wasbeer2006 schreef: ↑16 nov 2023 13:03
Hadrurus schreef: ↑16 nov 2023 11:31
Zelf post ik eigenlijk nooit iets (ik lees al wel jaren stiekem mee)
Wat me verbaast is hoe weinig aandacht er is voor behoud van ons landschap, de afgelopen 25 jaar heb ik ons landschap in sneltreinvaart opgeofferd zien worden, zeker de laatste jaren gaat het hard. Nederland begint steeds meer op een bedrijventerrein te lijken. Wij als fietsers genieten toch niet alleen van het fietsen maar toch ook van ons landschap?
Iets om over na te denken voor je volgende week in het stemhokje staat. Hoe wil je dat ons landschap eruit komt te zien?
Successen kabinetten Rutte: opheffing ministerie volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Stimuleren van Nederland als distributieland met infrastructuur en belastingvoordelen. Meer taken én minder geld naar gemeente en provincies.
En verder zoveel mogelijk aan de markt over laten
Gevolgen:
In 2000: 16 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2018: 30 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2050: mogelijk meer dan 60 miljoen vierkante meter (ter vergelijking op 60 miljoen vierkante meter kun je ook 600000 woningen bouwen)
Verdere gevolgen: enorm veel arbeidsmigranten (die ook weer gehuisvest moeten worden) en veel extra vrachtverkeer
Eens. Begin met de ouwe zooi af te breken als je iets nieuws hebt gebouwd.
Het is af en toe echt verschrikkelijk.
Ik fiets veel van Schiedam naar Hoek van Holland.
Vlaardingen Maassluis zit gewoon bijna tegen elkaar, dat was 15 jaar terug 5 kilometer groen, nu nog max 1km.
Maassluis - HvH gaat ook dit kant op. Verschrikkelijk vind ik het. Gelukkig lijkt het Midden-Delfland redelijk beschermd, maar door de aanleg van stadsverwarming licht daar ook veel open.
We moeten echt de bevolkingsgroei tegengaan en het argument dat we vergrijzen en daar mensen voor nodig hebben is echt onzin, dat wordt nog veel erger als het maar blijft groeien. Die robotjes zijn toch ook wel een keer af?
@Hadrianus: eens. Met die distributiecentra haal je meer ellende binnen dan dat het iets oplevert. Het zijn veelal prestigeprojecten van wethouders, als lichtend voorbeeld Tilburg. Wat daar de afgelopen jaren is bijgebouwd, niet normaal. En daar lopen alleen maar Oost-Europeanen rond. De "traditionele" werklozen hebben niet geprofiteerd van die extra werkgelegenheid. En wat Gerard schrijft: veel druk op gezondheidszorg (in het weekend staan die gasten elkaar naar het leven, de Omroep Brabant app staat er op zondag en maandag vol mee), huisvesting etc.
@wasbeer: over bevolkingsgroei hoor ik niemand. Niet direct in Nederland, maar wel wereldwijd. Birth control is het toverwoord. Kijk naar Gaza: 50% van de inwoners is onder de 18. dus je hebt het al jaren hondsberoerd zonder enige vorm van uitzicht en dan ga je nóg meer kinderen op de wereld zetten? Je wilt toch juist zo goed mogelijk zorgen voor je gezinsleden? Dan helpt het hebben van 7 kinderen in ieder geval niet.
Ten aanzien van Nederland: we hebben hier ruim voldoende personen om het werk in de bestaande distributiecentra, kassen et cetera uit te laten voeren. Kijk alleen al naar het potentieel in Rotterdam. Tineduizenden jongeren die geen werk hebben en niet op school zitten. Dwing ze maar te gaan werken! 's Ochtends om 06.00u de bus in richting de kassen en plukken maar. Niet op komen dagen? Alle subsidies die de ouders genieten (huurtoeslag, zorgtoeslag, etc) intrekken. Dan is het zo over met het rottigheid uithalen of de hele dag op de bank liggen.
Andere plek waar je snel meters kunt maken zijn de slachterijen. Wij houden veel kalveren en verwerken veel kalfsvlees dat we zelf niet consumeren (ca. 91% wordt geëxporteerd, zie
https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2257).
Dus we hebben hier de uitstoot, de mest, de overige milieubelasting en - daar heb je ze weer - de Oostblokkers terwijl we er economisch gezoen nauwelijks van profiteren. Ja, de Van Drie boys staan hoog in de quote 500, die kunnen inmiddels zonder.
Ik weet zeker dat als we morgen stoppen met het verbieden van het fokken, importeren en slachten van kalveren en kalfsvlees we in één keer van een heleboel problemen af zijn en we weer kunnen gaan bouwen omdat de stikstofuitstoot flink lager zal liggen. Dit is echt het laagst mogelijk hangende fruit in Nederland.
Ja, maar de boeren dan? Uitkopen. Geef ze wat geld en laat ze maar caravans stallen. Net zoals het gas in Groningen (ik val in herhaling). Oppompen dat spul en het handjevol huishoudens dat problemen heeft allemaal een miljoen geven. Probleem opgelost.