Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 08 nov 2023 23:02

Sierteelt ja, nog zo’n welvaartsziekte!
Het gaat hen niet om die export cijfer maar om de onbenullige uitstoot die dat soort bedrijven produceren!

Als je ergens wilt beginnen met het terugdringen van CO2 uitstoot dan is het daar wel! Groenten, vlees en andere voedingsmiddelen Okay! Maar sierteelt? Sorry hoor: totaal irrelevant. En ja ik snap de exportwaarde van die industrie en ja ik weet (uit eigen ervaring) dat er veel werkgelegenheid is in die industrie maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde?!

Grond en middelen die je net zo goed kunt inzetten voor voedselproductie wordt nu ge(mis)bruikt voor het telen van plantjes die na een week weer in de vuilbak belanden bij vele mensen. Wat een waanzin!!

En neen! Ik ben geen fan van PvdD. In tegendeel; die partij is in mijn opinie ook een grote randstedelijke welvaartsziekte!
Dieren boven mensen stellen?! Nee!
Maar ze hebben hier wel een punt ja.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 08 nov 2023 23:12

Enzzo schreef: 08 nov 2023 23:02 Sierteelt ja, nog zo’n welvaartsziekte!
Het gaat hen niet om die export cijfer maar om de onbenullige uitstoot die dat soort bedrijven produceren!

Als je ergens wilt beginnen met het terugdringen van CO2 uitstoot dan is het daar wel! Groenten, vlees en andere voedingsmiddelen Okay! Maar sierteelt? Sorry hoor: totaal irrelevant. En ja ik snap de exportwaarde van die industrie en ja ik weet (uit eigen ervaring) dat er veel werkgelegenheid is in die industrie maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde?!

Maar ze hebben hier wel een punt ja.
+ 1
Niet te vergeten die velden met bloemen die uitsluitend voor een bloemencorso geteelt worden.
Werkgelegenheid valt volgens mij ook wel mee, zijn met name arbeidsmigranten, waarvan ik het beeld heb dat ze met enige regelmaat worden uitgebuit binnen die sector.
Ook een sector waarin er veel gif gebruikt wordt, wat nu regelmatig aan Parkinson gelinkt wordt.

En dan over uitstoot door voedselteelt: laten zie al die multinationals zoals Unilever, Nestlé, Danone etc. maar aanpakken met hun drekvoerprodductie zoals snoep, chips, etc.
Tabaksindustrie ook uitbannen.
Scheelt uitstoot en goed voor de volksgezondheid.
Maar ja, te machtig en veel betere advocatenteams dan de individuele boer.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 nov 2023 23:53

De sierteelt in kassen was een goed idee toen we zelf gas hadden, die op velden toen biodiversiteit nog iets was dat teerde op tofu en geitenwollen sokken en werkeloosheid nog geen keuze was. Nu is het onnodige ruimte- en energieverspilling. Ik denk dat die 7 miljard onder de streep vies tegenvallen als je alle maatschappelijke kosten meerekent.

Op zich hebben ze ook gelijk dat de hele landbouw duurzamer moet en met veel minder vee, maar als het op eten aankomt, schuif ik het liefste aan bij Yesiloguz voor die Texaaanse barbecue. Dat vlees haal ik dan wel in Duitsland of België (dus ook dat werkt alleen als je het Europees regelt).

Best een prima uitgangspunt bij PvdD dus, maar als je daar meteen bij stelt dat er geen water bij de wijn mag, ben je meteen af.
Campagnolo Ultra Dork

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 08 nov 2023 23:57

Enzzo , je neemt toch wel eens een bloemetje mee voor je vrouw?

Maar zonder gekheid, als het criterium nuttig of zinvol word dan heb ik ook nog wel een paar dingetjes,……
Daarbij roepen ze maar weer wat voor de bühne , er zijn al kassen die energie neutraal zijn door bv aardwarmte en zonnepanelen…

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 nov 2023 07:11

Ik zit vooral met verbazing naar bovenstaande posts te kijken. Enorm veel vooringenomenheid als gevolg van onvoldoende kennis van de sector.

