Canyon Grail CF Gen 2
Hoi,
Ik ben aan het overwegen om de Canyon Grail CF SL 7 (Gen 2) aan te schaffen. Nu twijfel ik toch nog over de maat, al ben ik zeker niet de eerste die dat doet. Ik ben zelf 1.84cm met een binnenbeenlengte van 91 cm. Ik heb dus vrij lange benen. Mijn huidige Trek racefiets is een 58cm. Ik heb de stuurpen daarvan behoorlijk moeten inkorten om de reach in orde te krijgen. Nu is maat M van de Grail qua reach al langer dan de 58cm van mijn racefiets en kom ik qua reach met de Grail uit op een M.
Echter twijfel ik over de zadelhoogte. Mijn Trek staat vanaf de as van de crank tot aan de bovenkant van het zadel op 804mm. De max van maat M bij de grail is 813mm. Ik wil graag een zo compact mogelijke fiets, aangezien kleinere fietsen simpelweg mooier zijn (vind ik).
Canyon zelf zegt: ga voor een M als je wendbaarheid wil en voor een L als je stabiliteit wil. Ik hou van wendbare fietsen, maar het moet qua zadelhoogte natuurlijk wel lukken.
Zouden jullie het aandurven met een M?
Ik ben aan het overwegen om de Canyon Grail CF SL 7 (Gen 2) aan te schaffen. Nu twijfel ik toch nog over de maat, al ben ik zeker niet de eerste die dat doet. Ik ben zelf 1.84cm met een binnenbeenlengte van 91 cm. Ik heb dus vrij lange benen. Mijn huidige Trek racefiets is een 58cm. Ik heb de stuurpen daarvan behoorlijk moeten inkorten om de reach in orde te krijgen. Nu is maat M van de Grail qua reach al langer dan de 58cm van mijn racefiets en kom ik qua reach met de Grail uit op een M.
Echter twijfel ik over de zadelhoogte. Mijn Trek staat vanaf de as van de crank tot aan de bovenkant van het zadel op 804mm. De max van maat M bij de grail is 813mm. Ik wil graag een zo compact mogelijke fiets, aangezien kleinere fietsen simpelweg mooier zijn (vind ik).
Canyon zelf zegt: ga voor een M als je wendbaarheid wil en voor een L als je stabiliteit wil. Ik hou van wendbare fietsen, maar het moet qua zadelhoogte natuurlijk wel lukken.
Zouden jullie het aandurven met een M?
Van de 1e generatie grails was de reach aanmerkelijk langer dan van een vergelijkbare racer. Dit werd gecombineerd met een kortere stuurpen. Waardoor het geheel weer klopte.
Dus even checken welke stuurpen er bij komt
Dus even checken welke stuurpen er bij komt
Staat bij de geometrie, onder het kopje geometrie van de onderdelen.
M heeft een stuurpen van 75mm , L een stuurpen van 90mm. Met beide fietsen een stuur van 440mm.
M heeft een stuurpen van 75mm , L een stuurpen van 90mm. Met beide fietsen een stuur van 440mm.
Klopt, ik had inderdaad verkeerd gekeken. Beide maten hebben een 70mm stuurpen. Best aan de korte kant dus.
Komt voor mij dan weer goed uit om eerlijk te zijn. Ik heb nu ook een relatief korte stuurpen op mijn racefiets. Al weet ik dat een racefiets en gravelbike qua geometrie iets verschillen. Ik neig zelf toch naar een maat M, puur vanwege de reach en het feit dat ik met mijn zadelhoogte binnen de marge val.
Opvallend dat je zadel (voor mijn begrippen) zo laag staat (80,4). Ik ben zelf 1.90 met binnenbeen lengte van 91cm en zit op 82,5 (hart cranck in een rechte lijn naar midden zadel(dek). Maar dat terzijde. Mijn Scott Gravel Addict heeft ook een frame met een lange reach en een korte stuurpen. Ik meen dat dit bedacht is voor meer wendbaarheid en makkelijker offroad sturen. Belangrijk is ook om de reach van het stuur te checken. Mijn one piece Scott cockpit heeft een hele korte reach.
Als je 100% zeker bent dat je nooit met je zadel omhoog wil (in een toekomst) zou je een M kunnen doen, als je niet zeker bent over de zadelhoogte dan preventief een L.
Als je 100% zeker bent dat je nooit met je zadel omhoog wil (in een toekomst) zou je een M kunnen doen, als je niet zeker bent over de zadelhoogte dan preventief een L.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
Ik vind jou zadel eerder opvallend hoog staan . Ik ben 189cm met een bbl van ook 91cm en mijn zadelhoogte is 80cm..
Echt? Ja, dat kan natuurlijk ook En dan gemeten in een rechte lijn en niet langs de schuin staande zitbuis? Ik heb bikefits gehad waarbij ze mij op 84,5 cm zette. Daar ben ik vanaf gestapt want dat gaf zitvlak problemen. Maar goed, nu raken we off-topic (door mijn schuld).
Gek van de weg, de MTB en het gravel