Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 12:46

hopjes schreef: 25 nov 2023 10:51
daniel1975 schreef: 25 nov 2023 07:43 Interessante data:
https://nos.nl/l/2499168

Zijn echt door zowel VVD als PvGL grote fouten gemaakt in de strategie.
Dus deze uitslag komt door de campagnes van partijen?
Pvv heeft amper campagne gevoerd, geen krant advertentie, geen televisie spotjes....

Waarom blijven mensen realiteit ontkennen?? Mensen willen dit beleid niet meer, dat belerende, woke, angstaanjagende geneuzel...
VVD heeft zwalkend campagne gevoerd, dus zeker geen sterk signaal naar de kiezers dat ze echt hebben geluisterd en dat ze echt tijdperk Rutte afsluiten.

PvGL hebben veel basisprincipes van de PvdA verloren en zijn gewoon GL geworden zonder dat een goed en duidelijk verhaal.

Dus ja, winst van de PVV komt mede door het falen van de andere partijen.
En daar boven hangt inderdaad jouw punt: we zijn het zat. Al die politieke spelletjes, geen daadkracht, links lullen/rechts vullen (hoi wachtgeld Frans), niet doorpakken om serieuze problemen aan te pakken.

Ik vind het jammer dat VVD deze stap zet, ik hoor ook bij die 80% teleurgestelde VVD stemmers die baalt dat ze nu al terugtrekken. Zeker als dit te maken blijkt te hebben met de baan van Rutte, dan kotsen nog meer VVD kiezers de partij uit. Ik heb zonder overtuiging VVD gestemd, 100% strategisch om centrum rechts mogelijk te maken, maar nu weet ik het echt niet meer.
Wat ik wil bestaat gewoon niet. Simpel paar hoofdtermen:
- centrum rechts
- liberaal en einde verrubbertegeling
- realistisch oog voor natuur en milieu
- landsbelang boven partijgesteggel
- een gezonde focus op EU en de wereld

Kan mij niet voorstellen dat ik hier uniek in ben.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5991
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 nov 2023 12:52

mao schreef: 25 nov 2023 11:42
hopjes schreef: 25 nov 2023 10:51
daniel1975 schreef: 25 nov 2023 07:43 Interessante data:
https://nos.nl/l/2499168

Zijn echt door zowel VVD als PvGL grote fouten gemaakt in de strategie.
Dus deze uitslag komt door de campagnes van partijen?
Pvv heeft amper campagne gevoerd, geen krant advertentie, geen televisie spotjes....

Waarom blijven mensen realiteit ontkennen?? Mensen willen dit beleid niet meer, dat belerende, woke, angstaanjagende geneuzel...

En nog een dingetje... Politiek dient er voor de burgers te zijn, niet voor zichzelf!

Geloven jullie echt dat die nieuwe pvv stemmers komen door campagnes of uitsluiters zijn?! Het is niet voor niets dat politiek den haag en msm de laatste jaren structureel het sentiment missen van de maatschappij en op het laatste moment zich dit realiseren (als het te laat is).

Kijk naar Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk en ierland as we speak...
Dat dus, vandaar de angst voor referendums.
Een referendum is alleen goed als het op een juiste manier ingericht wordt, de juiste informatie verstrekt wordt en er geen invloed van buitenaf komt die mensen kan beïnvloeden. In Nederland is al aangetoond dat dat niet mogelijk is.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4099
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 nov 2023 12:55

Misschien komen we verder als we termen links en rechts niet meer gebruiken. Zoals in de VS democratisch en republikein allen maar termen zijn die als rode lap op een stier werken.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 12:57

JPAR schreef: 25 nov 2023 12:52
Een referendum is alleen goed als het op een juiste manier ingericht wordt, de juiste informatie verstrekt wordt en er geen invloed van buitenaf komt die mensen kan beïnvloeden. In Nederland is al aangetoond dat dat niet mogelijk is.
+1
In de UK ook…..

Sowiso een 2/3 meerderheid voor significante aanpassingen ipv 50.1%. Anders kaapt de fanatiekste groep het sowiso.

