Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 14 nov 2023 14:34

Ze hadden de zorg nooit aan de markt over moeten laten, evenals andere dingen zoals energie, openbaar vervoer etc.

Het zorgstelsel zoals we het hadden was niet verkeerd. Om te besparen hadden ze de zorg efficiënter in moeten richten. Artsen en farmacie moeten scheiden, zodat er niet een prikkel is om iets op te starten/ geven wat niet het beste is. Gezamenlijk inkopen van medicatie. En zo zijn er nog wel meer dingen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 14 nov 2023 14:36

daniel1975 schreef: 14 nov 2023 14:34
Klein_Verzet schreef: 14 nov 2023 12:47 Afbeelding
Zo'n staatje zegt helemaal niets zonder financiele onderbouwing. Yesilguz hoorde ik vanmorgen zeggen dat er al 800MIO in het onderwijs bespaard kan worden door het aantal buitenlandse studenten te verminderen. Geen idee of dat waar is, maar het geeft wel aan dat het om bedragen en processen gaat waar wij weinig tot geen inzicht in hebben.

Verder geloof ik geen fluit van het lijstje. Ik mis nog alle dure groene maatregelen die linksom of rechtsom betaald moeten worden, hoe kun je zoveel extra uitgeven en toch staatschuld verminderen? Kortom, ik mis heeeeeeeel veel onderbouwing en achtergrond. Heb je het bijbehorende artikel ook?
Doe buitenlandse studenten zorgen juist voor een groot deel van het inkomen van scholen. Marktwerking is geweldig toch?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 nov 2023 14:49

Zoals ik al schreef: ik kan niks met dit lijstje want mis de inhoudelijke toelichting en onderbouwing.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2023 14:52

Als je die dure, groene maatregelen nu niet neemt, wordt het probleem alleen maar groter en daarmee duurder om op te lossen.

Maar verder inderdaad een nutteloze lijst zonder context. Is dit het resultaat na een jaar? Einde regeerperiode? Zitten de kosten voor 2030 er al (deels) in verwerkt? En zo kan ik nog wel een uurtje doorvragen.
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 14 nov 2023 14:59

Meer uitgaven, minder inkomsten en ook een lagere staatsschuld. Dat betekent dat we nog stukken tabel missen om te verklaren hoe dit kan.
Deze tabel is heel mooi maar als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat meestal ook echt zo.

Maruss
Forum-lid

Maruss 14 nov 2023 15:01

overal is geld voor en alles wordt beter, maar wie betaalt het? wensdenken

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 nov 2023 15:09

Ernie C. schreef: 14 nov 2023 14:52 Als je die dure, groene maatregelen nu niet neemt, wordt het probleem alleen maar groter en daarmee duurder om op te lossen.
Klopt, dus die moeten er gewoon in staan. En dat gaat IMHO onmogelijk samen met alle meevallers die in dat lijstje staan.
Dus ook klein-verzet doet aan populistisch fake news. Wie had dat gedacht ;-)
Less is bore

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 14 nov 2023 15:18

bakboord1 schreef: 14 nov 2023 14:59
Meer uitgaven, minder inkomsten en ook een lagere staatsschuld. Dat betekent dat we nog stukken tabel missen om te verklaren hoe dit kan.
Deze tabel is heel mooi maar als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat meestal ook echt zo.
Ik vul het maar ff in, maar gezien zijn eerdere uitlatingen gok ik zo dat d'n Frans het geld bij de vermogenden en de bedrijven wil gaan halen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 14 nov 2023 15:23

Maruss schreef: 14 nov 2023 15:01 overal is geld voor en alles wordt beter, maar wie betaalt het? wensdenken
Is dit bij andere partijen anders dan????
M.a.w., de andere partijen hebben wel een verkiezingsprogramma gepresenteerd waarin concreet staat wat en hoe we het gaan doen en hoe dit gefinancieerd gaat worden????
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 nov 2023 15:28

havana schreef: 14 nov 2023 13:29 Hardnekkige fabel dat het allemaal door de zorgverzekeraars komt. Ja, die maken inderdaad soms belachelijke winsten, maar het valt in het niet bij de totale zorgkosten.

https://www.ad.nl/gezond/dit-gebeurt-er ... ~ab73d55e/

Zou je alle zorgverzekeraars non-profit maken, daalt de premie nauwelijks en de kosten stijgen vrolijk door...
Dat is ook maar een deel van het verhaal. Zorgverzekeraars verplichten soms bepaalde medicatie die veel minder goed werkt waardoor de kosten op lange termijn hoger worden.

Ook heb je als je het als overheid regelt veel minder overhead te hebben. Je hebt namelijk overal dezelfde regels.
Los daarvan gaat het niet alleen om de kosten.

Dat is allemaal niet of lastig uit te rekenen

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 14 nov 2023 15:29

JPAR schreef: 14 nov 2023 14:34 Ze hadden de zorg nooit aan de markt over moeten laten, evenals andere dingen zoals energie, openbaar vervoer etc.

Het zorgstelsel zoals we het hadden was niet verkeerd. Om te besparen hadden ze de zorg efficiënter in moeten richten. Artsen en farmacie moeten scheiden, zodat er niet een prikkel is om iets op te starten/ geven wat niet het beste is. Gezamenlijk inkopen van medicatie. En zo zijn er nog wel meer dingen.
Was jij echt zo gelukkig met het ziekenfonds? Toen waren er geen ellenlange wachtlijsten? En misschien heb je toen het verschil niet gezien tussen fonds en particuliere patiënten. Ik wel. Het is nu echt niet allemaal even geweldig, maar het is een "wereldwijd" probleem. Ook in andere landen levert de gezondheidszorg grote kopzorgen.
En wat de problemen bij ziektekostenverzekeraars die hun contracten niet op orde hebben? Dat is al heel lang zo, en de AFM kijkt de andere kant op. "Ze doen echt wel heel erg hun best".

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 nov 2023 15:33

uninvitedguest schreef: 14 nov 2023 15:23
Maruss schreef: 14 nov 2023 15:01 overal is geld voor en alles wordt beter, maar wie betaalt het? wensdenken
Is dit bij andere partijen anders dan????
M.a.w., de andere partijen hebben wel een verkiezingsprogramma gepresenteerd waarin concreet staat wat en hoe we het gaan doen en hoe dit gefinancieerd gaat worden????
Nou er zijn ook nog andere effecten

Als je zeg bij mij 100 euro weghaalt, merk ik daar geen donder van en koop er niks meer of minder om.
Geef je die 100 euro aan iemand die heel weinig of tekort heeft geeft ie het uit en komt het meteen de economie in.

Het zit veel meer in elkaar geweven, je moet echt die hele doorrekening hebben, waarbij ik van mening ben dat dit nagenoeg onmogelijk is ook al ben je het CPB

Wat te denken van studenten. Nederlandse studenten die geen plaats krijgen en buitenlandse wel.
Doe dat nou niet meer, komen er geen extra mensen en we hebben straks zelf ons personeel.

en zo kan ik er nog 10 noemen

Gesloten