Cube
Ik heb nu een Colnago CLX evo met R8050 di2, weegt net iets meer dan 8kg en kostte zonder de upgrades (wielen, zadelpen, stuur, assioma) 2800,- in febr. 2021. Daarbij een Cube Nuroad Race alu die ong 10.5kg weegt en ~1400 kostte (wel 2e hands paar maanden oud, maar nieuw was ~1650).
Als ik nog een N+1 zou doen dan zou ik hem toch zelf opbouwen met een los frame + componenten die ik wil. Ik heb het idee dat buiten de prijs voor de naam je ook een flinke markup betaalt voor het in elkaar zetten. Als ik soms de prijzen zie van een los frame, en dan het verschil tov een complete fiets, dan klopt de optelsom gewoon niet. Met een beetje schoppen voor componenten kom je vaak duizenden euro's goedkoper uit. Als je dat combineert met een "goedkoper" merk als Cube of Sensa dan denk ik dat je voor een nog relatief normaal bedrag evengoed een topfiets kunt hebben die niet veel onder zal doen voor een fiets die in de winkel dubbel zoveel kost.
Ja ik vind een Specialized, Trek, BMC, Colnago, Pinarello, Willier, etc ook mooi, maar tenzij die geldboom in mijn tuin eindelijk eens begint te groeien zal 'm dat waarschijnlijk niet gaan worden. Dan bouw ik liever een fiets die ik wel kan betalen, en evenveel plezier van zal hebben als ik erop zit.
Als ik nog een N+1 zou doen dan zou ik hem toch zelf opbouwen met een los frame + componenten die ik wil. Ik heb het idee dat buiten de prijs voor de naam je ook een flinke markup betaalt voor het in elkaar zetten. Als ik soms de prijzen zie van een los frame, en dan het verschil tov een complete fiets, dan klopt de optelsom gewoon niet. Met een beetje schoppen voor componenten kom je vaak duizenden euro's goedkoper uit. Als je dat combineert met een "goedkoper" merk als Cube of Sensa dan denk ik dat je voor een nog relatief normaal bedrag evengoed een topfiets kunt hebben die niet veel onder zal doen voor een fiets die in de winkel dubbel zoveel kost.
Ja ik vind een Specialized, Trek, BMC, Colnago, Pinarello, Willier, etc ook mooi, maar tenzij die geldboom in mijn tuin eindelijk eens begint te groeien zal 'm dat waarschijnlijk niet gaan worden. Dan bouw ik liever een fiets die ik wel kan betalen, en evenveel plezier van zal hebben als ik erop zit.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39982
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Yep, en toch gaan de 8k+ fietsen als broodjes over de toonbank.colnagofreak schreef: ↑21 okt 2023 09:48 Mag dan de helft zijn van "premium" merk fietsen.
En dan nog wat van Bon zegt voor 7499 euro. Dat is nog steeds een bak met geld!!!
Voor de meeste (hobby)fietsers boven het budget, totale gekte wat mij betreft wat betreft de huidige prijzen van fietsen.
Less is bore
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik hoop dat ik duidelijk was dat ik geen enkel probleem heb dat mensen een zwaar overpriced fiets kopen.daniel1975 schreef: ↑21 okt 2023 14:42Yep, en toch gaan de 8k+ fietsen als broodjes over de toonbank.colnagofreak schreef: ↑21 okt 2023 09:48 Mag dan de helft zijn van "premium" merk fietsen.
En dan nog wat van Bon zegt voor 7499 euro. Dat is nog steeds een bak met geld!!!
Voor de meeste (hobby)fietsers boven het budget, totale gekte wat mij betreft wat betreft de huidige prijzen van fietsen.
Ik heb enkel een probleem met de bla, bla, bla die er dan verkocht word, vooral door de marketingboys, om die hoge prijs te verantwoorden. En dat er dan ook nog eens eigenaars meegaan in het verhaal in plaats van dat ze gewoon toegeven dat ze die fiets wilden, wat die ook kost.
