Alles over vakanties op én met de fiets

Reisverhaal Franse Ardennen - Fiets magazine 2023

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 12 nov 2023 15:14

Beste forumleden

In Fiets magazine van oktober 2023 staat op pagina 37 een artikel over reisinfo voor de Franse Ardennen, ik wil dit volgende zomer graag doen en ben dit nu al eens aan het bekijken. Er is sprake van twee twee raceroutes op de kaart en onderaan staat er op dat je op Fiets.nl de routes kunt vinden, maar ik vind deze nergens terug, ligt dit aan mij?

Groeten
Thomas

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 nov 2023 05:42

Als je graag info hebt, ik ken de streek vrij goed. Maar dam moet ik wel weten wat voor fietsreis je op het oog hebt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 13 nov 2023 18:26

fiedoo schreef: 13 nov 2023 05:42 Als je graag info hebt, ik ken de streek vrij goed. Maar dam moet ik wel weten wat voor fietsreis je op het oog hebt.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik zal mijn post ook even in het topic over het magazine zetten, misschien krijg ik daar wel antwoord van de redacteur. Wat context: mijn beste maat en ik willen al enkele jaren eens op fietsvakantie (dag of 4-5). Ik fiets veel en fysiek ben ik in orde, ik kan 100km vlak rijden met een gemiddelde van 33/u (alleen) en bergop kan ik ondanks mijn gewicht (85kg) wel mijn plan trekken, ik klim niet snel maar wel degelijk.

Hij fietst door omstandigheden echter heel wat minder, waardoor er wel niveauverschil is. Daarom leken de Vogezen ofzo ook uitgesloten en we willen iets binnen de 300-400 kilometer van ons (regio Gent). Mijn oog viel dan via het artikel op de Franse Ardennen omdat het precies nooit echt stijl wordt en de klimmen ook beheersbaar zijn van lengte.

Het leek ons een idee om ons te vestigen ergens rond Charleville-Mézières zodat we ook 's avonds wat vertier hebben en vandaar uit een drietal dagen te fietsen. De routes in het magazine zagen er wel netjes uit, maar ik vind ze dus nergens terug...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 nov 2023 22:41

Ik kan je niet helpen met de routes die in het blad staan (of eigenlijk de link naar de routes)

Het is me al vaker opgevallen dat die linkjes niet werken trouwens.

Maar ik kan je wel informatie geven over die omgeving. Charleville Mezieres is inderdaad een leuke uitvalsbasis! Vanuit daar kun je hele leuke routes rijden. Als je wilt klimmen is de noord-westelijke route erg interessant en als je wat vlakker wilt is de maasroute een mooie optie! Zowel noordwaarts als zuid oostelijk
Als je bijvoorbeeld de maas volgt in noordelijke richting kun je na wat heftig klimwerk heerlijk afdalen terug naar Charleville.
De Ardennen net over de grens, België dus , zijn daar ook heel interessant en veel leuker dan de populaire regio rond Bastogne en Liege!

Vermijdt de westelijke kant van Charleville want die is vlak, saai en erg armoedig.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 nov 2023 00:22

Ik geef morgen meer info, nu eerst wat slapen 🥴
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 nov 2023 08:52

Ieder jaar is er in Les (of werd het 'des' ?) Ardennes een amateur wielerronde die de streek aandoet.
Misschien geven die routes nog wat inspiratie.
Traditioneel is de laatste etappe in en rond Charles-Ville-Meziere.

http://www.circuitdesardennes.fr/2023/0 ... -2023.html

Walter

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 nov 2023 09:14


Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 14 nov 2023 12:51

1094 schreef: 14 nov 2023 09:14 Hier staan de routes

https://www.fiets.nl/fietsroutes/reisve ... -ardennen/
Klopt, ik had het ook gevraagd in het 'Vraag het Edwin'-topic en ze stonden er niet bij en hij heeft ze er vandaag bijgezet, het was een vergeteligheid. Desalniettemin bedankt!

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 14 nov 2023 12:53

walter- schreef: 14 nov 2023 08:52 Ieder jaar is er in Les (of werd het 'des' ?) Ardennes een amateur wielerronde die de streek aandoet.
Misschien geven die routes nog wat inspiratie.
Traditioneel is de laatste etappe in en rond Charles-Ville-Meziere.

http://www.circuitdesardennes.fr/2023/0 ... -2023.html

Walter
Ook handig, bedankt!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 15 nov 2023 17:03

Mooie verblijfplaats is Givet.vandaar kun je via de oude spoorweg vlak naar Nismes om vandaar via de ravel 4 route naar oignies ( licht bergop) 10 kms dwars door het bos en dan na anderhalve kms a 7 procent bergop gedurende 6 kms af te dalen naar fumay. Daar de route verte ( fietsweg van 80 kms naast de maas en semois) nemen en zo een 30 kms terug naar givet. Onderweg passeer je de kerncentrale van Chooz. Je hebt hier bijna de gehele route autovrije wegen.
https://www.routeyou.com/nl-fr/route/vi ... oute/givet
Er staan 5 ritten op , een gemiddelde van een 70 kms/rit. Met o.a. rit naar Dinant, verder naar rochehaut, Bohan, croix scaillee(het hoogste punt met 502 m hoogt), een beklimming van 8 kms a 5,5%, de enige helling in de omgeving van Belgie met zo een hoogteverschil en die afstand.
Je doet maar deels de Franse Ardennen aan maar de streek waarbij je steeds Frankrijk en Belgie blijft afwisselend doorkruisen is wel de mooiste.
De omgeving van Charleville-Mezieres heeft drukkere wegen en is landschappelijk minder mooi.
Als je een verblijfplaats gevonden hebt in de buurt wil ik wel eens alles gedetailleerd en per rit afzonderlijk uitpijlen.
Ook de buurt van Bouillon en Sedan is mooi.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Tomasz007
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:52

Tomasz007 16 nov 2023 18:43

fiedoo schreef: 15 nov 2023 17:03 Mooie verblijfplaats is Givet.vandaar kun je via de oude spoorweg vlak naar Nismes om vandaar via de ravel 4 route naar oignies ( licht bergop) 10 kms dwars door het bos en dan na anderhalve kms a 7 procent bergop gedurende 6 kms af te dalen naar fumay. Daar de route verte ( fietsweg van 80 kms naast de maas en semois) nemen en zo een 30 kms terug naar givet. Onderweg passeer je de kerncentrale van Chooz. Je hebt hier bijna de gehele route autovrije wegen.
https://www.routeyou.com/nl-fr/route/vi ... oute/givet
Er staan 5 ritten op , een gemiddelde van een 70 kms/rit. Met o.a. rit naar Dinant, verder naar rochehaut, Bohan, croix scaillee(het hoogste punt met 502 m hoogt), een beklimming van 8 kms a 5,5%, de enige helling in de omgeving van Belgie met zo een hoogteverschil en die afstand.
Je doet maar deels de Franse Ardennen aan maar de streek waarbij je steeds Frankrijk en Belgie blijft afwisselend doorkruisen is wel de mooiste.
De omgeving van Charleville-Mezieres heeft drukkere wegen en is landschappelijk minder mooi.
Als je een verblijfplaats gevonden hebt in de buurt wil ik wel eens alles gedetailleerd en per rit afzonderlijk uitpijlen.
Ook de buurt van Bouillon en Sedan is mooi.
Bedankt, ondertussen zijn we overtuigd, we gaan het verlof eerst regelen, dan een hotel zoeken en dan koppel ik hier terug :like:

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 26 nov 2023 00:43

Tomasz007 schreef: 16 nov 2023 18:43
fiedoo schreef: 15 nov 2023 17:03 Mooie verblijfplaats is Givet.vandaar kun je via de oude spoorweg vlak naar Nismes om vandaar via de ravel 4 route naar oignies ( licht bergop) 10 kms dwars door het bos en dan na anderhalve kms a 7 procent bergop gedurende 6 kms af te dalen naar fumay. Daar de route verte ( fietsweg van 80 kms naast de maas en semois) nemen en zo een 30 kms terug naar givet. Onderweg passeer je de kerncentrale van Chooz. Je hebt hier bijna de gehele route autovrije wegen.
https://www.routeyou.com/nl-fr/route/vi ... oute/givet
Er staan 5 ritten op , een gemiddelde van een 70 kms/rit. Met o.a. rit naar Dinant, verder naar rochehaut, Bohan, croix scaillee(het hoogste punt met 502 m hoogt), een beklimming van 8 kms a 5,5%, de enige helling in de omgeving van Belgie met zo een hoogteverschil en die afstand.
Je doet maar deels de Franse Ardennen aan maar de streek waarbij je steeds Frankrijk en Belgie blijft afwisselend doorkruisen is wel de mooiste.
De omgeving van Charleville-Mezieres heeft drukkere wegen en is landschappelijk minder mooi.
Als je een verblijfplaats gevonden hebt in de buurt wil ik wel eens alles gedetailleerd en per rit afzonderlijk uitpijlen.
Ook de buurt van Bouillon en Sedan is mooi.
Bedankt, ondertussen zijn we overtuigd, we gaan het verlof eerst regelen, dan een hotel zoeken en dan koppel ik hier terug :like:
Hallo, ik heb hier juist in mijn emails de info met foto's ivm de rit die ik georganiseerd had met mijn fietsclub vanuit Givet terug gevonden. Indien je mij je emailadres bezorgt stuur ik je deze door. De rit zelf was een 150 kms lang maar geeft een goed zicht op de streek.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie