Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Terugbetaling ambulancekosten

nielsve
Forum-lid

nielsve 03 nov 2023 12:06

Een bijzondere vraag maar moest iemand verder kunnen helpen, altijd welkom want ik vind online niet veel info terug en ben toch wel nieuwsgierig.

Vriend is in juni gevallen in Nederland, ambulance gebeld, naar ziekenhuis afgevoerd in Maastricht redelijk groggy en met sleutelbeenbreuk. Hij kreeg uiteindelijk een factuur van +/- 830 euro voor ambulance.

Zijn werksituatie is wel speciaal: halftijds in Nederlands waardoor hij een Nederlandse Zorgverzekering heeft afgesloten. Daarnaast ook de gewone ziekteverzekering in België (mutualiteit) en een goede hospitalisatieverzekering.

De Nederlandse zorgverzekering is voor zo'n 300 euro tussengekomen. De hospitalisatieverzekering zegt dat ze niet tussenkomen want het was geen dagopname. De mutualiteit zegt ook dat ze niet tussenkomen omdat de Nederlandse verzekering al is tussengekomen.

Blijft over 530 euro uit eigen zak betalen.

Moest het ongeval in België gebeurt zijn of er geen Nederlandse Zorgverzekering zijn dan komt de mutualiteit tussen zodat men in België maar 67 euro uit eigen zak moet betalen voor de ambulance.

Iemand hier ervaring of kennis over?

Hij is eens aan het kijken om hier ombudsdienst in te schakelen maar regels zijn allerminst duidelijk..

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 03 nov 2023 12:10

Wat is het eigen risico op de Nederlandse zorgverzekering. Ik denk dat het m daarin zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 nov 2023 13:09

Eigen risico ben je sowieso kwijt ( In Nederland ) - hoe het in België geregeld is weet ik niet - maar ik weet wel dat het in België niet altijd rozengeur en maneschijn is qua zorgverzekering. Zeker met de hospitalisatieverzekering ( in veel verschillende vormen / pakketten ) schijnbaar moet er door de zorgbehoevende veel zelf betaald worden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 nov 2023 13:47

Op internet vond ik dat spoedeisende dienst een ambulante verzorging is en geen ziekenhuisopname. Ik denk dat daar het "probleem" zou kunnen zitten.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 03 nov 2023 13:49

530 euro is inderdaad mijn eigen risico weet ik helaas uit ervaring, dus daar lijkt het wel op.
Ach, ik zeg ook maar wat

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 nov 2023 16:40

Dat zou uit de factuur kunnen volgen. Als het goed is staat daar vermeld dat het bedrag van je ER afgaat. En op het overzicht van je zorgverbruik van je zorgverzekeraar zal dat ook terug te vinden zijn.
hun fietsen.

walter-
Forum-lid HC

walter- 03 nov 2023 22:10

Ik weet dat het na de feiten is: doe jezelf een vlaamse wielrijdersbond lidmaatschap cadeau: het kost je niets (de 40 Euro betaalt je ziekendfonds terug) en je hebt een verzekering die dit soort problemen opvangt.

Ongelooflijk dom dat die nederlandse zorgverzekering tussenkomt; als hij het gewoon aan het belgische ziekenfonds had gegeven als iemand die geen verzekering had in nederland was het gewoon grotendeel terugbetaald.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 04 nov 2023 10:53

walter- schreef: 03 nov 2023 22:10 Ik weet dat het na de feiten is: doe jezelf een vlaamse wielrijdersbond lidmaatschap cadeau: het kost je niets (de 40 Euro betaalt je ziekendfonds terug) en je hebt een verzekering die dit soort problemen opvangt.

Ongelooflijk dom dat die nederlandse zorgverzekering tussenkomt; als hij het gewoon aan het belgische ziekenfonds had gegeven als iemand die geen verzekering had in nederland was het gewoon grotendeel terugbetaald.
Dit verhaal samen met de reactie van @Ophetkantje maakt het voor mij nog onduidelijker. Als Ophetkantje 530 euro eigen bijdrage heeft betaald, dan is dat een eigen keuze om meer risico te nemen. Eigen risico is in Nederland standaard 385 euro.
Heeft België een doorlopende reisverzekering? Dat helpt nu niet meer wel misschien voor de toekomst.

walter-
Forum-lid HC

walter- 04 nov 2023 14:51

Een belgische ziekteverzekering betaalt ook ziektekosten in het buitenland. Ik heb al kinderen, echtgenote gehad in ziekenhuizen in Italie en Frankrijk en nooit een rekening gezien... Wel nog nooit een ziekenwagen genomen ;-).

