Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
lugosi
- Forum-lid HC
lugosi
23 okt 2023 20:56
Enzzo schreef: ↑22 okt 2023 21:04
In elk geloof? Kan u mij eens vertellen in welke mate de christenen, boeddhisten, hindoeisten, etc.... terroristische acties uitgevoerd hebben in een grote-orde vergelijkbaar met islamterreur van de laatste decennia?
Wat te denken van de katholieke missionarissen die in Afrika en zuid- Amerika hun geloof op minder explosieve wijze hebben opgedrongen aan de bevolking?
Of hoe de Portugezen en Spanjaarden en Hollanders hun griep en andere virussen verspreid hebben over de inheemse bevolking van zuid Amerika?
Of hoe zij daar hebben huisgehouden en volkerenmoord hebben gepleegd?
Hoe in naam van hun heilige god hele volksstammen vanuit Afrika naar de koloniën werden verscheept onder het mom van “dit zijn geen godsvreesende mensen maar slechts wildelingen “
Of wat te denken van de godsdienst oorlogen tussen katholieken en protestanten in de 17e eeuw hier in de lage landen?
Ik zei in de laatste decennia, maar bon , de feiten die u opnoemt dateren van eeuwen geleden, eigenlijk zegt u dus dat dat de islamterreur van nu vergelijkbaar is met hoe de Westerse beschaving enkele honderden jaren geleden was. Een vergelijking die kan tellen. Plots komt Pim me voor de geest....
Voor minder oude aantijgingen, ik wist niet dat de missionarissen Bataclan-gewijs te werk zijn gegaan.
-
lugosi
- Forum-lid HC
lugosi
23 okt 2023 21:15
Theo V schreef: ↑22 okt 2023 20:39
...........
In elk geloof? Kan u mij eens vertellen in welke mate de christenen
Inquisitie kruistochten, diverse sektes zoals die van Jim Jones, boeddhisten
Misschienget enige echte vredelievendegeloof, hindoeisten
conflict in Kashmir, etc.... terroristische acties uitgevoerd hebben in een grote-orde vergelijkbaar met islamterreur van de laatste decennia? (madrid, london, brussel, bataclan,.... om er maar een paar te noemen)
De Kruistochten dat was een kleine duizend jaar geleden, de Westerse beschaving is van dat soort gedrag weggeëvolueerd. Als u dit vergelijkbaar vind met wat er de laatste decennia in madrid, london, brussel, bataclan etc gebeurd is dan kan ik alleen vaststellen dat het hedendaags terrorisme uit een cultuur komt die duizend jaar achterloopt.
Lees ook eens wat feitenliteratuur (en niet interpretatieliteratuur) over de kruistochten en je zal je beeld overigens wat moeten bijstellen. (bijvoorbeeld eerst met de interessante maar weinig historische correcte beschouwing van Amin Maalouf over de kruistochten vanuit Arabisch perspectief, en lees dan feitenliteratuur (opsommingen) van Stark (kruistochten) en Corluy (Al Andalus) beide reconquista-verhalen. Grieks Romeinse bronnen zijn ook interessant wat betreft het Byzantijnse rijk tijdens die periode.
Hetzelfde geldt overigens voor de inquisitie, waar veel onzin over verteld wordt in achterafkennis.
-
sauerlaender
- Forum-lid
sauerlaender
23 okt 2023 21:23
Jans schreef: ↑23 okt 2023 19:26
Lcsmet schreef: ↑23 okt 2023 18:51
Zojuist op npo1, een expat betaald over 30% van zijn/haar loon geen belastingen.
Nederland heeft veruit het hoogste aantal expats van Europa, 92000 tegenover 28000 voor België op de tweede plaats.
Hoog tijd om allerlei belasting constructies/uitzonderingen af te e schaffen.
Maar dit is niet onbeperkt. Sinds 2019 nog 5 jaar. Zoals je het nu suggereert wel.
Maar goed, zelfs Nederlanders die na x aantal jaren buitenland terugkomen, komen er ook voor in aanmerking.
Misschien is het ook de moeite waard te vermelden dat de expats veel minder AOW zullen krijgen dan de Nederlanders, namelijk alleen naar rato voor de jaren die ze tussen hun 15de en de AOW leeftijd in Nederland woonden, terwijl ze wel voor de AOW premie afdragen via hun salaris. Daarmee hebben ze wel een duidelijk nadeel tov de inheemse bevolking.
-
ColumsbusMJ
- Forum-lid
ColumsbusMJ
23 okt 2023 22:08
lugosi schreef: ↑23 okt 2023 21:15
Theo V schreef: ↑22 okt 2023 20:39
...........
In elk geloof? Kan u mij eens vertellen in welke mate de christenen
Inquisitie kruistochten, diverse sektes zoals die van Jim Jones, boeddhisten
Misschienget enige echte vredelievendegeloof, hindoeisten
conflict in Kashmir, etc.... terroristische acties uitgevoerd hebben in een grote-orde vergelijkbaar met islamterreur van de laatste decennia? (madrid, london, brussel, bataclan,.... om er maar een paar te noemen)
De Kruistochten dat was een kleine duizend jaar geleden, de Westerse beschaving is van dat soort gedrag weggeëvolueerd. Als u dit vergelijkbaar vind met wat er de laatste decennia in madrid, london, brussel, bataclan etc gebeurd is dan kan ik alleen vaststellen dat het hedendaags terrorisme uit een cultuur komt die duizend jaar achterloopt.