@pino: republikeinen hebben vooral grote problemen binnen de eigen gelederen. Die hebben de dems niet eens nodig om te kunnen ruziën. Voor Trump viel die haat en nijd over en weer wel mee.
Less is bore

chris80
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 25 nov 2023 13:21

daniel1975 schreef: 25 nov 2023 12:46
Dus ja, winst van de PVV komt mede door het falen van de andere partijen.
En daar boven hangt inderdaad jouw punt: we zijn het zat. Al die politieke spelletjes, geen daadkracht, links lullen/rechts vullen (hoi wachtgeld Frans), niet doorpakken om serieuze problemen aan te pakken.

Kan mij niet voorstellen dat ik hier uniek in ben.
Een groot deel van Nederland is het inderdaad zat met hoe het politiek nu gaat (dit is de grote gemene deler) , alleen alle andere onderwerpen waarover we het zat zijn liggen mijlenver uit elkaar:

Even gechargeerd:
Rechts: Immigratie (te slap), islam, klimaat (te veel geld), woke
Links: Klimaat (te weinig geld), immigratie (te streng, moet ruimhartiger), willen meer belasting van rijken.

Dus wat er ook gebeurd, er blijft een hele grote groep mensen enorm ontevreden en zichzelf ongehoord voelen. Oftewel, een grote groep blijft het zat. En er is ook niet ineens een magische oplossing voor alles (zoals mensen soms wel lijken te hopen).

Volgens mij is iedereen het alleen wel eens dat er keuzes gemaakt moeten worden ipv vooruitschuiven.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 25 nov 2023 13:42

daniel1975 schreef: 25 nov 2023 12:46 we zijn het zat. Al die politieke spelletjes, geen daadkracht, links lullen/rechts vullen (hoi wachtgeld Frans), niet doorpakken om serieuze problemen aan te pakken.

Wat ik wil bestaat gewoon niet. Simpel paar hoofdtermen:
- centrum rechts
- liberaal en einde verrubbertegeling
- realistisch oog voor natuur en milieu
- landsbelang boven partijgesteggel
- een gezonde focus op EU en de wereld

Kan mij niet voorstellen dat ik hier uniek in ben.
Geen daadkracht / niet doorpakken is uiteraard niets meer of minder dan het resultaat van ons eigen kiesgedrag. Als we ons lot verbinden aan 15 verschillende partijen (17 vorige keer) en die iedere 4 jaar weer eens door elkaar husselen, kan je daar naar mijn mening ook niet teveel van verwachten. Tel daarbij op een toenemende complexiteit en verdere individualisering van onze samenleving, en dan kan je mi niet veel anders concluderen dan dat niemand precies weet welke kant het op moet. In ieder geval niet als je een ieders belang daarbij moet afwegen.

Feit is dat we met steeds meer mensen op hetzelfde stukje land leven (zowel in NL als wereldwijd). Of je wil of niet betekent dat dat je meer rekening moet houden met elkaar. Liberaal, in de zin van meer vrijheid voor het individu, en minder verrubbertegeling, lijken me dan ook een utopie.Tenzij je eerst iets doet aan die toename van de wereldbevolking.
Gazelle Team TVM \'99

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 25 nov 2023 13:54

JPAR schreef: 25 nov 2023 12:52
mao schreef: 25 nov 2023 11:42
hopjes schreef: 25 nov 2023 10:51

Dus deze uitslag komt door de campagnes van partijen?
Pvv heeft amper campagne gevoerd, geen krant advertentie, geen televisie spotjes....

Waarom blijven mensen realiteit ontkennen?? Mensen willen dit beleid niet meer, dat belerende, woke, angstaanjagende geneuzel...

En nog een dingetje... Politiek dient er voor de burgers te zijn, niet voor zichzelf!

Geloven jullie echt dat die nieuwe pvv stemmers komen door campagnes of uitsluiters zijn?! Het is niet voor niets dat politiek den haag en msm de laatste jaren structureel het sentiment missen van de maatschappij en op het laatste moment zich dit realiseren (als het te laat is).

