M'n vrouw is aan het kijken naar een nieuwe fiets en heeft iets o het oog.
Deze fiets is (tov haar huidige) reach 10mm langer en stack 12mm lager.
Los ik dit dan op met 1cm kortere pen en zadel 1cm hoger (hoewel je zadelhoogte meet vanaf trapas dus wat is precies de waarde die je moet hechten aan stack?!)
Stack en reach
Teken 2 driehoeken de vorige en de nieuwe fiets en dan zet je er een vierde punt D er bij daar komt je stuur, ervan uitgaande dat je de shifters en stuurbocht gelijk zijn.
Uiteindelijk maakt het enkel uit waar je billen zitten, je handen rusten en je voeten de pedalen raken.
Anders een https://www.velogicfit.com/frame-comparison/
Daar kan je makkelijk ook de stuurpennen, spcers en stuur reach invullen
Uiteindelijk maakt het enkel uit waar je billen zitten, je handen rusten en je voeten de pedalen raken.
Anders een https://www.velogicfit.com/frame-comparison/
Daar kan je makkelijk ook de stuurpennen, spcers en stuur reach invullen
Ten aanzien van de reach: ja, die 10mm meer reach kan gecompenseerd worden met een stuurpen van 10mm korter. Verondersteld dat de positie van het zadel (welke beinvloed wordt door de hoek van de zitbuis) gelijk is, kom je dan in dezelfde positie.
Ten aanzien van de stack: 12mm minder stack hoogte betekent dat het stuur/de stuurpen ook 12mm lager komt. Dit kan gecompenseerd worden door 12mm extra spacers onder de stuurpen. Weet niet hoeveel spacers mevrouw nu onder de stuurpen heeft? Als ze nu al richting de 30/40mm spacers gaat..
De positie van het zadel neem je normaliter over van de bestaande fiets. Dus zelfde hoogte en voor/achter positie. Als gezegd, is de mate waarin dit gelijk is afhankelijk van de hoek van de zitbuis. Als die een andere hoek heeft, kan ook dit gecompenseerd worden. Bij een steilere hoek zal het zadel in de zadelklem verder naar achter moeten. Bij een luiere hoek zal het zadel verder naar voren moeten. Als de limieten bereikt zijn van de zadelpen, kan eventueel ook nog een zadelpen met meer of minder offset uitkomst bieden.
Ten aanzien van de stack: 12mm minder stack hoogte betekent dat het stuur/de stuurpen ook 12mm lager komt. Dit kan gecompenseerd worden door 12mm extra spacers onder de stuurpen. Weet niet hoeveel spacers mevrouw nu onder de stuurpen heeft? Als ze nu al richting de 30/40mm spacers gaat..
De positie van het zadel neem je normaliter over van de bestaande fiets. Dus zelfde hoogte en voor/achter positie. Als gezegd, is de mate waarin dit gelijk is afhankelijk van de hoek van de zitbuis. Als die een andere hoek heeft, kan ook dit gecompenseerd worden. Bij een steilere hoek zal het zadel in de zadelklem verder naar achter moeten. Bij een luiere hoek zal het zadel verder naar voren moeten. Als de limieten bereikt zijn van de zadelpen, kan eventueel ook nog een zadelpen met meer of minder offset uitkomst bieden.
Gazelle Team TVM \'99
voor de duidelijkheid: een zelfde zadel positie: tov de trapas staat zadel even hoog en de neus van het zadel staat horizontaal even ver achter de trapas. Dit laatste is eigenlijk het startpunt van een fietsopmeting.
stack is dus de hoogte van de voorvorkbuis en heeft niets te maken met je zadel