Lees ook eens wat feitenliteratuur (en niet interpretatieliteratuur) over de kruistochten en je zal je beeld overigens wat moeten bijstellen. (bijvoorbeeld eerst met de interessante maar weinig historische correcte beschouwing van Amin Maalouf over de kruistochten vanuit Arabisch perspectief, en lees dan feitenliteratuur (opsommingen) van Stark (kruistochten) en Corluy (Al Andalus) beide reconquista-verhalen. Grieks Romeinse bronnen zijn ook interessant wat betreft het Byzantijnse rijk tijdens die periode.
Hetzelfde geldt overigens voor de inquisitie, waar veel onzin over verteld wordt in achterafkennis.
Vraag mij wel af wat je bedoelt met de term feitenliteratuur. Geschiedschrijving is onderhevig aan interpretatie.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
24 okt 2023 08:34
+1 voor de laatste zin en daar gaan we denk ik makkelijk aan voorbij.
Het terrorisme van nu kun je misschien beter vergelijken met wat wij in de middeleeuwen tot een 1800 deden. Wat ik wel vaker zeg ze liggen daar een paar honderd jaar achter. Met moderne middelen heet het ineens terrorisme, maar echt extreem waren die daden ook weer niet in aantallen, vrij slecht uitgevoerd zelfs als dood je doel is.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
24 okt 2023 08:39
In vergelijking met het napalmbombardement op Tokyo en later Hiroshima en Nagasaki is het allemaal maar klein bier inderdaad. Dat was ook ordinair terrorisme.
Campagnolo Ultra Dork
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
24 okt 2023 09:42
sauerlaender schreef: ↑23 okt 2023 21:23
Jans schreef: ↑23 okt 2023 19:26
Lcsmet schreef: ↑23 okt 2023 18:51
Zojuist op npo1, een expat betaald over 30% van zijn/haar loon geen belastingen.
Nederland heeft veruit het hoogste aantal expats van Europa, 92000 tegenover 28000 voor België op de tweede plaats.
Hoog tijd om allerlei belasting constructies/uitzonderingen af te e schaffen.
Maar dit is niet onbeperkt. Sinds 2019 nog 5 jaar. Zoals je het nu suggereert wel.
Maar goed, zelfs Nederlanders die na x aantal jaren buitenland terugkomen, komen er ook voor in aanmerking.
Misschien is het ook de moeite waard te vermelden dat de expats veel minder AOW zullen krijgen dan de Nederlanders, namelijk alleen naar rato voor de jaren die ze tussen hun 15de en de AOW leeftijd in Nederland woonden, terwijl ze wel voor de AOW premie afdragen via hun salaris. Daarmee hebben ze wel een duidelijk nadeel tov de inheemse bevolking.
Dit klopt maar gedeeltelijk. Een expat heeft precies dezelfde rechten. Voor ieder jaar dat je in Nederland woont, gerekend vanaf 50 jaar voor je AOW uitkering, bouw je 2% op. Een niet werkende partner van een expat bouwt dat ook op, gelijk als bij Nederlanders. Vertrekt een Nederlander naar het buitenland dan bouwt hij ook niet meer op. Ik zie geen verschil tussen de beide groepen.
-
MPolleke
- Forum-lid
-
Contact
MPolleke
24 okt 2023 10:21
En ik mag toch aannemen dat een expat in het land dat hij/zij achterlaat, ook pensioen heeft opgebouwd.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
24 okt 2023 10:38
Ernie C. schreef: ↑24 okt 2023 08:39
In vergelijking met het napalmbombardement op Tokyo en later Hiroshima en Nagasaki is het allemaal maar klein bier inderdaad. Dat was ook ordinair terrorisme.
Als dat jouw interpretatie is, of heb je spijt dat de Amerikanen ons komen bevrijden zijn.
Het moet echt niet gekker worden.
Ik merk bij heel velen een bepaalde sympathie voor terrorisme, en als er dan weerwerk komt van de aangevallene dan moet plots het oorlogsrecht gevolgd worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Enzzo
- Forum-lid HC
Enzzo
24 okt 2023 10:55
Het internationaal oorlogsrecht is op iedereen van toepassing. Ook op een terroristische organisatie zoals Hamas
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
24 okt 2023 11:22
Het doden van burgers is gewoon een effectief middel gebleken. Daar heb ik geen sympathie voor maar ik kan het ook niet mooier maken dan het is.
(En in een aantal gevallen is die effectiviteit mij ook goed uitgekomen)
Campagnolo Ultra Dork
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
24 okt 2023 11:28
Ernie C. schreef: ↑24 okt 2023 11:22
Het doden van burgers is gewoon een effectief middel gebleken. Daar heb ik geen sympathie voor maar ik kan het ook niet mooier maken dan het is.
Er is feitelijk geen enkel verschil tussen Rotterdam in 1940 en Japan in 1945.
Maar toch voelt een "afstandelijk" bombardement anders dan mensen onthoofden of jongeren op een festival point blank af te maken.
Ik begrijp ook nog steeds niet wat Hamas nu eigenlijk dacht? Ze wisten dat Israel zou ontploffen en heel veel ellende gaat veroorzaken.
Less is bore