Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe alu wielset voor velgremmen

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 442
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 09 okt 2023 12:10

Nadeel van een 'merkset' is dat die nogal eens een incourant aantal spaken heeft (bijv. 21) en dat er aan de ene kant meer spaken zitten dan aan de andere kant waardoor standaard velgen niet passen. Als het setje van Tomasz een 'handgebouwde' set was geweest, had hij gewoon de velgen kunnen laten vervangen, voor €210 of zo in totaal. Meestal kun je de nippels dan het het beste ook laten vervangen (vooral als het aluminium nippels zijn). De spaken kunnen vaak gewoon worden hergebruikt.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 09 okt 2023 12:28

Tomasz007 schreef: 08 okt 2023 22:47
Wat die Fulcrums betreft: wat is het verschil tussen de 3 en de 5? Louter gewicht of speelt er meer?

En zijn de fulcrum 3-wielen dan beter of slechter dan mijn huidige roval slx24 wielen? Die waren nieuw bijna 1.000 euro x aantal jaar terug, waardoor ik soms het gevoel heb dat die wel beter moeten zijn…

Bedankt alvast!
Geen ervaring met Roval wielen. Kan dus niet vergelijken. Ook nooit met Fulcrum 5 gereden, kan dus evenmin vergelijken.
Ik weet enkel dat onze set Fulcrum 3 al ongeveer 10 jaar mee gaat, heeft ondertussen al in 4 verschillende fietsen dienst gedaan. Dit zijn gewoon steengoede wielen.
Om je een idee te geven, tot dit voorjaar zat de set in een inmiddels afgedankte Trek 5000. Bij clubuitstappen in de Ardennen reed ik in afdalingen, bijna zonder trappen, weg van de rest van de groep. En het is zeker niet zo dat die fiets, noch zijn berijder, zeer aerodynamisch was.
Fulcrum 3 hebben dan niet de looks van een hoge of halfhoge velg, ze rijden des te beter.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 09 okt 2023 13:19

ik heb ook zo'n ervaring met de fulcrum R0, de cupcone lagers bollen best wel lekker, (hoewel dit subjectief is, maar het verschil was enorm ivm de versleten visions)
nu met de DT pr1400 oxic, en die remrand vind ik iets prettiger,

de slx24 zijn toch het meest verglijkbaar met de DT wielen?
-350 hubs
-19c intern a symetrische velg

nu ik de R0 en de DT wielen beide heb gereden en ik moest nieuwe moeten kopen, zou ik de keuze nog steeds lastig vinden.

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 11 okt 2023 00:59

patrickvb schreef: 09 okt 2023 12:28
Tomasz007 schreef: 08 okt 2023 22:47
Wat die Fulcrums betreft: wat is het verschil tussen de 3 en de 5? Louter gewicht of speelt er meer?

En zijn de fulcrum 3-wielen dan beter of slechter dan mijn huidige roval slx24 wielen? Die waren nieuw bijna 1.000 euro x aantal jaar terug, waardoor ik soms het gevoel heb dat die wel beter moeten zijn…

Bedankt alvast!
Geen ervaring met Roval wielen. Kan dus niet vergelijken. Ook nooit met Fulcrum 5 gereden, kan dus evenmin vergelijken.
Ik weet enkel dat onze set Fulcrum 3 al ongeveer 10 jaar mee gaat, heeft ondertussen al in 4 verschillende fietsen dienst gedaan. Dit zijn gewoon steengoede wielen.
Om je een idee te geven, tot dit voorjaar zat de set in een inmiddels afgedankte Trek 5000. Bij clubuitstappen in de Ardennen reed ik in afdalingen, bijna zonder trappen, weg van de rest van de groep. En het is zeker niet zo dat die fiets, noch zijn berijder, zeer aerodynamisch was.
Fulcrum 3 hebben dan niet de looks van een hoge of halfhoge velg, ze rijden des te beter.
Dag Patrick

Bedankt voor de feedback, maken ze het typische ratellawaai ook of zijn het stille wielen? En 10 jaar? Hoeveel kilometer hebben die wielen dan al? Remrand nog niet opgeremd?

