Belt drive racefiets
Jaja, zo'n project als dit moet je ook alleen doen als je het wilt. Het is op nagenoeg geen enkele manier te verantwoorden, buiten het feit dat het leuk is om te doen en je hebt iets aparts dat je niet zo vaak hoeft te smeren. Goedkoop is het ook niet, maar het blijft een hobby, he?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zou ergens een oudere rohloff opsnorren en het zelf bouwen, maar wel met ketting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Het topic heet 'Belt drive racefiets'thestudent schreef: ↑08 nov 2023 18:38 Ik zou ergens een oudere rohloff opsnorren en het zelf bouwen, maar wel met ketting.
Plaatje van m'n Alpenchallenge om on-topic te blijven:
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik ga al
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb jarenlang woon werk in weer en wind gedaan met een alfine met ketting (zonder kettingkast). Beetje smeren en soms een nieuwe ketting. Daarna voor de belt gegaan want dat leek me handig. Als je voor de smerige ritjes een belt wilt gebruiken, ik was er na twee aan gort getrapte belts klaar mee. En keep in mind, de tandwielen voor belt zijn echt bizar duur. Als je die moet vervangen is dat echt niet grappig. Daar koop je die 10 kettingen en een tank smeermoddel voor.
Als je er mee fietst is het super. Maar onderhoud is duur, en je bent vrij snel aan nieuw toe als je de smerige ritten met een belt gaat doen. Ik zou er nog even over nadenken. De combi ketting /naafversnelling is me wel goed bevallen. En is behoorlijk hufterproof. (en kan in een normaal frame) .
Als je er mee fietst is het super. Maar onderhoud is duur, en je bent vrij snel aan nieuw toe als je de smerige ritten met een belt gaat doen. Ik zou er nog even over nadenken. De combi ketting /naafversnelling is me wel goed bevallen. En is behoorlijk hufterproof. (en kan in een normaal frame) .
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
En hoe recent is jouw ervaring? De tijd heeft immers niet stil gestaan.
Oei dat is wel vrij recent.
Tot nu toe zie ik nog weinig meerwaarde in de beltdrive. Jammer, ik had gehoopt dat de techniek inmiddels wat verder zou zijn...
In een naafversnelling met een ketting zie ik te weinig meerwaarde t.o.v. wat van ik nu heb.
M.a.w. ik neig ernaar dit project af te schieten.
Tot nu toe zie ik nog weinig meerwaarde in de beltdrive. Jammer, ik had gehoopt dat de techniek inmiddels wat verder zou zijn...
In een naafversnelling met een ketting zie ik te weinig meerwaarde t.o.v. wat van ik nu heb.
M.a.w. ik neig ernaar dit project af te schieten.
Naaf met ketting voegt zeker wat toe. Slijt minder, want vaste kettinglijn, minder poetsen, schakelt prima. Maakt makkelijker schoon (naaf is dicht, geen derailleur en tandwielen waar zooi tussen komt). En je hebt meer keuze in frames, of meer keuze in complete fietsen.
Ik zou als vervanger voor mijn crosser die ik als slechtweerbraggelbak gebruik, het zeker overwegen.
Ik zou als vervanger voor mijn crosser die ik als slechtweerbraggelbak gebruik, het zeker overwegen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ook mijn ervaring. Ik heb nu een kettingaandrijving (single speed) en een Hebie chainguide. Over die chainguide was ik wat sceptisch (hij ligt los op de ketting en tandwielen), maar hij maakt nauwelijks geluid en ik merk zeker niet dat deze meer weerstand geeft. Plus het ding lijkt alle prut goed buiten te houden, dus ik sta er niet gek van te kijken als de aandrijving 4-5k km mee gaat (kosten singlespeed-aandrijving liggen nu rond de 50-60 euro. Daar kan ik er heel wat van verslijten voordat ik aan de kosten van een belt-drive zit...!)rikkert schreef: ↑09 nov 2023 07:43 Ik heb jarenlang woon werk in weer en wind gedaan met een alfine met ketting (zonder kettingkast). Beetje smeren en soms een nieuwe ketting. Daarna voor de belt gegaan want dat leek me handig. Als je voor de smerige ritjes een belt wilt gebruiken, ik was er na twee aan gort getrapte belts klaar mee. En keep in mind, de tandwielen voor belt zijn echt bizar duur. Als je die moet vervangen is dat echt niet grappig. Daar koop je die 10 kettingen en een tank smeermoddel voor.
Als je er mee fietst is het super. Maar onderhoud is duur, en je bent vrij snel aan nieuw toe als je de smerige ritten met een belt gaat doen. Ik zou er nog even over nadenken. De combi ketting /naafversnelling is me wel goed bevallen. En is behoorlijk hufterproof. (en kan in een normaal frame) .
Waarom geen single speed trouwens?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Vind ik niet fijn rijden. Ik vind een 11-28 cassette al ruk rijden op 't vlakke. Dus wat dat betreft is een 11-speed Afline naaf of een Rohloff ook een paar stappen terug. Ook dat is een reden het project voorlopig te parkeren.