Veldrijden 2024 - 2025
Ik haak af om naar een cross te kijken als het een modderpoel is geworden. Renners die het halve parkoers rennend afleggen en als ze niet rennen tergend langzaam door de klei ploeteren. Ik vind dat doodsaai om naar te kijken. En als die mening gedeeld wordt, of als anderen om weer andere redenen niet meer kijken, dan wordt de sport langzaam kleiner. Het moet aantrekkelijk zijn om voor de buis te zitten of om naar de cross te gaan. Als je sport het aanzien niet waard is dan,..... Ja dan helpt geen enkele maatregel van bovenaf nog.
Live fast; die young. mijn blog
Als je met de huidige weersomstandigheden rondjes door een veld gaat fietsen (lijkt mij de essentie van veldrijden), krijg je modder. Daar is niks mis mee. Ze kunnen het moeilijk afgelasten of naar de weg verplaatsen omdat sommige kijkers modder niet leuk vinden.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Nog even naar de eindstand van de Wereldbeker veldrijden van vorig seizoen gekeken. Als toen de regel al gold "geen WK, als je niet alle wereldbekerwedstrijden rijdt...." dan was dit het deelnemersveld van het WK vorig seizoen:
Laurens Sweeck
Niels Vandeputte
Toon Vandenbosch
Toch een mooi podium....
Bij de vrouwen zouden er dan geen deelnemers zijn geweest
Laurens Sweeck
Niels Vandeputte
Toon Vandenbosch
Toch een mooi podium....
Bij de vrouwen zouden er dan geen deelnemers zijn geweest
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Er zijn natuurlijk veel verschillende punten van aandacht rondom de wereldbeker:
- De locatie, (en overige wedstrijden rond zo'n locatie)
- Overige regelmatigheids klassementen
- Een volle kalender
- De beste renners die ook om de knikkers mee doen in andere UCI disciplines
- De overmacht van Nederlandse dames, de overmacht van metname Belgen bij de mannen.
- Rendabel zijn van evenementen voor organisatoren.
- Aandacht van publiek
Cross is groot in België en een beetje in het zuiden van Nederland. Dat is mooi, maar dat is geen groot wereldbekerklassement op wereld toneel.
Je kunt de cross naar de sneeuw halen (voor de OS), naar Amerika, naar Ierland. Maar dan moet je de grote kern in de lage landen wel wat tegemoetkomen met een mooi programma zodat het de moeite waard is daar heen te gaan. Tegelijkertijd geen grote crossen in eigen land.
Andersom, zul je toch ook wat mogen doen - vanuit de UCI - om renners te ondersteunen vanuit andere delen van de wereld om enkele maanden achter elkaar in Europa te komen koersen. Het is gek dat wij vanuit hier klagen dat een trip naar Amerika zo duur is (is ook voor 1 koers), terwijl de rest van de wereld voor 90% van de crossen naar België moet komen....
Maak een wereldbekerwedstrijd een weekend, met 2 races minstens. Of met 3 races in 5 dagen (woe-zo) oid. Wellicht 1 avondcross, of 1 "sprint" cross, of maak er ergens een 4-daagse event van. (bij het MTB vind ik die sprintrace erg attractief, explosief, beetje tactisch) en kort genoeg om niet super belastend te zijn qua fysieke inspanning en kort genoeg voor de aandacht spanne van tv kijkers.
Dan wordt het iets speelser, meer de moeite waard voor renners om ergens naar toe af te reizen. Voor organisatoren zal het enerzijds lonender zijn om iets op poten te zetten, maar als het op 1 locatie meerdere events moet worden is het ook meer dagen werk/vrijwilligers etc.
Maar ook, als je op deze manier zeg in 2,5 maand tijd een 6 a 7 van dit soort weekenden hebt, zeg mid november tot begin februari eindigend met het WK. Kan je in de tussenliggende weekenden ruimte geven aan de traditionele crossen (cq de andere klassementen), en heb je nog een voor- en naseizoen ook. Je nodigt de multidisciplinaire toppers als vd Poel, Pidcock uit om vooral dit kortere traject mee te doen, incl WK. Landen kunnen een x-aantal startplekken (en positie op de grid) verdienen voor het WK - alleen via deze wereldbeker (handig voor de UCI om de bonden te laten zorgen voor voldoende deelname aan de Wereldbekers).
- De locatie, (en overige wedstrijden rond zo'n locatie)
- Overige regelmatigheids klassementen
- Een volle kalender
- De beste renners die ook om de knikkers mee doen in andere UCI disciplines
- De overmacht van Nederlandse dames, de overmacht van metname Belgen bij de mannen.
- Rendabel zijn van evenementen voor organisatoren.
- Aandacht van publiek
Cross is groot in België en een beetje in het zuiden van Nederland. Dat is mooi, maar dat is geen groot wereldbekerklassement op wereld toneel.
Je kunt de cross naar de sneeuw halen (voor de OS), naar Amerika, naar Ierland. Maar dan moet je de grote kern in de lage landen wel wat tegemoetkomen met een mooi programma zodat het de moeite waard is daar heen te gaan. Tegelijkertijd geen grote crossen in eigen land.
Andersom, zul je toch ook wat mogen doen - vanuit de UCI - om renners te ondersteunen vanuit andere delen van de wereld om enkele maanden achter elkaar in Europa te komen koersen. Het is gek dat wij vanuit hier klagen dat een trip naar Amerika zo duur is (is ook voor 1 koers), terwijl de rest van de wereld voor 90% van de crossen naar België moet komen....