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 04 nov 2023 15:14

walter- schreef: 04 nov 2023 14:51 Een belgische ziekteverzekering betaalt ook ziektekosten in het buitenland. Ik heb al kinderen, echtgenote gehad in ziekenhuizen in Italie en Frankrijk en nooit een rekening gezien... Wel nog nooit een ziekenwagen genomen ;-).
Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van de Vlaamse wielerbond?

walter-
Forum-lid HC

walter- 04 nov 2023 16:14

Jans schreef: 04 nov 2023 15:14 Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van de Vlaamse wielerbond?
De Belgische ziekteverzekering betaalt niet alles terug; de Vlaamse wielrijdersbonds verzekering betaalt de eigen bijdrages
/de remgelden van medische kosten door 'sportongevallen' terug (zoals grofweg een bijkomede ziekteverzekering als een hospitalisatieverzekering doet voor ziektes en ongevallen). Als boutade zeg ik wel eens dat je grofweg van ziektekosten 10% zelf moet betalen (dat is niet echt zo, maar geeft een idee, in werkelijkheid is het ingewikkeld). Dus die remgelden betalen ze terug.
Daarnaast heeft het een burgerlijk aansprakelijkheidsverzekering zonder franchise en rechtsbijstand en nog vanalles als extra waarborgen bij zware ongevallen (die over verzekeringen heen optelbaar zijn...), dat alles in binnen en buitenland en een fietsbijstandsverzekering. En voor iedereen van het gezin en alle sporten... (bijna te goed op waar te zijn).

Volgend heel ingewikkeld verhaal, zo eenvoudig mogelijk verteld...:
Mijn jongste zoon reed x-jaar geleden tijdens een trainingsritje op een op straat geparkeerde bijna nieuwe BMW. Hij was goed groggy, afgevoerd met de ziekenwagen, maar na heel wat onderzoeken toch naar huis gemogen savonds.
Als renner van de Vlaamse wielerbond (voor vooral competitierennen- niet de Vlaamse Wielrijdersbond, die vooral op recreatie gericht is; www.VWB.BE), werden wel alle medische kosten buiten de ziekteverzekering terugbetaald, maar niet de schade aan de auto van 1.500 euro... Dat kwam eerst op de gezinspolis, met vrijstelling van 250 euro. De Vlaamse wielerbond komt ook tussen maar met vrijstelling van 125 euro (was het ongeval een tocht in teamverband zou er geen vrijstelling zijn). De laatste 125 Euro werd betaald door de wielrijdersbond verzekering. Moest mijn zoon geen competitierenner geweest zijn had de wielrijdersbond ook het remgeld betaalt op de medische handelingen , van de ziekenhuisopname, ziekenwagen en verzorgingsproducten na het ongeval. Ik schat in dit geval een 150-250Euro.

Voor de volledigheid; wegens ongeval met gewonden en zijnde de veroorzaker, was een procureur of onderzoeksrechter (klopt dat?) aangesteld en moest mijn minderjarige zoon opeens een advocaat hebben en werd hij verhoord. Als minderjarige heb je recht op een toegewezen pro deo advocaat. En dan heb ik geleerd dat mijn rechtsbijstand een advocaat voor een minderjarige niet betaalt; ik kon dus niet zelf een advocaat kiezen. Na verhoor is die zaak wel geseponeerd ;-).
En ook (correctie op wat ik eerder schreef in dit geval...); hoewel mijn zoon het ongeval veroorzaakt had, is in schuldtermen de automobilist zijn verzekering verantwoordelijk voor de medische schade aan de zwakke weggebruiker. Het is dus die zijn verzekeringen die de medische kosten betaalde. Niet de verzekering van de sportbonden. Dat zou enkel zo zijn bij bv een ongeval zonder derden.
Daarnaast had mijn zoon een kleine week last van het ongeval. Voor al die dagen last is hem een schadevergoeding van een kleine 1.000 euro betaalt, ook door de autoverzekering, gestort op een rekening waar hij aankon toen hij meerderjarig werd...
En de kosten aan de fiets waren voor mij...
En om het verhaal af te sluiten; na die kleine week rust was er een 'grote nieuwelingen wedstrijd' waar hij toch wel niet op het podium reed. En dan mocht hij opeens mee met de nationale ploeg naar internationale wedstrijden. Onderschat dus nooit het nut van eens een paar dagen rusten...

Je kan hier eens nalezen: https://www.vwb.be/137/Verzekering
Het is best uitgebreid.

nielsve
Forum-lid

nielsve 05 nov 2023 08:44

Ja klopt, zelf heb ik het lidmaatschap van de Vlaamse wielerbond ook, is uiteindelijk 10 euro per jaar.

Wat betreft de case, ik vermoed dat die net tussen de mazen van het net gaat glippen maar de vraag wordt ook bekeken door iemand die grensarbeiders fiscaal helpt. Denk niet dat je zomaar kunt zeggen ik weiger tussenkomst Nl zorgverzekering en geef het aan bij de Belgische mutualiteit.

Plaats reactie