Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

BMC

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6380
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 nov 2023 19:18

Kabels bij de standaard Roadmachine kunnen niet binnendoor ivm ontbreken van 2 vlakke kanten aan de voorvork. althans mijn SLR 01 heeft dus 2 vlakke kanten aan de voorvork, en de kabels binnendoor.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 nov 2023 20:10

Daarom even wachten op de nieuwe modellen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

BTL
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 14 nov 2023 10:58

derxx schreef: 13 nov 2023 14:04 Vanwege een financiele meevaller heb ik van de baas in huis toestemming gekregen voor een N+1. Op zich niet nodig, maar nieuw is altijd fijn natuurlijk.

Ik heb nu 2 fietsen: Colnago CLX evo uit 2021, 8050di2 (velgrem) mt56, en een Cube Nuroad Race (alu) gravelfiets, 2x 11 speed GRX800/600/400 mix (schijfremmen). De Colnago gaat waarschijnlijk permanent op de trainer als er een nieuwe fiets bij komt.

Ik ben geen racer, maar hou er meer van om 100+km ritten te maken (dit jaar nog niet veel gedaan om verschillende redenen). Snelheid is leuk, maar niet belangrijk. Voor mij is comfort voor lange ritten het belangrijkst. Na wat zoeken kwam ik hierbij uit bij een BMC Roadmachine, welke bekend staat (iig op het internet) als een extreem comfortabel frame zonder al te veel compromissen te maken op gebied van stijfheid waar het belangrijk is zodat de fiets niet gaat zwabberen.
Het hoeft geen RM 01 te zijn, een "normale" Roadmachine is prima. Ik ben altijd bang bij de extreem lichte frames dat ze dan ook een stuk fragieler zijn, en die 200 gram gewicht ga ik niet merken. En dan hebben we het nog niet over de extra $$ :)
Kwa opbouw: Ultegra di2, liefst (indien mogelijk) volledig geintegreerde kabels (omdat het er gewoon beter uitziet imho, ja het is niet onderhouds vriendelijk, maar dan verdient de FM ook nog eens iets), en een mooie wielset van Philippos (die ik tzt een bericht stuur).

Zijn er hier mensen die een recente Roadmachine hebben en evt hun ervaringen willen delen (evt tov fietsen die ze hiervoor hadden). Ik lees nl. ook dingen op het internet over krakende BB's en andere kwaliteits problemen (internet is natuurlijk vooral gezeur over spul), en heb liever wat eerlijke berichten van dit forum.
Waarom wil je Ultegra DI2?
Gezien jouw wensen (niet persé op snelheid/racen gericht) is een 105 DI2 echt meer dan voldoende. Dit is gewoon qua prijs kwaliteit een erg goede groepset, die net iets zwaarder is en misschien net iets minder snel schakelt (maar merken jij/wij dat?!).

leon1
Forum-lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 nov 2023 13:37

BTL schreef: 14 nov 2023 10:58
Waarom wil je Ultegra DI2?

....een 105 DI2 echt meer dan voldoende.
Waarom iemand anders de maat nemen?
Ride bikes, not tanks!

derxx
Forum-lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 14 nov 2023 16:00

BTL schreef: 14 nov 2023 10:58
Waarom wil je Ultegra DI2?
Gezien jouw wensen (niet persé op snelheid/racen gericht) is een 105 DI2 echt meer dan voldoende. Dit is gewoon qua prijs kwaliteit een erg goede groepset, die net iets zwaarder is en misschien net iets minder snel schakelt (maar merken jij/wij dat?!).
Omdat ik gewend ben aan de knoppen bovenop de shifters bij mijn huidige Ultegra di2. Daarbij komt dat de set bij a 400gr. lichter is, hij sneller schakelt en ik kan het betalen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 14 nov 2023 16:08

Ik vind het toch altijd navenant hoeveel mensen hier meteen hun eigen mening willen doorduwen bij een vraag op het forum.

Heel vaak als je een vraag stelt over een specifieke fiets krijg je antwoorden als 'heb je al deze fiets bekeken' of 'ik zou 105 nemen, want Ultegra heb je niet nodig'.

On topic: ik heb een fietsmaatje die 2 jaar met een Roadmachine heeft gereden: was er zeer tevreden van en vond hem beter rijden dan zijn oudere trek Domane. Merkbaar stijver en een beetje reactiever.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 14 nov 2023 16:27

Thanks iedereen. Ik ga binnenkort eens praten met de FM, kijken wat de mogelijkheden zijn etc.
Ze doen ook van die Selle Italia metingen daar (ben even de naam kwijt), voor die paar euro extra maar even goed op de fiets zetten meteen, zeker omdat mijn Colnago eigenlijk niet 100% de juiste maat is. Kan wel klakkeloos een maatje kleiner pakken, en zal ook wel goed zijn, aangezien de geo redelijk overeenkomt met die van mijn Cube waar ik een stuk beter op zit, maar toch. Checken kan geen kwaad.
Misschien dat de FM ook zegt: de 2024 modellen hebben allemaal geintegreerde kabels, dus dan zal het dat wel worden. Hopelijk hebben de 2024 modellen ook wat spannendere kleuropties dan alleen zwart enzo.