Maak een wereldbekerwedstrijd een weekend, met 2 races minstens. Of met 3 races in 5 dagen (woe-zo) oid. Wellicht 1 avondcross, of 1 "sprint" cross, of maak er ergens een 4-daagse event van. (bij het MTB vind ik die sprintrace erg attractief, explosief, beetje tactisch) en kort genoeg om niet super belastend te zijn qua fysieke inspanning en kort genoeg voor de aandacht spanne van tv kijkers.
Dan wordt het iets speelser, meer de moeite waard voor renners om ergens naar toe af te reizen. Voor organisatoren zal het enerzijds lonender zijn om iets op poten te zetten, maar als het op 1 locatie meerdere events moet worden is het ook meer dagen werk/vrijwilligers etc.
Maar ook, als je op deze manier zeg in 2,5 maand tijd een 6 a 7 van dit soort weekenden hebt, zeg mid november tot begin februari eindigend met het WK. Kan je in de tussenliggende weekenden ruimte geven aan de traditionele crossen (cq de andere klassementen), en heb je nog een voor- en naseizoen ook. Je nodigt de multidisciplinaire toppers als vd Poel, Pidcock uit om vooral dit kortere traject mee te doen, incl WK. Landen kunnen een x-aantal startplekken (en positie op de grid) verdienen voor het WK - alleen via deze wereldbeker (handig voor de UCI om de bonden te laten zorgen voor voldoende deelname aan de Wereldbekers).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Is er nog iemand die denkt dat de Van Aerts en Vande Poels van deze wereld aan gelijk welke wedstrijd, die niet in hun programma past, deelnemen?MarkVeenstra schreef: ↑14 nov 2023 11:59 ........meer de moeite waard voor renners om ergens naar toe af te reizen. ..........
Je nodigt de multidisciplinaire toppers als vd Poel, Pidcock uit om vooral dit kortere traject mee te doen, incl WK. ............
En bij de "uitnodiging" hoort ondertussen een heel pak euro's, alle andere renners samen krijgen minder startgeld dan bovengenoemde 2 renners.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Misschien niet net die 2 renners.Lcsmet schreef: ↑14 nov 2023 13:33Is er nog iemand die denkt dat de Van Aerts en Vande Poels van deze wereld aan gelijk welke wedstrijd, die niet in hun programma past, deelnemen?MarkVeenstra schreef: ↑14 nov 2023 11:59 ........meer de moeite waard voor renners om ergens naar toe af te reizen. ..........
Je nodigt de multidisciplinaire toppers als vd Poel, Pidcock uit om vooral dit kortere traject mee te doen, incl WK. ............
En bij de "uitnodiging" hoort ondertussen een heel pak euro's, alle andere renners samen krijgen minder startgeld dan bovengenoemde 2 renners.
Maar van de groep "echte" crossers, die het van het hele cross seizoen moeten hebben, zijn er toch ook aardig wat die niet voor die ene wereldbeker de grote plas over gestoken zijn - en dat is al een paar jaar zo.
Van diezelfde groep zijn er mensen die in 1 weekend de voorkeur geven aan een superprestige op eigen bodem ipv een wereldbeker in Frankrijk.
Van diezelfde groep zijn er bij die (liever) niet afreizen naar Ierland voor 1 wereldbekerwedstrijdje en dan liever dat weekend een rustweekend of alternatieve cross inplannen...
Vanuit de UCI zou ik moeite doen voor de wereldbeker - en daarom moeite doen voor die grotere groep.
Die paar hele grote toppers die ook op de weg en/of MTB mee willen doen, zullen overal keuzes en afwegingen maken. Daar begin je niets mee als UCI zijnde (behalve een startplekje naar voren aanbieden....)
Die zullen inderdaad voor een zak geld misschien wel naar specifieke plekken komen. Dat mag dan lekker uit de markt komen. van een grote fietsenfabrikant of energiedrankjes brouwer bijvoorbeeld. Maar daar moet je je wereldbeker niet op proberen af te stemmen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
NOG dit , ik zocht het ooit eens op en veldrijden is populairder in meer landen dan je zou denken. Ook Schotland zou veel crossers en crossen hebben (dixit Mason). Maar wschlk is het niveau van de huidige Belgische en Nederlandse M en V te hoog waardoor het lijkt dat er in de andere landen geen veldrijden wordt beoefend. En het ook niet rendabel is voor de renners uit die landen om buiten fe grenzen te gaan crossen
Laatst gewijzigd door fiedoo op 15 nov 2023 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Dit! Wanneer je dan wil dat de elites in de snelste omstandigheden rijden, dan moeten ze doorgaans als 1e over dat parcours rijden. Hoe meer passage er op het parcours is, hoe groter de kans dat je zuigende blubber krijgt.Ernie C. schreef: ↑14 nov 2023 09:01 Als je met de huidige weersomstandigheden rondjes door een veld gaat fietsen (lijkt mij de essentie van veldrijden), krijg je modder. Daar is niks mis mee. Ze kunnen het moeilijk afgelasten of naar de weg verplaatsen omdat sommige kijkers modder niet leuk vinden.
Voor mij is het wel ok, modder is tot nu toe dit jaar wel het hoofdthema, maar droge jaren balanceren dat wel weer uit. Misschien ook niet slecht? Het ene jaar ligt het parcours wat meer op maat van de ene renner, het andere jaar op maat van een ander.
Neem bv. Overijse dit jaar, dat was -voor Overijse- vrij droog en goed berijdbaar. Kom je daar dit weekend terug, dan krijg je een klim/blubber cross.
Wat vooral het verschil is met andere landen, is dat het in andere landen eerder een amateursport is. En dat is helemaal ok. In België heb je bv. ook geen cricket competitie van topniveau en ik mis dat niet.