Budget 2000 weinig race vs 10 jaar terug
En nog even een voorbeeldje wat je bijvoorbeeld voor zo'n 2000 euro kan kopen:
https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ve ... -LS34.html
Een klassieke fiets, licht slopend frame, velgremmen en zelfs deels weggewerkte kabels
https://www.origine-cycles.com/nl-NL/ve ... -LS34.html
Een klassieke fiets, licht slopend frame, velgremmen en zelfs deels weggewerkte kabels
Live fast; die young. mijn blog
Ik denk eigenlijk dat je dat zo kort door de bocht niet mag stellen. Een deel van de nieuwigheden zit nu toch standaard in de prijs? Beetje zoals bij een auto: je gaat nu toch ook niet meer verbaasd zijn dat daar cervostuur, ABS en elektronisch slot op zitten?
In theorie maakt dat een fiets in verhouding net goedkoper, want 10jaar geleden waren de nieuwigheden net redenen om de prijs te verhogen en nu krijg je ze er gratis bij.
Ik blijf er wel bij: 10jaar geleden vond je voor 2000euro een deftige fiets, dat heb je nu voor 2500-3000euro nog altijd en aangezien lonen de inflatie volgen is die fiets in verhouding dus niet duurder. Het verschil is misschien wel dat een deftige fiets vroeger ultegra afgemonteerd was, maar dat 105 intussen ruim goed genoeg geworden is voor de gemiddelde fietser (en 105 nu is waarschijnlijk ook wel performanter dan ultegra toen).
In theorie maakt dat een fiets in verhouding net goedkoper, want 10jaar geleden waren de nieuwigheden net redenen om de prijs te verhogen en nu krijg je ze er gratis bij.
Ik blijf er wel bij: 10jaar geleden vond je voor 2000euro een deftige fiets, dat heb je nu voor 2500-3000euro nog altijd en aangezien lonen de inflatie volgen is die fiets in verhouding dus niet duurder. Het verschil is misschien wel dat een deftige fiets vroeger ultegra afgemonteerd was, maar dat 105 intussen ruim goed genoeg geworden is voor de gemiddelde fietser (en 105 nu is waarschijnlijk ook wel performanter dan ultegra toen).
-
- Forum-lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Dat is niet helemaal logisch Bartdr. Als je kijkt hoeveel elektronica en innovaties in nieuwe auto's zitten kun je dat niet vergelijken met de "simpele" auto's van 10 jaar geleden. Meer innovaties is meer ontwikkelingskosten en meer kosten om te maken. Auto's worden daarnaast groter, dus meer materiaal en waar vroeger 16 inch velgen de standaard waren is dat nu 18 inch enz enz.
Klopt, het is niet voor alle verbeteringen logisch. Vooral de opties van vroeger die nu basisuitrusting geworden zijn, lijken niet bij te dragen aan hogere prijs (na correctie voor inflatie etc.). Of ben jij van mening dat je nu wel nog altijd bijbetaald omdat er een cervostuur/basis navigatie/ABS/basis airco in je auto zit?Pitti Carabinieri schreef: ↑22 nov 2023 16:55 Dat is niet helemaal logisch Bartdr. Als je kijkt hoeveel elektronica en innovaties in nieuwe auto's zitten kun je dat niet vergelijken met de "simpele" auto's van 10 jaar geleden. Meer innovaties is meer ontwikkelingskosten en meer kosten om te maken. Auto's worden daarnaast groter, dus meer materiaal en waar vroeger 16 inch velgen de standaard waren is dat nu 18 inch enz enz.
Bij fietsen heb je toch datzelfde met een tandwiel meer in de cassette en schijfremmen? 10sp tiagra schijfrem-groep is toch echt geen dure groep voor iets wat 10jaar geleden als hoogperformant gezien werd?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja het is lastig.........
Een deel van de vernieuwingen zijn technische vooruitgang en deel gewoon extra.
Ik kocht een Cube Litening met dura ace in 2012 voor 3750 euro, maar daar zaten redelijk goedkope alu wielen in.
Daar heb ik een setje Carbon wielen bijgekocht van 750 euro.
Zit je op 4500, dat was met een flinke korting van rond de 20 tot 25%.
Zet je daar die 30% op voor inflatie koop je echt van deze merken wel een hele nette fiets, misschien geen dura ace, maar Ultegra is behalve iets zwaarder niet minder goed. En je krijgt gewoon een veel beter rijdende fiets.
Een S works, Lab71, Foil HMX racefiets slaat nergens op. Dat zie je aan de MTB's waarom is een top MTB 3 tot 4K goedkoper dan een top racefiets.
Volgens mij is een vork en demper een stuk duurder dan een voorderrie en een racestuur........
Er zijn nu ook weer echt prima aanbiedingen, laat je niet gek maken door het soms nog kunstmatig hoog houden.
Ook speci zal op de knieën gaan, die gaan als we het over auto,s hebben VW en audi achterna als ze niet uitkijken.
Een deel van de vernieuwingen zijn technische vooruitgang en deel gewoon extra.
Ik kocht een Cube Litening met dura ace in 2012 voor 3750 euro, maar daar zaten redelijk goedkope alu wielen in.
Daar heb ik een setje Carbon wielen bijgekocht van 750 euro.
Zit je op 4500, dat was met een flinke korting van rond de 20 tot 25%.
Zet je daar die 30% op voor inflatie koop je echt van deze merken wel een hele nette fiets, misschien geen dura ace, maar Ultegra is behalve iets zwaarder niet minder goed. En je krijgt gewoon een veel beter rijdende fiets.
Een S works, Lab71, Foil HMX racefiets slaat nergens op. Dat zie je aan de MTB's waarom is een top MTB 3 tot 4K goedkoper dan een top racefiets.
Volgens mij is een vork en demper een stuk duurder dan een voorderrie en een racestuur........
Er zijn nu ook weer echt prima aanbiedingen, laat je niet gek maken door het soms nog kunstmatig hoog houden.
Ook speci zal op de knieën gaan, die gaan als we het over auto,s hebben VW en audi achterna als ze niet uitkijken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
dat specialized nergens op slaat en prijs hooghouden zie je al door het feit dat een complete fiets duurder is dan de fiets zelf in onderdelen kopen.
Ze moeten de assemblage ook ergens van betalen hetom de groot schreef: ↑24 nov 2023 15:27 dat specialized nergens op slaat en prijs hooghouden zie je al door het feit dat een complete fiets duurder is dan de fiets zelf in onderdelen kopen.