Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 nov 2023 20:45

De kiescomputer is juist jaren geleden al afgeschaft....

Want in theorie zou je de uitslagen kunnen manipuleren.. gelukkig kan dat met papier niet ;-)
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 nov 2023 20:49

Nee inderdaad een ouderwets krantformaat kiesbiljet en een rood potlood.
Er is ooit wel geëxperimenteerd met electronisch stemmen maar dat bleek niet geheel veilig dus vandaar die enorme papierverspilling. Maarja ze gaan rechtstreeks in een kliko (nl voor rolvuilbak) dus het maakt verder niet veel uit voor het milieu ;)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 nov 2023 20:50

Vicenza schreef: 22 nov 2023 20:31 Het moet nog via de Europese raad he, en daar zal het helaas, maar begrijpelijk, tegengehouden gaan worden.
Dat hoop ik echt.
Je moet toch niet echt niet willen dat een paar Europese ver weg, nationaal uitgerangeerde, politici beslissen wat voor Vlaanderen het beste is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 nov 2023 20:51

EmPeHa schreef: 22 nov 2023 19:31
JPAR schreef: 22 nov 2023 18:52
daniel1975 schreef: 22 nov 2023 12:12 En hoe zie je die kiesdrempel voor je? Ik zou dat ook graag willen, maar is niet te doen. Dan had je nu geen NSC gehad, geen BBB.
Ik vind wel eigenlijk dat als je na 4 jr geen 3 zetels haalt je moet vertrekken. Een JA21 (beroepspoliticus), bij1 (one trick pony) etc voegt niets toe en zo ziet de kiezer dat ook gezien lage zetelaantallen.
Kiesdrempel is een verkeerde benaming van mij. Ik doel meer op een drempel voordat je begint. Dat je iets van een bewijsstuk moet overleggen ofzo. Ik weet het niet zo goed hoe te noemen.

Een Kiesdrempel vind ik ook belangrijk, zodat je grotere partijen in de kamer hebt en bestuurlijk meer kunt uitrichten. Dan moet je uiteraard wel bedenken wat je met die stemmen doet.
Als bewijsstuk is er de ondersteuningsverklaring.
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tw ... rklaringen
Er zijn ook partijen die niet het gewenste aantal hebben behaald. Anders waren het er nog veel meer geweest. Dat terwijl er in absolute aantallen helemaal niet veel nodig zijn. Om een idee te geven: NSC had er meer dan 4000 stuks. Dat was dus héél ruim voldoende.
Als je een drempel wilt verhogen, zou je de benodigde aantal kunnen verhogen.
Precies. Het is te makkelijk.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 nov 2023 20:52

Anyway: het gaat beginnen!!
Misschien dit topic als een soort beslissende tour of giro etappe aan het einde van de ronde beschouwen en af en toe wat met elkaar sparren?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2023 20:57

Het beste aan t papier is dat het ook iets later nog hertelbaar is en dat gebeurt dus ook. Gek genoeg helpt het vreemde grote biljet ook nog eens een beetje tegen manipulatie. Het is al lastiger om even snel biljetten in deze grootte bij te drukken en precies goed te krijgen / in combinatie met de stempassen.

Ik zou er echter niet zo'n groot probleem mee hebben als je een telmachine/scanner gebruikt die snel stembiljetten kan lezen. Zodat het makkelijker is om relatief snel met een uitslag te komen. Mooiste zou zijn als dat ding ook nog automatisch sorteert op lijst/stapel.

Daarna kan je alsnog een keer die voorgestapelde stembiljetten natellen met de hand. Best of both worlds.

Om 21:00 is het letterlijk stembussen omkeren op de grond en de stembiljetten op stapels naar lijst leggen door vrijwilligers. Als de hoop stembiljetten leeg is de stapels tellen. Wel lekker low tech, maar wel foutgevoelig. Al wordt het dus toch nog wel een keer herteld.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5001
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 nov 2023 21:03

Zo zo dit is nog wat bizarder dan gedacht

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 nov 2023 21:04

Zo zeg!! Heftig
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 nov 2023 21:04

Eerste exitpoll op de Vlaamse televisie
PVV de grootste
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 nov 2023 21:06

Als het nu nog niet door hebben in Den Haag,……….

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2023 21:07

Tja. De ruk naar rechts en gekozen voor het bekende gezicht. Interessant wel, ik heb altijd gedacht dat ik het nooit zou meemaken na wat magere jaren van Wilders. Ik ben er niet blij mee, maar ja ik zal het ermee moeten doen. De kansen op enige deelname van Groen Links-PVDA lijkt ook uitgesloten. Geen coalitiemogelijkheden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 nov 2023 21:10

Echt WTF. Geert als premier.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gesloten