Kijk naar Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk en ierland as we speak...
Dat dus, vandaar de angst voor referendums.
Een referendum is alleen goed als het op een juiste manier ingericht wordt, de juiste informatie verstrekt wordt en er geen invloed van buitenaf komt die mensen kan beïnvloeden. In Nederland is al aangetoond dat dat niet mogelijk is.
Een referendum is alleen acceptabel als het de gewenste uitslag oplevert, en anders niet. :mrgreen: :roll:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 14:03

senior schreef: 25 nov 2023 13:54 Een referendum is alleen acceptabel als het de gewenste uitslag oplevert, en anders niet. :mrgreen: :roll:
Kort door de bocht: ja.
Als iedereen zich in het topic verdiept en zelf een keuze maakt dan zal een referendum normaal gesproken een goede uitslag laten zijn. Echter, er zijn plenty voorbeelden waarbij 1 fanatieke groep de boel kaapt en de publieke opinie om krijgt. En dat hoeft niet perse de beste keuze te zijn. Als XR blijft drammen en pro-palestina sentimenten mee gaat nemen in hun communicatie en de boeren (als voorbeeld) juist een enorm overlast-vrij charmeoffensief zouden voeren moet je eens opletten hoe snel de beweging weer richting het platteland beweegt.
Kortom, een referendum is té beinvloedbaar om een goed, objectief en serieus middel te zijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 14:12

c.zaballa schreef: 25 nov 2023 13:42 Feit is dat we met steeds meer mensen op hetzelfde stukje land leven (zowel in NL als wereldwijd). Of je wil of niet betekent dat dat je meer rekening moet houden met elkaar. Liberaal, in de zin van meer vrijheid voor het individu, en minder verrubbertegeling, lijken me dan ook een utopie.Tenzij je eerst iets doet aan die toename van de wereldbevolking.
Minder verrubbertegeling staat los van de wereldbevolking. Dat begint al bij mensen thuis die hun kinderen gewoon eens een keer op hun bek moeten laten gaan (paar kapotte knieen en handpalmen gaat niemand dood van), niet voor elke stemverheffing van de juf naar school komen (genoeg bekenden in het onderwijs die er daarom mee zouden willen stoppen) of een belachelijke warmtetent nadat een protestant is natgespoten met een waterkanon. Of om het on-topic te houden, mtb parcoursen die zo veilig moeten zijn dat ook een dwaas op een stadsfiets zich niet kan bezeren.
Het mag allemaal best een meer richting eigen verantwoordelijkheid, zelf keuzes maken (en gevolgen dragen) en algemene zelfstandigheid gaan.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 nov 2023 14:37

@Daniel, Redelijk gelijk met wat je op de vorige pagina schreef. Ergens ben ik redelijk rechts, maar ook heel links.
Dat komt nergens terug.

Heel simpel, als je zoals de partijen maar 1 kant op kijkt mis je de ander, dat is hier gebeurt is.

Ik vond de stemwijzers ook zo bijzonder, zoveel vragen waar je nooit een goed antwoord op kan geven zonder het hele thema te kennen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 nov 2023 14:51

JPAR schreef: 25 nov 2023 12:52

Een referendum is alleen goed als het op een juiste manier ingericht wordt, de juiste informatie verstrekt wordt en er geen invloed van buitenaf komt die mensen kan beïnvloeden. In Nederland is al aangetoond dat dat niet mogelijk is.
Zo lust ik nog wel een paar,
De bevolking is echt niet gek, maar als jij vindt dat jij niet de juiste informatie word aangeboden, en word beïnvloed door buitenaf , prima.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 25 nov 2023 14:58

daniel1975 schreef: 25 nov 2023 14:03 Kort door de bocht: ja.
Als iedereen zich in het topic verdiept en zelf een keuze maakt dan zal een referendum normaal gesproken een goede uitslag laten zijn. Echter, er zijn plenty voorbeelden waarbij 1 fanatieke groep de boel kaapt en de publieke opinie om krijgt. En dat hoeft niet perse de beste keuze te zijn.
Gelukkig is dat nu niet het geval wil je zeggen,……#XR, Kopz , enz…

Gesloten