Bij het schakelen naar mijn 11 loopt er iets mis. Weten jullie wat er precies fout gaat?
https://youtube.com/shorts/UI9GzasvTX0? ... GL2PsHMvfm
Afstellen derailleur
Dit is echt een hele goede video die het hele proces van het 'indexeren' van je achterderailleur stap voor stap uitlegt, hierna begrijp je ook precies de mechaniek erachter en wat de H -en L-schroef doen als je er aan draait.
https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool
Als dit probleempje er is na installeren nieuwe derailleur, heb je de volgorde van het installeren verkeerd aangepakt; de h-schroef juist zetten is de eerste actie die je moet doen, zelfs best nog voor de ketting gelegd wordt.
Maar is dit een gebruikte fiets die vroeger goed werkte, kijk ook eens de pad na; eventueel moet je die gaan richten als je tegen dit probleem loopt (en elders is het schakelen ook niet meer perfect -al lijkt dat best mee te vallen in jet filmpje). Probleem is alleen dat niet iedereen een padrichter in de garage heeft.
Soms kan het ook zijn dat de h-schroef vroeger op het randje juist stond; door vuil in kabels, de veer die wat zwakker wordt, heeft de schroef nu lichte bijstelling nodig zodat de derailleir toch net goed naar de 11 wil.. Vanzelf zal ze niet te ver ingedraaid worden....
Of de h-schroef echt goed staat: derailleurkabel los maken en testen...
Maar is dit een gebruikte fiets die vroeger goed werkte, kijk ook eens de pad na; eventueel moet je die gaan richten als je tegen dit probleem loopt (en elders is het schakelen ook niet meer perfect -al lijkt dat best mee te vallen in jet filmpje). Probleem is alleen dat niet iedereen een padrichter in de garage heeft.
Soms kan het ook zijn dat de h-schroef vroeger op het randje juist stond; door vuil in kabels, de veer die wat zwakker wordt, heeft de schroef nu lichte bijstelling nodig zodat de derailleir toch net goed naar de 11 wil.. Vanzelf zal ze niet te ver ingedraaid worden....
Of de h-schroef echt goed staat: derailleurkabel los maken en testen...