Tubeless
Hoe moeilijk is het om het ventiel in een tubless wiel te vervangen?
Eén ventieltje lekt, als ik het binnenstukje goed naar buiten trek en het ventieltje goed vastdraai blijft de band wel een dag hard, maar het lijkt me toch beter een nieuw ventieltje te monteren.
Er is rommel tussen gekomen, latex, na het vullen de laaste keer. Nu sluit het denk ik niet meer zo goed. Ik heb het daarnet schoongemaakt, maar dat hielp niet echt. Nu nieuw ventiel besteld, van Schwalbe, en ik hoop dat ik dat er gemakkelijk in kan zetten.
Eén ventieltje lekt, als ik het binnenstukje goed naar buiten trek en het ventieltje goed vastdraai blijft de band wel een dag hard, maar het lijkt me toch beter een nieuw ventieltje te monteren.
Er is rommel tussen gekomen, latex, na het vullen de laaste keer. Nu sluit het denk ik niet meer zo goed. Ik heb het daarnet schoongemaakt, maar dat hielp niet echt. Nu nieuw ventiel besteld, van Schwalbe, en ik hoop dat ik dat er gemakkelijk in kan zetten.
Meestal is het voldoende om het topdeel eruit te schroeven en goed schoon te maken. Dat is hier tot nu toe altijd voldoende geweest. Je kunt ook dat topdeel vervangen. Lukt dat allemaal niet dan kun je inderdaad het hele ventiel vervangen. Dat is mij niet gelukt zonder de band er (deels) vanaf te halen. Ik zou dan wel eerst zoveel mogelijk sealant eruit zuigen met een spuit, liefst eerst via het ventiel om het meeste geklieder voor te zijn. Controleer ook even het tubeless velglint als het toch openligt, vooral rond het ventielgat.
Kortom, het is wel iets bewerkelijker dan een biba wisselen.
Kortom, het is wel iets bewerkelijker dan een biba wisselen.
Dat heb ik vanmiddag gedaan, maar het lijkt niet te helpen. Ik heb nu zowel een nieuw ventiel besteld als een paar binnenventieltjes. Sowieso handig om die te hebben want die gaan eerder stuk dan het hele ventiel. Heb er al eens eentje vervangen, met het binnenstukje van het ventiel van een kapot wiel.
Dank voor de tips.
Ik rij toch al een paar jaar tubeless, maar vanmorgen toch een "call of shame" mogen plegen.
Ik reed lek, in de regen...
En de latex deed zijn werk niet...
En dan kon ik ook nog eens het lek niet vinden...
Na een eerste Co2 patroon te gebruiken lokaliseerde ik het gat...
Ik kon het voelen, maar door de regen, en ik heb een leesbril nodig (donker, bedampt...)zag ik het niet.
Dat ik banden heb met kleine tapjes ( https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... band.phtml ) hielp ook al niet.
Een 2de Co2 patroon bleek dan ook nog eens leeg te zijn.
Dan maar een collega opgebeld die me dan is komen halen.
Op het werk de band opgeblazen, het lek gevonden en een dynaplug er in...
De band bleef mooi hard en probleemloos naar huis kunnen fietsen.
Thuis dan toch maar de latex vervangen.
Moraal van het verhaal, best wel de latex om de 3a4 maanden vervangen....
Ik kon het voelen, maar door de regen, en ik heb een leesbril nodig (donker, bedampt...)zag ik het niet.
Dat ik banden heb met kleine tapjes ( https://www.futurumshop.nl/schwalbe-g-o ... band.phtml ) hielp ook al niet.
3-4 maanden bijvullen;)bikerke schreef: ↑13 nov 2023 20:43 Ik rij toch al een paar jaar tubeless, maar vanmorgen toch een "call of shame" mogen plegen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.