Ik heb wat rond gespeurd op het net en ook hier maar kan niet echt een antwoord vinden: wat kost het versturen van een goed ingepakte racefiets ongeveer vanuit NL naar Zuid Duitsland? Op de Site van DHL staat genoeg info , maar niet voor de afmetingen van het pakje met een fiets erin.
Nog tips mbt beste manier van verpakken en het verzendbedrijf (er zijn vast meer dan DHL)
Racefiets versturen naar buitenland
Jaren geleden verzond ik vrijwel elke week een fiets naar een hele rits buitenlanden. Dat ging eventjes goed met PostNL, tot ze hun maximale pakketafmetingen aanpasten naar 100 x 50 x 50 cm. Volume zat, maar krijg daar maar eens een gedemonteerde fiets in. Daarna was het via DPD nog mogelijk een doos van 120 x 30 x 65 te versturen, maar ook daaraan kwam een eind. Toen ben ik overgestapt op parcel.nl (goede tarieven en ophaalservice al was dat vaak een gedoe met afspraken).
Ik heb net een fiets verkocht aan Steel Vintage Bikes in Berlijn, en ben dus nu ook wederom op zoek naar een geschikte verzender... Ik heb net een account aangemaakt bij Parcel (geloof ik, nog geen bevestiging of info ontvangen...) als iemand in de tussentijd DE tip heeft is dat mooi.
Inpaktips: pedalen demonteren, wielen eruit, zadel en pen eruit, stuur en pen los. Alle buizen van het frame verpakken met CV-buisisolatie, derailleur eraf en los laten hangen (in geval van Di2: kabeltje losmaken). bevestig tussen de patten van de voor- en achtervork een pvc-buisje dat je met tie-wraps aan de patten vastmaakt. Pak het derailleuroog van het frame goed in in bubbelplastic.
Als het goed is moet de fiets zo in een doos van bovenstaande afmeting passen, met een wiel (indien aanwezig, snelspanners eruit) aan weerszijden en het stuur om de bovenbuis en alle losse onderdelen in een tasje erbij. Prop het geheel verder vol met stug opvulpapier en/of al die luchtzakjes die je ergens hebt bewaard.
Ik heb net een fiets verkocht aan Steel Vintage Bikes in Berlijn, en ben dus nu ook wederom op zoek naar een geschikte verzender... Ik heb net een account aangemaakt bij Parcel (geloof ik, nog geen bevestiging of info ontvangen...) als iemand in de tussentijd DE tip heeft is dat mooi.
Inpaktips: pedalen demonteren, wielen eruit, zadel en pen eruit, stuur en pen los. Alle buizen van het frame verpakken met CV-buisisolatie, derailleur eraf en los laten hangen (in geval van Di2: kabeltje losmaken). bevestig tussen de patten van de voor- en achtervork een pvc-buisje dat je met tie-wraps aan de patten vastmaakt. Pak het derailleuroog van het frame goed in in bubbelplastic.
Als het goed is moet de fiets zo in een doos van bovenstaande afmeting passen, met een wiel (indien aanwezig, snelspanners eruit) aan weerszijden en het stuur om de bovenbuis en alle losse onderdelen in een tasje erbij. Prop het geheel verder vol met stug opvulpapier en/of al die luchtzakjes die je ergens hebt bewaard.
UPDATE: verzending wordt gedaan via mijn (part-time) werkgever Tour de Ville fietskoeriers (helaas alleen in Tilburg, Eindhoven, Helmond en Breda, maar er zijn in elke stad wel fietskoeriers actief dus het loont ws daar even na te vragen) want die mogen wel grotere pakketten dan 100x50x50 met PostNL naar het buitenland versturen blijkbaar.