Nieuwe alu wielset voor velgremmen
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Nadeel van een 'merkset' is dat die nogal eens een incourant aantal spaken heeft (bijv. 21) en dat er aan de ene kant meer spaken zitten dan aan de andere kant waardoor standaard velgen niet passen. Als het setje van Tomasz een 'handgebouwde' set was geweest, had hij gewoon de velgen kunnen laten vervangen, voor €210 of zo in totaal. Meestal kun je de nippels dan het het beste ook laten vervangen (vooral als het aluminium nippels zijn). De spaken kunnen vaak gewoon worden hergebruikt.
Website: https://www.maatwielen.nl
Geen ervaring met Roval wielen. Kan dus niet vergelijken. Ook nooit met Fulcrum 5 gereden, kan dus evenmin vergelijken.Tomasz007 schreef: ↑08 okt 2023 22:47
Wat die Fulcrums betreft: wat is het verschil tussen de 3 en de 5? Louter gewicht of speelt er meer?
En zijn de fulcrum 3-wielen dan beter of slechter dan mijn huidige roval slx24 wielen? Die waren nieuw bijna 1.000 euro x aantal jaar terug, waardoor ik soms het gevoel heb dat die wel beter moeten zijn…
Bedankt alvast!
Ik weet enkel dat onze set Fulcrum 3 al ongeveer 10 jaar mee gaat, heeft ondertussen al in 4 verschillende fietsen dienst gedaan. Dit zijn gewoon steengoede wielen.
Om je een idee te geven, tot dit voorjaar zat de set in een inmiddels afgedankte Trek 5000. Bij clubuitstappen in de Ardennen reed ik in afdalingen, bijna zonder trappen, weg van de rest van de groep. En het is zeker niet zo dat die fiets, noch zijn berijder, zeer aerodynamisch was.
Fulcrum 3 hebben dan niet de looks van een hoge of halfhoge velg, ze rijden des te beter.
ik heb ook zo'n ervaring met de fulcrum R0, de cupcone lagers bollen best wel lekker, (hoewel dit subjectief is, maar het verschil was enorm ivm de versleten visions)
nu met de DT pr1400 oxic, en die remrand vind ik iets prettiger,
de slx24 zijn toch het meest verglijkbaar met de DT wielen?
-350 hubs
-19c intern a symetrische velg
nu ik de R0 en de DT wielen beide heb gereden en ik moest nieuwe moeten kopen, zou ik de keuze nog steeds lastig vinden.
nu met de DT pr1400 oxic, en die remrand vind ik iets prettiger,
de slx24 zijn toch het meest verglijkbaar met de DT wielen?
-350 hubs
-19c intern a symetrische velg
nu ik de R0 en de DT wielen beide heb gereden en ik moest nieuwe moeten kopen, zou ik de keuze nog steeds lastig vinden.
Dag Patrickpatrickvb schreef: ↑09 okt 2023 12:28Geen ervaring met Roval wielen. Kan dus niet vergelijken. Ook nooit met Fulcrum 5 gereden, kan dus evenmin vergelijken.Tomasz007 schreef: ↑08 okt 2023 22:47
Wat die Fulcrums betreft: wat is het verschil tussen de 3 en de 5? Louter gewicht of speelt er meer?
En zijn de fulcrum 3-wielen dan beter of slechter dan mijn huidige roval slx24 wielen? Die waren nieuw bijna 1.000 euro x aantal jaar terug, waardoor ik soms het gevoel heb dat die wel beter moeten zijn…
Bedankt alvast!
Ik weet enkel dat onze set Fulcrum 3 al ongeveer 10 jaar mee gaat, heeft ondertussen al in 4 verschillende fietsen dienst gedaan. Dit zijn gewoon steengoede wielen.
Om je een idee te geven, tot dit voorjaar zat de set in een inmiddels afgedankte Trek 5000. Bij clubuitstappen in de Ardennen reed ik in afdalingen, bijna zonder trappen, weg van de rest van de groep. En het is zeker niet zo dat die fiets, noch zijn berijder, zeer aerodynamisch was.
Fulcrum 3 hebben dan niet de looks van een hoge of halfhoge velg, ze rijden des te beter.
Bedankt voor de feedback, maken ze het typische ratellawaai ook of zijn het stille wielen? En 10 jaar? Hoeveel kilometer hebben die wielen dan al? Remrand nog niet opgeremd?
