Zeker van dat het een 80 mm is? Mijn S werd geleverd met een 70 mm. Ik heb een 100 mm gemonteerd, m'n zadel lichtjes naar voren gekanteld en geschoven. Met de redelijke drop vind ik dat fijner rijden. Voorts kon ik absoluut niet wennen aan dat Terra Argo zadel, veel te breed naar m'n zin. Een Fizik Antares gemonteerd (staat op al m'n fietsen).marsman schreef: ↑16 okt 2023 09:31 De regen gooide een beetje roet in het eten, maar op zaterdag tijd gehad voor een eerste ritje met de Grizl Ekar. Het stuur staat nu wel goed. Wat wel raar is, is dat de stand van de handlebars goed aanvoelen, maar conform de indicatie op het stuur nu niet recht staat.
Dat gezegd hebbende, wat is dit een fijn fietsje! Het is m'n eerste gravelbike, maar rijdt perfect. Veel comfort, toch redelijk snel op de weg en echt een fijne geometrie. Ik ben 1.79 met een BB van 81 cm. Ik heb een S gekozen. Ik rij ook op een Ultimate in maat S met een 10 cm cockpit. De Grizl in S komt met een 8 cm stuurpen en die lijkt out of the box bijna perfect op maat. Wat me opvalt is dat hij vrij lang voelt en ook redelijk racy. Ik had gedacht een 1 cm langere pen nodig te hebben, maar ik zal eerst eens een paar ritten maken voor ik dat ga vervangen. Het stuur kan ook wel iets lager, maar niet veel.
De Campa Ekar groep is prima. Het ziet er prachtig uit. De schijfremmen zijn echt geweldig. Veel gevoel en controle. De duimschakelaar is wennen. Ik had wel eens eerder met een Campagroep gereden, maar deze duimschakelaar is wat lomper/ groter en zit iets meer naar binnen geplaatst. Je moet daarom je hand verplaatsen om de schakelaar te kunnen bedienen. Ik snap waarom ze het gedaan hebben, de schakelaar zit nu niet in de weg bij het fietsen. Ook niet met (dikkere) handschoenen. Het schakelen met de duimschakelaar is wel precies. Ik ben minder te spreken over de schakelhendel om kleiner te schakelen. Die is te klein, en blijft telkens haken achter de remhendel. Omdat hij te klein is, denk ik dat je met dikke handschoenen moeite hebt om te schakelen.
Ik ga de wielen zsm vervangen. Er zitten nu OEM Fulcrum wielen in van om en nabij de 2kg. Je voelt dat dit te zwaar is. Ik moet nog even kijken welke wielen ik neem.
Canyon
je hebt gelijk, 7 cm iddjakkel schreef: ↑16 okt 2023 17:15 Zeker van dat het een 80 mm is? Mijn S werd geleverd met een 70 mm. Ik heb een 100 mm gemonteerd, m'n zadel lichtjes naar voren gekanteld en geschoven. Met de redelijke drop vind ik dat fijner rijden. Voorts kon ik absoluut niet wennen aan dat Terra Argo zadel, veel te breed naar m'n zin. Een Fizik Antares gemonteerd (staat op al m'n fietsen).
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Canyon schrijft online dat de Grail Al (2022) maximaal 42mm banden kan hebben. Zitten nu 40mm Continental Terra op. Ik lees veel positieve reacties op de Vredenstein Avontura. Maar die zijn 44mm (of 38, maar ik wil niet smaller dan 40). Iemand een idee of 44mm ook past in een (oude) Grail? Op het oog, twijfel ik. Benieuwd naar ervaringen.
Michiel
Het weer wordt natter en kouder, tijd om de gravel wat meer van stal te halen. Vandaag 73 km's, zowat 60% off en 40% on road. De Grizl is een zalige fiets, de 45 mm banden op 2 bar vooraan en 2.2 bar achteraan vind ik ideaal om weg, gravel en zandwegen te combineren. Ik denk er wel aan een carbon stuur te monteren, het originele alu exemplaar is wel een heel stijf en hard exemplaar. Flare of geen of weinig flar moet ik nog eens over denken. Voor de rest, naar mijn aanvoelen, geen enkel minpunt.
Als je er 1 gevonden hebt, laat eens weten welke je hebt. Ben ook nog op zoek, maar precies niet zoveel keuze in echte carbon gravel sturen.jakkel schreef: ↑22 okt 2023 20:01 Het weer wordt natter en kouder, tijd om de gravel wat meer van stal te halen. Vandaag 73 km's, zowat 60% off en 40% on road. De Grizl is een zalige fiets, de 45 mm banden op 2 bar vooraan en 2.2 bar achteraan vind ik ideaal om weg, gravel en zandwegen te combineren. Ik denk er wel aan een carbon stuur te monteren, het originele alu exemplaar is wel een heel stijf en hard exemplaar. Flare of geen of weinig flar moet ik nog eens over denken. Voor de rest, naar mijn aanvoelen, geen enkel minpunt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik deel je mening volledig. Dat snoeiharde alu stuur ga ik ook nog vervangen.
Weet niet of ik dit durf, is wel heel licht. Wel super comfortabel waarschijnlijk.
https://www.wiggle.com/eu/p/prime-prima ... idths=42cm
€107 voor mt42 nu.
Weet niet of ik dit durf, is wel heel licht. Wel super comfortabel waarschijnlijk.
https://www.wiggle.com/eu/p/prime-prima ... idths=42cm
€107 voor mt42 nu.
Less is bore
Op aliexpress staat het vol met lichte carbon stuurtjes voor al even lichte prijzen.daniel1975 schreef: ↑22 okt 2023 22:08 Ik deel je mening volledig. Dat snoeiharde alu stuur ga ik ook nog vervangen.
Weet niet of ik dit durf, is wel heel licht. Wel super comfortabel waarschijnlijk.
https://www.wiggle.com/eu/p/prime-prima ... idths=42cm
€107 voor mt42 nu.
Je ziet door het bos de bomen niet meer.
Even oppassen met bestellen bij Wiggle. Het moederbedrijf staat op omkiepen!daniel1975 schreef: ↑22 okt 2023 22:08 Ik deel je mening volledig. Dat snoeiharde alu stuur ga ik ook nog vervangen.
Weet niet of ik dit durf, is wel heel licht. Wel super comfortabel waarschijnlijk.
https://www.wiggle.com/eu/p/prime-prima ... idths=42cm
€107 voor mt42 nu.
In duitsland beginnen al verschillende online winkels faillissement aan te vragen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
I know. Ik denk dat ze juist nu zaken in de uitverkoop gooien om snel wat cash binnen te krijgen. En 107,- durf ik wel te gokken.
@jakkel: ik koop dan liever huismerk van een gerenommeerde partij als lichtgewicht stuurtje dan bij een chinees. Ga er vanuit dat Wiggle/CRC voldoende heeft getest. Maar of zo'n ding ook gravel-proof is weet ik niet. Die genoemde flex in reviews kan denk ik juist wel heel fijn zijn op een gravelaar.
@jakkel: ik koop dan liever huismerk van een gerenommeerde partij als lichtgewicht stuurtje dan bij een chinees. Ga er vanuit dat Wiggle/CRC voldoende heeft getest. Maar of zo'n ding ook gravel-proof is weet ik niet. Die genoemde flex in reviews kan denk ik juist wel heel fijn zijn op een gravelaar.
Less is bore