Ik heb dat een beetje met auto's, te duur maar een mooi merkje erop, maar dan weer niet met fietsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Mijn Skoda is mogelijk wel wat groter dan de Volvo xc60 van mijn buurman maar aan alles merk je waarom die auto de helft meer kost.
Bij fietsen is dat verschil er voor mij gewoon niet. De middenklasse fietsen (3.000 euro) doen voor mij in niets onder voor een fiets die de helft duurder is maar van een merk met beleving.
Tegelijkertijd zou het heel saai zijn als iedereen een cube of trek zou rijden.
Belangrijkste is zoals hierboven opgemerkt om iedereen in zijn waarde te laten.
Bij fietsen is dat verschil er voor mij gewoon niet. De middenklasse fietsen (3.000 euro) doen voor mij in niets onder voor een fiets die de helft duurder is maar van een merk met beleving.
Tegelijkertijd zou het heel saai zijn als iedereen een cube of trek zou rijden.
Belangrijkste is zoals hierboven opgemerkt om iedereen in zijn waarde te laten.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39982
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik denk dat ergens rond de 3-4k het optimum ligt qua fietsen. Daarboven wordt het marginal gains, merk, grammen.
Maar ja, hoezeer ik de keuze van andere respecteer en weet dat bijv Cube prima is wil ik het niet. Heb dat ook met Opel bijv.
Terwijl bijv Kia/Hyundai dan weer wel langzaam naar het linker rijtje schuift. Best gek hoe dat werkt in iemands hoofd.
Maar ja, hoezeer ik de keuze van andere respecteer en weet dat bijv Cube prima is wil ik het niet. Heb dat ook met Opel bijv.
Terwijl bijv Kia/Hyundai dan weer wel langzaam naar het linker rijtje schuift. Best gek hoe dat werkt in iemands hoofd.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Klopt maar daar zit je bij de "premium" merken dan ook zo aan.daniel1975 schreef: ↑21 okt 2023 14:42 Yep, en toch gaan de 8k+ fietsen als broodjes over de toonbank.
Werk je een paar jaar geleden nog voor gek verklaard, als je "premium" frame niet was afgemonteerd met SR of dura ace.
Nu zie je fietsen afgemonteerd met 105 voor die prijs!
Natuurlijk is de 105 van een paar jaar geleden niet te vergelijken met die van nu, maar toch.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Daar zeg je 't, een 105 (Di2) is ook gewoon een supergroep. Werkt in de praktijk even goed als de Ultegra of Dura Ace, gaat 'm enkel maar wat over grammetjes en heel lichte verschillen in duurzaamheid. Ik ken een goed renner die zweert bij 105, als ie valt, veel goedkoper in onderdelen en in de praktijk nagenoeg net hetzelfde!colnagofreak schreef: ↑21 okt 2023 17:08
Nu zie je fietsen afgemonteerd met 105 voor die prijs!
Natuurlijk is de 105 van een paar jaar geleden niet te vergelijken met die van nu, maar toch.
Grappige is dat ik er geen volvo is waarvoor ik mijn skoda zou willen ruilen. Nog niet als ik geld toe krijg. Zo zal het misschien ook wel met fietsen zijn. Net wat je belangrijk vindt, wat je ervaart en wat je gevoel is.bakboord1 schreef: ↑21 okt 2023 15:44 Mijn Skoda is mogelijk wel wat groter dan de Volvo xc60 van mijn buurman maar aan alles merk je waarom die auto de helft meer kost.
Bij fietsen is dat verschil er voor mij gewoon niet. De middenklasse fietsen (3.000 euro) doen voor mij in niets onder voor een fiets die de helft duurder is maar van een merk met beleving.
Tegelijkertijd zou het heel saai zijn als iedereen een cube of trek zou rijden.
Belangrijkste is zoals hierboven opgemerkt om iedereen in zijn waarde te laten.
Daar spreek ik me niet over uit. M'n Dura Ace (12 speed) op m'n recentste racefiets doet het na bijna twee jaar en ik schat zo'n 25.000 km wel nog steeds prima zonder pannes van eender welke aard.