Groeten
De R0 waar jij over spreekt is sowieso te duur voor mij momenteel. Welke DT-wielen zijn vergelijkbaar met de Racing 3 en zijn nog verkrijgbaar? Verder blijft het me nog onduidelijk hoe de Racing 3 zich verhoudt tot de Racing 5 (wat zijn de verschillen?) en in welke mate de Racing 3's beter of slechter zijn dan mijn huidige Roval SLX 24-set...TKMP schreef: ↑09 okt 2023 13:19 ik heb ook zo'n ervaring met de fulcrum R0, de cupcone lagers bollen best wel lekker, (hoewel dit subjectief is, maar het verschil was enorm ivm de versleten visions)
nu met de DT pr1400 oxic, en die remrand vind ik iets prettiger,
de slx24 zijn toch het meest verglijkbaar met de DT wielen?
-350 hubs
-19c intern a symetrische velg
nu ik de R0 en de DT wielen beide heb gereden en ik moest nieuwe moeten kopen, zou ik de keuze nog steeds lastig vinden.
Ik heb geen idee wat je gewicht is, maar zo'n setje Racing 3 heeft wel heel erg weinig spaken (16 voor en 21 achter). Zoals Hans (Maatwielen) al zegt, is 21 een incourant aantal, d.w.z. dat je daar geen nieuwe velg voor gaat vinden zodra deze na x jaren versleten is. Dus even een nieuwe velg laten inspaken wordt dan heel lastig.
Ik zou persoonlijk voor een degelijke handgemaakte set gaan. Laat je eens informeren bij de hier op het forum bekende wielbouwers.
Ik zou persoonlijk voor een degelijke handgemaakte set gaan. Laat je eens informeren bij de hier op het forum bekende wielbouwers.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik ben eerder richting fabriekswielen geneigd, gewoon kopen via geijkte webshop en dan heb ik ook de garantie, ik snap uiteraard ook wel wat jullie zeggen, ik laat het allemaal even bezinken. Ik weeg 85kg, veronderstel dat dit geen probleem mag zijn toch voor die Racing 3 wielen?Chefske schreef: ↑11 okt 2023 09:11 Ik heb geen idee wat je gewicht is, maar zo'n setje Racing 3 heeft wel heel erg weinig spaken (16 voor en 21 achter). Zoals Hans (Maatwielen) al zegt, is 21 een incourant aantal, d.w.z. dat je daar geen nieuwe velg voor gaat vinden zodra deze na x jaren versleten is. Dus even een nieuwe velg laten inspaken wordt dan heel lastig.
Ik zou persoonlijk voor een degelijke handgemaakte set gaan. Laat je eens informeren bij de hier op het forum bekende wielbouwers.
Hoeveel km deze wielen al gereden hebben weet ik absoluut niet.
Remrand is zeker nog ok. Mijn kopvrouw en ik fietsen vaak over jaagpaden, veel wordt daar niet geremd . grapje hė..
Wat mij betreft heeft slijtage van remrand veel te maken met staat van remblokjes en vooral het onderhoud. Bijkomende factor, we fietsen slechts zeer zelden in slecht weer.
Ik woog tot enkele jaren terug ook meer dan 80 kg (nu gelukkig stuk minder).
Remrand is zeker nog ok. Mijn kopvrouw en ik fietsen vaak over jaagpaden, veel wordt daar niet geremd . grapje hė..
Wat mij betreft heeft slijtage van remrand veel te maken met staat van remblokjes en vooral het onderhoud. Bijkomende factor, we fietsen slechts zeer zelden in slecht weer.
Ik woog tot enkele jaren terug ook meer dan 80 kg (nu gelukkig stuk minder).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5613
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Als je de wielen het jaar rond gebruikt, en veel in slecht weer rijd, zorgt de vuiligheid op de weg zoals zand wat tussen je remblokken en velg komt te zitten dat je velg uitholt. Werkt als het ware als schuurpapier.
Bij mij was mijn voorwiel na 50K zover uitgehold dat het gevaarlijk werd, je hebt dan nauwelijks nog materiaal over.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Puur hypothetisch, wat gebeurt er als je dan blijft rijden? Wielbreuk?colnagofreak schreef: ↑01 nov 2023 18:02Als je de wielen het jaar rond gebruikt, en veel in slecht weer rijd, zorgt de vuiligheid op de weg zoals zand wat tussen je remblokken en velg komt te zitten dat je velg uitholt. Werkt als het ware als schuurpapier.
Bij mij was mijn voorwiel na 50K zover uitgehold dat het gevaarlijk werd, je hebt dan nauwelijks nog materiaal over.