Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
30 okt 2023 19:57
daniel1975 schreef: ↑30 okt 2023 19:45
De zon staat gemiddeld op zijn hoogst in centraal NL rond 12:40 als ik het goed heb, uitgaande van wintertijd.
Dus als je daar op zou mikken zou de wintertijd nóg eens 40min achteruit moeten.
Dan moet je echt hele ritme van de samenleving gaan veranderen, als in vroeger tijden. Vroeger opstaan, vroeger naar bed.
Perfect kan je het nooit hebben natuurlijk. Tijdszone londen is dus nog 20min te vroeg.
Voor een mens zou dat anders indelen wel veel beter zijn. De samenleving staat het alleen niet toe.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
30 okt 2023 20:00
Er zijn meer smaken in Europa dan alleen Nederland. In Scandinavië levert zomertijd niks op. Het blijft toch altijd licht.
In Galicië en Bretagne heb je er ook niets aan. Daar blijft het tot na 23:00u licht in de zomer.
Ik stel voor dat we die lui de mond snoeren.
hun fietsen.
-
marsman
- Forum-lid
marsman
30 okt 2023 20:03
Voor onze regio is het verzetten van de klok gewoon de beste methode. Verder naar het noorden maakt het niks meer uit, want in de zomer is het toch heel lang licht en vice versa in de winter. Richtig de evenaar speelt het geen rol, want zon op- en ondergang zijn bijna gelijk.
Als ik moet kiezen, dan graag zomertijd. Dit vanwege de lange avonden. Met wintertijd wordt het ook veel te vroeg licht in de zomer. Wat ik altijd zo bijzonder vind, is dat de meeste tegenstanders van het verzetten van de klok voor de wintertijd zijn. Maar het lijkt me dat je dan in de zomer super slecht slaapt.
Wij zitten natuurlijk ook precies aan het randje van UTC en UTC +1. Portugal zit trouwens in de UTC + 1 zone (die van Engeland dus). Ik kom veel in London. Ik merk dat uurtje verschil altijd goed qua licht. Idem in de Westhoek van Frankrijk en Spanje waar ik deze zomer voor het eerst was. Ik heb daar en tegen nooit issues met het verzetten van de zomer en wintertijd. Het licht klopt dan blijkbaar meer met het normale dagritme, terwijl dat in London blijkbaar net wat anders is.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
30 okt 2023 20:08
Hoezo slecht slapen. Eerder donker, eerder hersenen die je slaperig gaan maken.
Ik ga veel beter op wintertijd. Maar het belangrijkste is gewoon een tijd aanhouden. Dat wisselen is onzinnig.
Veel avondmensen hier die zo nodig tot 22:30 met licht willen. Terwijl je dan dus juist niet slaapt
.
om 21:00 naar bed in de zomer en om 5h je nest uit kan toch prima.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
30 okt 2023 20:18
thestudent schreef: ↑30 okt 2023 20:08
Veel avondmensen hier die zo nodig tot 22:30 met licht willen. Terwijl je dan dus juist niet slaapt
.
Wat bedoel je dat je om 22.30 niet slaapt? Daar lijkt het dus om te gaan, dat je dan nog niet op bed ligt?
Als je je echt zoveel fijner voelt bij de wintertijd dan zou ik mijn leven zo inrichten dat je gewoon in je wintertijd leeft. Mij lijkt het lastig, maar als het je een beter leven geeft. Zo blijf ik sinds ik niet meer werk veel langer op bed liggen. Omdat ik dat fijner vind.
-
Kornuit
- Forum-lid HC
Kornuit
30 okt 2023 20:44
thestudent schreef: ↑30 okt 2023 20:08
Hoezo slecht slapen. Eerder donker, eerder hersenen die je slaperig gaan maken.
Ik ga veel beter op wintertijd. Maar het belangrijkste is gewoon een tijd aanhouden. Dat wisselen is onzinnig.
.
Precies. Ik ga ook veel beter op wintertijd. Wij slapen door de week toch rond 21:30. Voel me ochtends fitter in de wintertijd.
-
thestudent
- Forum-lid HC
thestudent
30 okt 2023 20:45
Dat kunnen mensen die zomertijd vinden toch ook doen. In essentie is zomertijd niets anders dan ineens besluiten vroeger op te staan....
Alleen dat wordt je dan opgedrongen. Je kan in de zomer niet vroeger naar bed. Het schemert dan net en je hersenen zijn nog niet 'klaar' om te gaan slapen. Dus plannen we in die tijd allerlei extra activiteiten die we in de winter niet plannen.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
30 okt 2023 20:57
Daar heb ik dan weer geen last van. 6 en een half uur slaap en ik ben weer wakker.
Campagnolo Ultra Dork
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
30 okt 2023 21:43
thestudent schreef: ↑30 okt 2023 20:45. Dus plannen we in die tijd allerlei extra activiteiten die we in de winter niet plannen.
In de winter heb ik ook niet de behoefte om ‘s avonds nog een rondje te fietsen
Less is bore
-
nespresso
- Forum-lid
nespresso
30 okt 2023 22:09
Dat is nou net het hele punt waarom de zomertijd van mij mag blijven: dat je ‘s avonds na je werk nog wat kunt doen in dag(avond;)licht. Of dat je je eigen werktijden kan bepalen, maar dat is niet iedereen gegeven.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
31 okt 2023 08:56
Ik vind het huidige systeem niet zo slecht, sterker nog, ik denk het beste.
Persoonlijk heb ik liever altijd de zomertijd.
Het punt van Lugosi is echt wel een ding, in de winter bijna twee maanden pas om 9u en later een beetje licht.
Voor de schoolgaande jeugd kan dat best extra gevaar zijn.
De andere kant is weer dat ze in de middag dus nooit in het donker hoeven te rijden.
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
31 okt 2023 10:49
wasbeer2006 schreef: ↑31 okt 2023 08:56
Ik vind het huidige systeem niet zo slecht, sterker nog, ik denk het beste.
Persoonlijk heb ik liever altijd de zomertijd.
Het punt van Lugosi is echt wel een ding, in de winter bijna twee maanden pas om 9u en later een beetje licht.
Voor de schoolgaande jeugd kan dat best extra gevaar zijn.
De andere kant is weer dat ze in de middag dus nooit in het donker hoeven te rijden.
Ik denk niet dat het zo gevaarlijk was. Wij moesten om 7.45 uur naar school gaan. Was het echt donker.
Ik vraag me dus af waar het gevaar in zou schuilen.