Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

galileo2
Forum-lid

galileo2 01 nov 2023 21:35

Hoe noemen we iemand die een andere mens heeft gedood: een moordenaar.
Een moord is nooit goed te praten. Gelijk voor/door welke partij

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 01 nov 2023 21:40

JPAR schreef: 01 nov 2023 20:52 Wat te denken van Bij1 met de Palestina leus op het Mauritshuis? https://www.ad.nl/binnenland/joodse-gem ... ~a6015446/
Naar clubje vind ik dat.
Komen op mij over als: "ik mag alles roepen in het kader van vrijheid van meningsuiting, en als je het niet met mee eens bent begin ik te gillen".
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 01 nov 2023 21:49

uninvitedguest schreef: 01 nov 2023 21:40
JPAR schreef: 01 nov 2023 20:52 Wat te denken van Bij1 met de Palestina leus op het Mauritshuis? https://www.ad.nl/binnenland/joodse-gem ... ~a6015446/
Naar clubje vind ik dat.
Komen op mij over als: "ik mag alles roepen in het kader van vrijheid van meningsuiting, en als je het niet met mee eens bent begin ik te gillen".
Ja. We hebben het vaak over extreem rechts, maar dit is extreem links. Net zo erg.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2023 23:12

galileo2 schreef: 01 nov 2023 21:35 Hoe noemen we iemand die een andere mens heeft gedood: een moordenaar.
Een moord is nooit goed te praten. Gelijk voor/door welke partij
Naast de moordenaar heb je:
oa de doodslagpleger, de dood door schuld pleger, de militair of politieagent die zijn werk gewoon doet, de held die zijn gezin verdedigd, de arts die euthanasie uitvoert.

Natuurlijk moet je het doden van mensen in principe voorkomen maar gelukkig zijn er best veel mensen en zodoende ook genoeg redenen om daar vanaf te wijken ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2023 00:39

Ik vind het onhandig maar vrij onschuldig. Het is natuurlijk geen "antisemitische tekst", zoals gesteld wordt door het CIDI.
Ondertussen zijn ruim 3500 kinderen gedood als vergelding voor iets wat volwassen mannen gedaan hebben. Ja, Hamas verschuilt zich tussen en (in tunnels) onder kinderen, maar zou je een willekeurig kind kunnen doden om wraak te kunnen nemen op iemand anders? Ik denk dat als je die vraag met "nee" kan beantwoorden, je toch wel mag beseffen dat Israël hier veel te ver gaat. Die antisemitisme-kaart, verliest steeds meer waarde. Had er "slava Ukraini" op geprojecteerd gestaan, dan was er amper bezwaar geweest.
Campagnolo Ultra Dork

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 02 nov 2023 06:48

Ernie C. schreef: 02 nov 2023 00:39
Ik vind het onhandig maar vrij onschuldig. Het is natuurlijk geen "antisemitische tekst", zoals gesteld wordt door het CIDI.
Ondertussen zijn ruim 3500 kinderen gedood als vergelding voor iets wat volwassen mannen gedaan hebben. Ja, Hamas verschuilt zich tussen en (in tunnels) onder kinderen, maar zou je een willekeurig kind kunnen doden om wraak te kunnen nemen op iemand anders? Ik denk dat als je die vraag met "nee" kan beantwoorden, je toch wel mag beseffen dat Israël hier veel te ver gaat. Die antisemitisme-kaart, verliest steeds meer waarde. Had er "slava Ukraini" op geprojecteerd gestaan, dan was er amper bezwaar geweest.
“From the river to the sea, Palestine will be free”

De uitspraak heeft een lange geschiedenis. Volgens sommigen betekent die dat Israël met geweld uit dat gebied moet worden verdreven. Volgens anderen is het een oproep om de onderdrukking van de Palestijnse bevolking te beëindigen.

Beetje afhankelijk van hoe de uitsprak bedoeld is, kun je het wel als antisemitisch opvatten. Of op zijn minst tegen de staat Israël.

Het lijkt mij als politieke partij in Nederland niet iets wat je zou moeten projecteren op een gebouw. Of zou moeten uitspreken in de Tweede Kamer zoals Van Baarle van Denk. Ongeacht je bedoeling, kun je het ook op een manier brengen dat er geen ruimte is voor interpretatie. In het midden laten wat je nou wil zeggen, is voor mij een reden aan te nemen dat je je ook niet tegen het geweld richting Israël uitspreekt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2023 07:09

Als je vrijheid voor het ene volk associeert met de vernietig van je eigen volk, zegt dat vooral iets over de mate waarin dat ene volk onderdrukt wordt.
Natuurlijk is de uitspraak ook populair bij Hamas, wat het vooral die lading geeft.

Wat vooral vreemd is, dat de kampioen afschaffen en verbieden vanwege de vermeende racistische lading hiermee komt.
Campagnolo Ultra Dork

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 02 nov 2023 08:33

Over moordenaars gesproken, vandaag precies 19 jaar geleden vermoord.

https://www.parool.nl/nieuws/theo-van-g ... ~ba12ef00/

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 02 nov 2023 10:49

Ernie C. schreef: 02 nov 2023 07:09 Als je vrijheid voor het ene volk associeert met de vernietig van je eigen volk, zegt dat vooral iets over de mate waarin dat ene volk onderdrukt wordt.
Natuurlijk is de uitspraak ook populair bij Hamas, wat het vooral die lading geeft.

Wat vooral vreemd is, dat de kampioen afschaffen en verbieden vanwege de vermeende racistische lading hiermee komt.
Ik vind dat je je als politieke partij sowieso niet in moet laten met dit soort kreten. Je kunt Bij1 nu nooit meer als een serieuze partij zien (als je dat al kon). Alles wat zij nu zeggen moet je benaderen als zijnde bevooroordeeld. In de discussie Israël- Palestina kun je alleen maar concluderen dat er onschuldige mensen sterven en de dupe zijn.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hopjes
Forum-lid

hopjes 02 nov 2023 11:12

Ernie C. schreef: 02 nov 2023 00:39
Maar wat is volgens jou dan wel de oplossing voor israel? Niks doen en hopen dat het goed komt aan de onderhandel-tafel is onrealistisch.

Ieder weldenkend mens vind het doden van kinderen walgelijk en mensonterend. Er zijn mensen die dat wel geoorloofd vinden en juist die probeert israel uit te roeien. Het is een totale waanzin maar het komt niet vanuit het niets... En ja, iedereen weet dat het komt door die israelische onderdrukking van de palestijnen. Nogmaals, wat is voor israel het alternatief?

Tot enkele weken geleden was ik pro-palestina. Echter door die terreurdaad, de spagaat/reactie van israel EN de wereldwijde reactie en protesten hebben mij op andere gedachten gebracht. Met reactie en protesten bedoel ik zowel de reactie van wereldleiders, regeringen als ook de protesten in oa den haag, berlijn, dagastan, new york en de recente schiet- en steekpartijen in NL en BE.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 nov 2023 12:22

Krijgen Hamas/Palestijnen van jou nu de schuld van schiet- en steekpartijen in Nederland?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 nov 2023 12:42

Jans schreef: 02 nov 2023 12:22 Krijgen Hamas/Palestijnen van jou nu de schuld van schiet- en steekpartijen in Nederland?
Nee, de schuld ligt echt wel bij de Nederlanders en bij uitbreiding Europeanen zelf.
Onze democratieën zijn veel te soft voor tuig die denken, en het ook doen, met alles weg te komen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gesloten