Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13753
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 nov 2023 09:58

daniel1975 schreef: 11 nov 2023 16:44 Mij vandaag even echt verdiept in het ontluchten van Sram. Ik was al geen fan, en dat is er niet beter op geworden.
- inserts en olijfjes pokkeduur of niet te krijgen (https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... gL8ifD_BwE €9,14 tegen €2,50 voor shimano)
- ontluchten van Shimano remhendel hoef je niet hele systeem voor door te spuiten, bij sram wel
- twee sleutels nodig (10 en 8) om los- en vast te koppelen
- om het compleet te maken, die ellendige DOT olie

Doe mij maar onze japanse vishengelboer, die heeft het echt veel beter voor elkaar.
Ja mag sram ook gewoon op de shimano manier ontluchten dat maakt niet uit....
Pas als je problemen hebt is het sram systeem met twee spuiten beter.
waar je die 8 en 10 voor moedig hebt ontgaat me even, dat is alleen om de leiding los te halen, die zal bij shimano toch ook niet geklikt zitten neem ik aan.

Dot is niet fijn, maar in principe doe je dat maar 1x, mineraal moet je af en toe wel ontluchten. Dot is 1x doen en de meeste hebben een nieuwe fiets voordat je moet ontluchten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40145
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 nov 2023 11:45

Dat is natuurlijk recht lullen wat krom is ;-)
Een 2e sleutel nodig om de remleidingen los te maken is knullig(was bij eerdere Avid’s ook niet nodig) en DOT is gewoon troep.

De rem op de shimano manier ontluchten was ik wel van plan ja ipv 2 spuiten.
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6144
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 nov 2023 11:56

Verlang je nu al terug naar de velgremmen periode? :lol:
Live fast; die young. mijn blog

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4307
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2023 13:42

Bij het huidige weertype gaat de DOT echt wel vocht door de leiding heen aantrekken en zul je soms moeten vervangen.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 2191
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 18 nov 2023 14:30

pino schreef: 18 nov 2023 13:42 Bij het huidige weertype gaat de DOT echt wel vocht door de leiding heen aantrekken en zul je soms moeten vervangen.
Waarom komt er meer water in de leidingen dan bij minerale olie?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4307
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2023 14:33

1094 schreef: 18 nov 2023 14:30
pino schreef: 18 nov 2023 13:42 Bij het huidige weertype gaat de DOT echt wel vocht door de leiding heen aantrekken en zul je soms moeten vervangen.
Waarom komt er meer water in de leidingen dan bij minerale olie?
Omdat DOT vloeistof water opneemt (hygroscopisch heet dat, meen ik). Minerale olie doet dat niet.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 2191
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 18 nov 2023 14:55

Maar de hoeveelheid water die in het systeem terecht komt is daardoor niet anders toch?

brutus
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 18 nov 2023 15:09

Ha, een onderwerp waar ik vaak discussies over voer :D

Zoals gezegd de synthetische nemen water op waardoor het kookpunt verlaagt.
In mineraal komt ook vocht (of dat meer of minder is kun je discussie over voeren)
Maar heeft minder invloed op het kookpunt.
Het kookpunt van mineraal is in de regel lager als van synthetisch, maar synthetisch zal uiteindelijk na jaren lager worden als mineraal.

Verversen doe je ook uit behoud voor je materiaal.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4307
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2023 15:12

1094 schreef: 18 nov 2023 14:55 Maar de hoeveelheid water die in het systeem terecht komt is daardoor niet anders toch?
Water wordt door DOT echt aangezogen, dus komt er meer in.
Waar het kookpunten betreft, sluit ik me graag bij Brutus aan. In hoeverre dat voor Nederland relevant is, waag ik te betwijfelen.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 2191
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 18 nov 2023 15:27

Voordeel van dot schijn te zijn dat het water wat in de leidingen komt niet lokaal zit en minder corrosie zou geven.

Verder heb ik er geen verstand van ofzo en mort nog een keer voor t eerst mn remmen ontluchten met dot :mrgreen:

brutus
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 18 nov 2023 16:41

Het zijn beide gesloten systemen, ook minerale olie ziet er niet fraai uit na een tijdje.

Voor Nederland steekt het niet krap nee, maar ik houdt mijn hart vast voor de beginner in de bergen met oude vloeistof.

Ik heb al wat ervaring met weigerende remmen, dan wordt je vanzelf wat wantrouwiger naar oude vloeistof.

1094
Forum-lid
Berichten: 2191
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 18 nov 2023 17:58

Hoe komt er dan vocht/lucht in, dat is me nog altijd een raadsel

Plaats reactie