Korte reactie: je kunt beter hier bloemen telen dan in Afrika of Colombia als het gaat om uitbuiting en gebruik gewasbeschermingsmiddelen. En met de huidige techniek ontwikkeling en de komende energiebelastinen gaat (is) de sector in heel fors tempo energiezuiniger werken tot neutraal aan toe.

Uitbuiting zit veel meer in seizoensgebonden teelten als asperge of aardbei.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2023 07:38

Maar ik haal mijn bloemetje bij de lokale, biologische pluktuin. En in de winter heb ik pech.

Aardwarmte en zonnepanelen kun je beter gebruiken voor woningen.

De sector hoeft niet weg, maar een eerlijke energiebelasting t.o.v. de burger helpt al een hoop.

Voor de transportsector geldt min of meer hetzelfde. De burger betaald zich scheel aan autobelastingen en overal in Europa is tol voor vrachtwagens, maar niet in Nederland. Dat is niet gunstig voor een sector die heel het land volbouwt met magazijndozen waar 80% arbeidsmigranten werken.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2023 07:49

En je mag het natuurlijk best scherp neerzetten als je ook bereid bent om water bij de wijn te doen. Daar gaat het vooral mis bij PvdD.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 nov 2023 08:12

Ernie C. schreef: 09 nov 2023 07:38 1. Maar ik haal mijn bloemetje bij de lokale, biologische pluktuin. En in de winter heb ik pech.

.

2. De sector hoeft niet weg, maar een eerlijke energiebelasting t.o.v. de burger helpt al een hoop.
1. Jij misschien wel, maar de gemiddelde Europese consument wil nog steeds een perfect bosje bloemen zonder bruin puntje of roofmijtje erin. Duurdere bio-bloemen worden bijna niet verkocht. En diezelfde retailhandel en consumenten schreeuwen wel dat je energiezuinig en chemie vrij moet…. Beetje hypocriet toch?

2. Eens, maar dan wel afbouwen op de snelst mogelijke termijn waarmee de technologie het bij kan houden. Je kunt niet iets in 3-4 jaar vragen wat meer tijd kost om te realiseren.
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 nov 2023 08:56

Ahh de sierteelt... die kunnen we aan t rijtje (tata/shell/schiphol) toevoegen van wat allemaal afgeschaft kan worden.

Vraag me af of bovengenoemde personen ook geen bananen eten die in colombia op grote schaal verbouwd worden en met gore schepen tussen de cocaine hierheen verscheept worden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2023 09:01

Ik snuif alleen de coke en daarmee bezorg ik heel wat mensen uit achterstandswijken een goedbetaalde baan.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 09 nov 2023 09:04

Ernie C. schreef: 09 nov 2023 09:01 Ik snuif alleen de coke en daarmee bezorg ik heel wat mensen uit achterstandswijken een goedbetaalde baan.
:mrgreen: :mrgreen:

ps geen bananen in je oren Ernie?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2023 09:09

:lol: Zelfs niet in mij oor, en geen bezoekje aan de Bananenbar
daniel1975 schreef: 09 nov 2023 08:12
Ernie C. schreef: 09 nov 2023 07:38 1. Maar ik haal mijn bloemetje bij de lokale, biologische pluktuin. En in de winter heb ik pech.

.

2. De sector hoeft niet weg, maar een eerlijke energiebelasting t.o.v. de burger helpt al een hoop.
1. Jij misschien wel, maar de gemiddelde Europese consument wil nog steeds een perfect bosje bloemen zonder bruin puntje of roofmijtje erin. Duurdere bio-bloemen worden bijna niet verkocht. En diezelfde retailhandel en consumenten schreeuwen wel dat je energiezuinig en chemie vrij moet…. Beetje hypocriet toch?

2. Eens, maar dan wel afbouwen op de snelst mogelijke termijn waarmee de technologie het bij kan houden. Je kunt niet iets in 3-4 jaar vragen wat meer tijd kost om te realiseren.
Toch zul je ergens het cirkeltje: de consument vraagt, de producent levert moeten doorbreken. Dat geldt eigenlijk voor alle producten die duurzamer moeten.

En een beetje meer gas op de plank, waarmee je ook het kaf van het koren scheidt onder de ondernemers, kan wat mij betreft geen kwaad. Wachten tot iedereen er klaar voor is, gaat te langzaam.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten