ontvetten ketting
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 29 aug 2009 18:18
Hoi allemaal,
Voor het schoonmaken van de ketting krijg ik verschillend advies. De ene fietsmakerzegt dat ik hem wel moet ontvetten de ander zegt juist dat dit slecht is en dat ik hem alleen met een doek en water moet schoonmaken en vervolgens smeren.
Wat is jullie mening, is ontvetten slecht voor je ketting of kan dit gewoon gedaan worden? (onvetten zou ik dan doen met zo'n borstelapparaatje en een bus cyclon ontvetter)
Voor het schoonmaken van de ketting krijg ik verschillend advies. De ene fietsmakerzegt dat ik hem wel moet ontvetten de ander zegt juist dat dit slecht is en dat ik hem alleen met een doek en water moet schoonmaken en vervolgens smeren.
Wat is jullie mening, is ontvetten slecht voor je ketting of kan dit gewoon gedaan worden? (onvetten zou ik dan doen met zo'n borstelapparaatje en een bus cyclon ontvetter)
Als je ketting een smeerboel is geworden is een beetje onvetten wel handig. Ikzelf gebruik tegenwoordig altijd smeermiddelen die niet vet worden (Squirt Dry Lube, Prolink Progold). Hoef je je ketting nooit meer schoon te maken!
Als je je ketting goed smeert, d.w.z. ook schoonmaakt na het smeren, hoef je je ketting nauwlijks schoon te maken, omdat het vuil er niet aan blijft plakken. Ik maak voor het smeren de ketting schoon met een doek met wat wasbenzine, dat werkt prima. De buitenkant van de ketting hoeft niet gesmeerd te worden, dat moet alleen tussen de schakels, dus de buitenkant schoon houden is het beste. Ziet er beter uit en scheelt je een paar zwarte handen als je je ketting vastpakt, b.v. met een lekker band.
Eenvoud kenmerkt het ware.
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
ben het met vorige schrijver helemaal eens, met dien verstande dat benzine een slechte keuze is. neem ipv benzine lampenolie of petrol. dat zijn prima ontvetters, echter minder agressief omdat er wat olie in zit en daarmee voorkomen wordt dat er roestvorming op of erger binnen in de ketting optreedt.
gaat niet, bestaat niet!
Gewoon een beetje bijhouden, hoef je nooit te ontvetten.
Belangrijk is om als de smering is ingetrokken je ketting droog te wrijven met een doek, dat scheelt heel veel troep (de binnenkant van de schakels moeten gesmeerd worden, buitenkant boeit niet, droog houden dus).
Mijn 'kettingwasstraat' is m'n slechtste fietsgerelateerde aankoop ever iig... :rolleye:
Belangrijk is om als de smering is ingetrokken je ketting droog te wrijven met een doek, dat scheelt heel veel troep (de binnenkant van de schakels moeten gesmeerd worden, buitenkant boeit niet, droog houden dus).
Mijn 'kettingwasstraat' is m'n slechtste fietsgerelateerde aankoop ever iig... :rolleye:
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
+1
Als ik de ketting ontvet haal ik deze van de fiets af en doe de ketting in een pot met ontvetter. Ketting laat ik daar een paar dagen in staan en schud regelmatig met de pot. Ondanks dat ik de ketting tussendoor goed schoon houd komt er toch veel vuil vanaf.
Na het volledig ontvetten gaat de ketting lekker ouderwets in een blik gesmolten kettingvet. Een aantal minuten laten intrekken en wat bewegen en daarna laten uitdruppen. Overtollig vet aan de buitenkant van de ketting afwrijven en de ketting daarna monteren.
Het is wat meer werk en kettingvet kan je bijna niet meer kopen maar het geeft de ideaal gesmeerde ketting.
Na het volledig ontvetten gaat de ketting lekker ouderwets in een blik gesmolten kettingvet. Een aantal minuten laten intrekken en wat bewegen en daarna laten uitdruppen. Overtollig vet aan de buitenkant van de ketting afwrijven en de ketting daarna monteren.
Het is wat meer werk en kettingvet kan je bijna niet meer kopen maar het geeft de ideaal gesmeerde ketting.
Foosho schreef:Gewoon een beetje bijhouden, hoef je nooit te ontvetten.
Belangrijk is om als de smering is ingetrokken je ketting droog te wrijven met een doek, dat scheelt heel veel troep (de binnenkant van de schakels moeten gesmeerd worden, buitenkant boeit niet, droog houden dus).
Mijn 'kettingwasstraat' is m'n slechtste fietsgerelateerde aankoop ever iig... :rolleye:
+2
Foosho schreef: Mijn 'kettingwasstraat' is m'n slechtste fietsgerelateerde aankoop ever iig... :rolleye:
+3
Ik spuit mijn ketting en cassette altijd in met een spuitbus motorreiniger. Goed inspuiten en dan laten uitlekken op een kleedje of krant. Dat spul ontvet supergoed. Daarna sop ik de ketting af met warm water en afwasmiddel. Even droogpoetsen met een doek en dan doe ik er WD40 op.
WD40 smeert prima en verdrijft meteen het vocht in je ketting. De WD40 moet je er wel direct opdoen na het schoonmaken. Als je na de motorreiniger de fiets een dag laat staan is je ketting verroest, zo schraal wordt ie ervan.
Motorreiniger is te koop bij de bouwmarkten en de bekende autozaken Hal.... enzo.
WD40 smeert prima en verdrijft meteen het vocht in je ketting. De WD40 moet je er wel direct opdoen na het schoonmaken. Als je na de motorreiniger de fiets een dag laat staan is je ketting verroest, zo schraal wordt ie ervan.
Motorreiniger is te koop bij de bouwmarkten en de bekende autozaken Hal.... enzo.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 06 mei 2009 11:10
Ik gebruik een ultrasoon reiniger om mijn kettingen schoon te krijgen.
Grt Niels
Grt Niels
Veni, Vidi, Fietsie!