Groeten

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 11 okt 2023 01:02

TKMP schreef: 09 okt 2023 13:19 ik heb ook zo'n ervaring met de fulcrum R0, de cupcone lagers bollen best wel lekker, (hoewel dit subjectief is, maar het verschil was enorm ivm de versleten visions)
nu met de DT pr1400 oxic, en die remrand vind ik iets prettiger,

de slx24 zijn toch het meest verglijkbaar met de DT wielen?
-350 hubs
-19c intern a symetrische velg

nu ik de R0 en de DT wielen beide heb gereden en ik moest nieuwe moeten kopen, zou ik de keuze nog steeds lastig vinden.
De R0 waar jij over spreekt is sowieso te duur voor mij momenteel. Welke DT-wielen zijn vergelijkbaar met de Racing 3 en zijn nog verkrijgbaar? Verder blijft het me nog onduidelijk hoe de Racing 3 zich verhoudt tot de Racing 5 (wat zijn de verschillen?) en in welke mate de Racing 3's beter of slechter zijn dan mijn huidige Roval SLX 24-set...

Chefske
Forum-lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 11 okt 2023 09:11

Ik heb geen idee wat je gewicht is, maar zo'n setje Racing 3 heeft wel heel erg weinig spaken (16 voor en 21 achter). Zoals Hans (Maatwielen) al zegt, is 21 een incourant aantal, d.w.z. dat je daar geen nieuwe velg voor gaat vinden zodra deze na x jaren versleten is. Dus even een nieuwe velg laten inspaken wordt dan heel lastig.

Ik zou persoonlijk voor een degelijke handgemaakte set gaan. Laat je eens informeren bij de hier op het forum bekende wielbouwers.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 11 okt 2023 13:56

Chefske schreef: 11 okt 2023 09:11 Ik heb geen idee wat je gewicht is, maar zo'n setje Racing 3 heeft wel heel erg weinig spaken (16 voor en 21 achter). Zoals Hans (Maatwielen) al zegt, is 21 een incourant aantal, d.w.z. dat je daar geen nieuwe velg voor gaat vinden zodra deze na x jaren versleten is. Dus even een nieuwe velg laten inspaken wordt dan heel lastig.

Ik zou persoonlijk voor een degelijke handgemaakte set gaan. Laat je eens informeren bij de hier op het forum bekende wielbouwers.
Ik ben eerder richting fabriekswielen geneigd, gewoon kopen via geijkte webshop en dan heb ik ook de garantie, ik snap uiteraard ook wel wat jullie zeggen, ik laat het allemaal even bezinken. Ik weeg 85kg, veronderstel dat dit geen probleem mag zijn toch voor die Racing 3 wielen?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 11 okt 2023 17:21

Hoeveel km deze wielen al gereden hebben weet ik absoluut niet.
Remrand is zeker nog ok. Mijn kopvrouw en ik fietsen vaak over jaagpaden, veel wordt daar niet geremd 😉. grapje hė..
Wat mij betreft heeft slijtage van remrand veel te maken met staat van remblokjes en vooral het onderhoud. Bijkomende factor, we fietsen slechts zeer zelden in slecht weer.
Ik woog tot enkele jaren terug ook meer dan 80 kg (nu gelukkig stuk minder).

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 01 nov 2023 17:11

Tomasz007 schreef: 08 okt 2023 18:11 de remrand is uitgehold.
Hoe krijg je de remrand uitgehold? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5954
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 01 nov 2023 18:01

Als je maar lang genoeg, vooral in slecht weer, door fietst dan slijt de velgrand vanzelf uit. ;)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5619
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 nov 2023 18:02

Christine schreef: 01 nov 2023 17:11
Tomasz007 schreef: 08 okt 2023 18:11 de remrand is uitgehold.
Hoe krijg je de remrand uitgehold? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Als je de wielen het jaar rond gebruikt, en veel in slecht weer rijd, zorgt de vuiligheid op de weg zoals zand wat tussen je remblokken en velg komt te zitten dat je velg uitholt. Werkt als het ware als schuurpapier.

Bij mij was mijn voorwiel na 50K zover uitgehold dat het gevaarlijk werd, je hebt dan nauwelijks nog materiaal over.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 04 nov 2023 18:03

colnagofreak schreef: 01 nov 2023 18:02
Christine schreef: 01 nov 2023 17:11
Tomasz007 schreef: 08 okt 2023 18:11 de remrand is uitgehold.
Hoe krijg je de remrand uitgehold? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Als je de wielen het jaar rond gebruikt, en veel in slecht weer rijd, zorgt de vuiligheid op de weg zoals zand wat tussen je remblokken en velg komt te zitten dat je velg uitholt. Werkt als het ware als schuurpapier.

Bij mij was mijn voorwiel na 50K zover uitgehold dat het gevaarlijk werd, je hebt dan nauwelijks nog materiaal over.
Puur hypothetisch, wat gebeurt er als je dan blijft rijden? Wielbreuk?

Plaats reactie