Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vandaag 83km gereden met een serieus potje wind met de nieuwe Recon cassette.
Schakelt prima, maar af en toe een hapering van de 17 naar de 18. Ben er erg blij mee. Met deze wind is 17-18-19 veruit mijn meest gebruikte verzet.
Schakelt prima, maar af en toe een hapering van de 17 naar de 18. Ben er erg blij mee. Met deze wind is 17-18-19 veruit mijn meest gebruikte verzet.
Less is bore
Wat is een hapering? Dat de ketting echt aan het zoeken is naar de volgende versnelling? Want op mijn standaard set up met Ultegra Di2 12spd gaat de ketting soms in 1x meteen naar de volgende versnelling maar soms duurt het ook even iets langer. Vermoedelijk omdat de ketting zich dan t.o.v. cassette niet op de meest ideale plek bevindt?
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Heel even aan het zoeken. Maar heel typisch eigenlijk vooral bij de stap 17->18. Andere verzetten is het inderdaad hooguit het wachten tot een kettinghulpje op het tandwiel.
Less is bore
Ok. Dank voor jouw terugkoppeling. Nu ik die handleiding heb gezien om een korte kooi derailleur te maken van een R8150 vind ik ineens een cassette met 26 krans als grootste wel interessant. Maar het moet natuurlijk wel werken anders ga ik de moeite niet nemen.
Ride bikes, not tanks!
Ik heb besloten dat ik het bij de Shimano cassette laat, op zich fiets ik hier ook weer niet altijd vlak dus vind ietswat klimverzet ook wel fijn.
Als iemand mijn ongebruikte recon 11-26 cassette wil overnemen voor dezelfde erg aantrekkelijke prijs waarvoor ik hem had (excl verzendkosten) dan stuur maar een pm.
Als iemand mijn ongebruikte recon 11-26 cassette wil overnemen voor dezelfde erg aantrekkelijke prijs waarvoor ik hem had (excl verzendkosten) dan stuur maar een pm.
Ik heb ondertussen al weer enkele uren zitten rommelen met de 12 29 ipv. De standaard 11 30. Ik krijg 'm eigenlijk niet goed, blijft haperen /traag schakelen ondanks afstellen B gap van klein tot heul groot (op advies van e edubied) en uiteraard na de hele bettershifting.com setup te volgen. Met en zonder spacer zelfde verhaal. Andere kettinglengte ook geen soelaas.
Shimano cassette terug en vrijwel direct smooth.
Nog iets gemist? Tips?
Shimano cassette terug en vrijwel direct smooth.
Nog iets gemist? Tips?
Het draait stil op alle kransjes. Bij schakelen hapering / twijfelend schakelen van krans 5 naar 6 en 6 naar 7, altijd . Dat is t minste slecht. Ga ik met de micro adjust en of B gap aan de gang worden ook 9-10-11 slecht of krijg ik twijfel als ik van klein naar groot schakel.
2 micro spacers erachter? Bij mijn 12-29 moet de B-schroef behoorlijk uitdraaien. En een tamelijk lange ketting.
Ik heb m nu uiteindelijk zonder spacer helemaal opnieuw aangepast, en daarbij heel zorgvuldig eerst de microadjust gedaan en daarna met de B gap gaan spelen. Daarmee lijkt het op de standaard nu OK, het schakelt iig altijd wel.
Begrijp ik goed met B schroef uitdraaien dat je daarmee dus de plate van de RD dichterbij de cassette krijgt? Ik ben gestart met het niveau van de 11-30 cassette en daarna de gap langzaam groter maken, dat werd alleen maar slechter. Andersom (dus dichterbij/kleinere gap) leverde uiteindelijk een denk ik bruikbare Setup op.
B-schroef regelt afstand bovenste derailleurwieltje-kransjes. Hoe dichter de afstand hoe beter het schakelt. Maar te dicht en het werkt gewoon niet....
Op zich maakt de fabrikant van de derailleur een keuze voor de ideale cassette - derailleur combinatie. Daarmee bedoel dat een cassette met een bepaalde grootte, de ideale afstand behoudt tussen kransen en derailleur wieltjes; bv een 11-30 (ik noem maar iets); geeft telkens 4mm afstand tussen de kransen en schakelt optimaal; wijk je daarvan af, wordt het minder goed; bv een 11-34 zal dan op de 34 moeten bijgeregeld worden; b-schroef indraaien, anders zit de derailleur in de cassette; maar dan zal die bij de 11t verder van het kransje komen en minder schakelen.
In een verleden bij 11 speed en ook bij 12 speed campa leek me dat minder schakelen mee te vallen en werkten extreme combinatie nog best ok....
Met de ervaringen hier gemeld op de 12 speed shimano lijkt dat allemaal ineens zeer nauw te zitten; best bizar....
Op zich maakt de fabrikant van de derailleur een keuze voor de ideale cassette - derailleur combinatie. Daarmee bedoel dat een cassette met een bepaalde grootte, de ideale afstand behoudt tussen kransen en derailleur wieltjes; bv een 11-30 (ik noem maar iets); geeft telkens 4mm afstand tussen de kransen en schakelt optimaal; wijk je daarvan af, wordt het minder goed; bv een 11-34 zal dan op de 34 moeten bijgeregeld worden; b-schroef indraaien, anders zit de derailleur in de cassette; maar dan zal die bij de 11t verder van het kransje komen en minder schakelen.
In een verleden bij 11 speed en ook bij 12 speed campa leek me dat minder schakelen mee te vallen en werkten extreme combinatie nog best ok....
Met de ervaringen hier gemeld op de 12 speed shimano lijkt dat allemaal ineens zeer nauw te zitten; best bizar....