En eerlijk is eerlijk, ik heb zo'n dure fiets niet "nodig", mijn Colnago doet het prima. Dit is er echt een: niet omdat het moet, maar omdat het kan. En af en toe moet je jezelf ook een beetje verwennen :)
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 14 nov 2023 16:31

derxx schreef: 14 nov 2023 16:27
En eerlijk is eerlijk, ik heb zo'n dure fiets niet "nodig", mijn Colnago doet het prima. Dit is er echt een: niet omdat het moet, maar omdat het kan. En af en toe moet je jezelf ook een beetje verwennen :)
Ik vind dat een prima reden voor een nieuwe fiets (en die geldt hier ook eigenlijk altijd :))

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 14 nov 2023 19:11

derxx schreef: 14 nov 2023 16:27 Thanks iedereen. Ik ga binnenkort eens praten met de FM, kijken wat de mogelijkheden zijn etc.
Ze doen ook van die Selle Italia metingen daar (ben even de naam kwijt), voor die paar euro extra maar even goed op de fiets zetten meteen, zeker omdat mijn Colnago eigenlijk niet 100% de juiste maat is. Kan wel klakkeloos een maatje kleiner pakken, en zal ook wel goed zijn, aangezien de geo redelijk overeenkomt met die van mijn Cube waar ik een stuk beter op zit, maar toch. Checken kan geen kwaad.
Misschien dat de FM ook zegt: de 2024 modellen hebben allemaal geintegreerde kabels, dus dan zal het dat wel worden. Hopelijk hebben de 2024 modellen ook wat spannendere kleuropties dan alleen zwart enzo.

En eerlijk is eerlijk, ik heb zo'n dure fiets niet "nodig", mijn Colnago doet het prima. Dit is er echt een: niet omdat het moet, maar omdat het kan. En af en toe moet je jezelf ook een beetje verwennen :)
Er komt iig een hele blauwe in 2024. Als dat spannend genoeg is 😀
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

BTL
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 15 nov 2023 08:59

derxx schreef: 14 nov 2023 16:00
BTL schreef: 14 nov 2023 10:58
Waarom wil je Ultegra DI2?
Gezien jouw wensen (niet persé op snelheid/racen gericht) is een 105 DI2 echt meer dan voldoende. Dit is gewoon qua prijs kwaliteit een erg goede groepset, die net iets zwaarder is en misschien net iets minder snel schakelt (maar merken jij/wij dat?!).
Omdat ik gewend ben aan de knoppen bovenop de shifters bij mijn huidige Ultegra di2. Daarbij komt dat de set bij a 400gr. lichter is, hij sneller schakelt en ik kan het betalen.
Helder! Gelukkig kan jij wel normaal reageren. Het is enkel bedoeld als vraag om ter overweging mee te nemen. Helaas zijn er anderen (geen idee waarom zij überhaupt reageren op een vraag die ik aan jou stel) die direct op de achterste poten staan.

Gezien jouw wensen etc. dacht ik dat 105 wellicht voldoende was. Maar persoonlijke voorkeuren spelen natuurlijk mee.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 16 nov 2023 01:05

BTL schreef: 15 nov 2023 08:59
derxx schreef: 14 nov 2023 16:00
BTL schreef: 14 nov 2023 10:58
Waarom wil je Ultegra DI2?
Gezien jouw wensen (niet persé op snelheid/racen gericht) is een 105 DI2 echt meer dan voldoende. Dit is gewoon qua prijs kwaliteit een erg goede groepset, die net iets zwaarder is en misschien net iets minder snel schakelt (maar merken jij/wij dat?!).
Omdat ik gewend ben aan de knoppen bovenop de shifters bij mijn huidige Ultegra di2. Daarbij komt dat de set bij a 400gr. lichter is, hij sneller schakelt en ik kan het betalen.
Helder! Gelukkig kan jij wel normaal reageren. Het is enkel bedoeld als vraag om ter overweging mee te nemen. Helaas zijn er anderen (geen idee waarom zij überhaupt reageren op een vraag die ik aan jou stel) die direct op de achterste poten staan.

Gezien jouw wensen etc. dacht ik dat 105 wellicht voldoende was. Maar persoonlijke voorkeuren spelen natuurlijk mee.
Natuurlijk is 105 voldoende. Voor alles en iedereen die niet aan een race meedoet (en zelfs in sommige gevallen dan nog steeds) is een 105 voldoende. Zelfs een mechanische 105 zou voldoende zijn in dat geval, mja... Op een fiets waar het frame alleen al 2k kost, wielen van ~1.5k, vind ik een 105 nog steeds "goedkoop" uitzien. Dat is het misschien niet meer, maar zo voelt het wel. Heb je een top fiets, maar een entry groep. Klopt imho gewoon niet. Daar komt dan de kleine voordelen van een Ultegra tov 105 bij, en dan is voor mij de keuze iig makkelijk.
Heb me ook niet vastgepind op een budget. De fiets kost wat ie kost. Ik vlieg niet uit de bocht kwa onderdelen, maar het moet gewoon goed spul zijn. Ik verwacht wel tussen de 5k en 7k ergens uit te komen, even afwachten wat er mogelijk is bij de FM. Mocht het uiteindelijk 8k worden, maar is het die 1k extra waard voor mij, dan wordt het 8k. Heb er hard voor gewerkt, goed voor gespaard, en kan het veroorloven.

Ik heb bijna 3jr geleden met m'n Colnago een (imho) geweldige deal gescoord voor 2750,- voor een full carbon fiets compleet met 8050di2. De goedkoopste equivalent fiets kreeg ik op dat moment niet onder de 3300. Met nu bijna 28k km op de teller was dat nog geen 10ct per km :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16449
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 nov 2023 17:54

Voor wie nog op zoek is naar een BMC
https://velodome.cc/en/product-category ... r_merk=bmc
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie