Ik zal mezelf anders eerst even voorstellen. Ik ben 19 jaar en weeg zo'n 71kg. Vorig jaar had ik mij ingeschreven voor mijn eerste Kwart Triatlon (van Ironman) en heb hierdoor mijn liefde voor wielrennen gevonden. Vroeger ging ik al veel gaan mountainbiken maar nooit echt iets serieus. Nu dat ik de kwart triatlon gedaan heb, wil ik mijn eigen koersfiets gaan kopen aangezien ik het afgelopen jaar een ouder model van mijn vader gebruikte. Ik kijk al enkele weken/maanden naar de Canyon fietsen omdat deze prachtig zijn en nog eens goeie prijs/kwaliteit hebben. Het enige nadeel aan deze fietsen is dat deze bijna niet beschikbaar zijn.
Nu kwam ik afgelopen week op de Giant website en zag ik dat er een End of Season sale bezig is. Ik keek wat rond en de Giant TCR advanced pro disc 2 van 2022 stond me direct aan. Deze is van maar liefst 3500 euro naar 2600 euro. Deze bevat al carbonnen wielen en is afgemonteerd met 105. De fiets zelf is ook prachtig. Ik sta op het punt deze te kopen, maar had nog enkele vragen.
1) Zou het de moeite zijn om 400 euro meer in te leggen en voor de Giant Propel Advanced 2 gaan van 2023. Dit is een meer aero fiets wat niet slecht is voor waar ik woon. Ik woon namelijk aan de kust met enkel vlakke wegen. Er kan wel wat wind staan. Deze zou ook goed zijn voor triatlons. Nu vroeg ik me wel af of deze comfortabel is voor langere ritjes. Ik doe namelijk eind maart mee met de Ronde van Vlaanderen 260km.
2) Is het misschien verstandiger om voor de TCR Advanced 2 (1900 euro nu) te gaan en dan op later termijn een carbon wielsetje te kopen (303s bv.). Ik zie wel dat de Pro versie van de TCR wat betere componenten heeft (Overdrive 2, beter zadel, schimano rotors,..).
Het is een zeer moeilijke keuze en hoop dat de korting op giant nog even blijft.
Als je andere suggesties hebt, laat dan zeker maar weten! Ik zit zeker niet vast op de Giant.
Alvast bedankt om mij te helpen en verder te informeren