank 38T en cassette 10-44:rob74 schreef: ↑19 okt 2023 21:12 Ik heb net een gravel bike aangeschaft. Niet echt om mee te gravellen, maar voornamelijk als vakantie-met-bagage-racefiets. Ik wilde ook persé geen 1x setup. Vanwege de gatenkaas. Ik heb gekozen voor simpel. 10 speed grx400 ipv 11 of 12 speed. Goedkoper en minder slijtage. En met 10 of 11 speed, een ideale cassette zonder grote sprongen krijg je toch niet. Ik heb nu 30-46 en een 11-36 cassette.
Ik zou zelf een 40T kiezen maar je ziet dat je met 13 speed 1by een heel end komt, en vooral op het vlakke (daar waar gatenkaas het meest stoort) de versnellingen veel dichter bij elkaar liggen.

- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De Ekar heeft een fractie kleinere range. Met grotere stappen bij lage snelheden, maar kleinere stappen bij de hogere snelheden. Is dat de juiste interpretatie? (gebasseerd op 10 speed.., met 11 speed krijg je een kransje extra ertussen ergens)raven14 schreef: ↑20 okt 2023 10:39Jouw versnellingen vs EKAR, crank 38T en cassette 10-44:rob74 schreef: ↑19 okt 2023 21:12 Ik heb net een gravel bike aangeschaft. Niet echt om mee te gravellen, maar voornamelijk als vakantie-met-bagage-racefiets. Ik wilde ook persé geen 1x setup. Vanwege de gatenkaas. Ik heb gekozen voor simpel. 10 speed grx400 ipv 11 of 12 speed. Goedkoper en minder slijtage. En met 10 of 11 speed, een ideale cassette zonder grote sprongen krijg je toch niet. Ik heb nu 30-46 en een 11-36 cassette.
Screenshot 2023-10-20 at 10.36.42.png
Ik zou zelf een 40T kiezen maar je ziet dat je met 13 speed 1by een heel end komt, en vooral op het vlakke (daar waar gatenkaas het meest stoort) de versnellingen veel dichter bij elkaar liggen.
Het is mooi vergelijk zo deze 2 opties direct onder elkaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
kleine stapjes tussen 28 en 35 kmh, Verder heeft Ekar erg grote stappen. Ik fiets met bagage rond 25-30 kmh op het vlakke. Dus dan helpt Ekar ook weinig tegen de gatenkaas. En echt goedkoper is het ook niet. Maar zeker een leuk plaatje 

Live fast; die young. mijn blog
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat los je dus op door een nog kleiner voorblad van 36 te nemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Moest die al bestaan. Ik denk dat je die alleen elders kan krijgen (Ratio Technology in de UK heb ik gevonden) maar niet bij Campa.thestudent schreef: ↑20 okt 2023 10:57
Dat los je dus op door een nog kleiner voorblad van 36 te nemen.

Eigenlijk zou je voor die snelheden ook 32, 34 en 36 vooraan moeten kunnen hebben, maar bestaat niet voor ekar. Denk 32x10-44 dat niet slecht zou zijn voor jou om te bikepacken.
Langs de andere kant: ik fiets 80% van mijn pendelritten op dezelfde versnelling. Die andere 20% is dan omdat ik door weer en wind fiets, maar ook wind op en wind af heb ik een standaard versnelling. Sowieso fiets ik dus 99% met 5 versnellingen van de 20 (10sp tiagra).
Langs de andere kant: ik fiets 80% van mijn pendelritten op dezelfde versnelling. Die andere 20% is dan omdat ik door weer en wind fiets, maar ook wind op en wind af heb ik een standaard versnelling. Sowieso fiets ik dus 99% met 5 versnellingen van de 20 (10sp tiagra).
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6280
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Discussie loopt natuurlijk wat door elkaar.
Als je wilt gravelen, met ook op de weg stukken fietsen.. dat is toch meer finetunen op een prettige cadans en bereik. Minder de extreem lichte versnellingen en liever minder grote gatenkaas.
Woon-werk is dat minder.
Bikepacken/fietsvakanties.., wil je een extreem bereik hebben (ook bij 5 a 6km/u met cadans 60 a 65 oid). Heb je de topsnelheden minder nodig. Dus kan je sneller af met kleiner voorblad. Maar accepteer je grotere gaten in de cassette.
Voor woon-werk in Nederland is een 1-by dan al snel genoeg. Ga je met bepakking (of kinderkar ed) de heuvels in, dan is een dubbel toch wel erg prettig denk ik.
Dat gezegd hebbende, op mijn wind heb ik normaliter een 42 voor en 11-32 achter. Voor die vakanties steed ik een 34 voor en een 11-40 achter.
Als je wilt gravelen, met ook op de weg stukken fietsen.. dat is toch meer finetunen op een prettige cadans en bereik. Minder de extreem lichte versnellingen en liever minder grote gatenkaas.
Woon-werk is dat minder.
Bikepacken/fietsvakanties.., wil je een extreem bereik hebben (ook bij 5 a 6km/u met cadans 60 a 65 oid). Heb je de topsnelheden minder nodig. Dus kan je sneller af met kleiner voorblad. Maar accepteer je grotere gaten in de cassette.
Voor woon-werk in Nederland is een 1-by dan al snel genoeg. Ga je met bepakking (of kinderkar ed) de heuvels in, dan is een dubbel toch wel erg prettig denk ik.
Dat gezegd hebbende, op mijn wind heb ik normaliter een 42 voor en 11-32 achter. Voor die vakanties steed ik een 34 voor en een 11-40 achter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013