Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 29 nov 2023 19:55

<delete>
Laatst gewijzigd door Symen op 02 dec 2023 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 29 nov 2023 20:09

.
Laatst gewijzigd door Symen op 02 dec 2023 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 29 nov 2023 20:15

Goed verhaal Symen.

Mijns inziens moet die preventie ook worden ingezet op sportverenigingen en scholen. Weg met snoep als traktatie. Al die suikerhoudende drankjes, zakjes snoep, chips en frituur na elke voetbalwedstrijd is ook totaal niet nodig. Kinderen worden op jonge leeftijd al verslaafd gemaakt aan suiker en hier kan best wat aan gedaan worden. Dit soort initiatieven worden echter niet door een ieder met luid gejuich onthaald.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 nov 2023 20:31

Door mij wel hoor!
Als ik alleen al zie met welke achterlijke hoeveelheid zoetigheid mijn dochter van 7 thuis komt na een verjaardagtraktatie in de klas…..
Op woe en vrij is het schooladvies om fruit mee te nemen als tussendoortje ipv koekje oid. Bizar hoeveel kindjes gewoon toch geen fruit meenemen dan. Begin bij de ouders….
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 nov 2023 20:32

Symen schreef: 29 nov 2023 20:09
nijkie schreef: 29 nov 2023 19:36
Symen schreef: 29 nov 2023 18:34

Wat ik direct zie zijn de maandelijks kosten voor een zorg verzekering. En dat die elk jaar met elke tientjes stijgen. Waar is de grens? Ik zie hem niet.
De overheid kan kan op heel veel gebieden sturing geven: Bedrijven verplichten minder suiker in hun producten te doen. gezonde voeding stimuleren. ongezond voedsel belasten. Fastfood restaurants niet verder laten uitbreiden en verbieden in de direct omgeving van o.a scholen. Diëtisten vroegtijdig inzetten om erger te voorkomen. Meer communicatie en stimulering voor een gezond eet en beweeg patroon. Een gezonde levensstijl heeft binnen een half jaar al enorme effecten. Mensen die eenmaal overgewicht hebben zijn voor hun leven getekend met deze ziekte. Allerlei functies binnen het lichaam zijn (blijvend) verstoord. Met enkele regelgeving en stimulering kan je het aantal mensen met overgewicht al verminderen. Zoals hier boven benoemd heeft de overheid al een aantal knoppen om aan te kunnen draaien voor korte termijn effecten.
Op de lange termijn zal je lucht kwaliteit moeten verbeteren, chemicaliën verminderen, verbieden of een alternatief voor moeten zoeken Een groot aantal ziektes hebben te maken de aangenomen levensstijl. Meer aandacht hiervoor zal zeker geen kwaad doen. Medicijnen zijn nog altijd een stuk duurder dan 200 gram broccoli.
Wil je nog meer voorbeelden Jans.
Mensen die eenmaal overgewicht hebben zijn voor hun leven getekend met deze ziekte ?
Is dit niet een beetje overtrokken of zegt een huisarts dit zo tegen je!
Nee, dit is niet overtrokken. Processen in het lichaam hebben aanpassingen ondergaan die nauwelijks terug te draaien zijn. Systemen in het lichaam raken door overgewicht totaal verstoord. Zo wil een lichaam altijd weer naar zijn vorige gewicht. Wanneer iemand afvalt van 100 kilo naar 80. wil dat lichaam weer terug naar die 100 kilo. Zo kan ik nog wel een aantal processen opnoemen die verstoord zijn geraakt. Denkend aan het maagdarmstelsel, hormoon werking en vetceldeling. Dit zouden huisartsen moeten zeggen. In een onderzoek geven huisartsen zelf aan dat ze te weinig van diëtiek afweten. Terwijl op dit vlak ontzetten veel gewonnen kan worden.
Duidelijk verhaal en helaas zien we het steeds meer.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 nov 2023 20:32

Symen schreef: 29 nov 2023 19:55 Alle voorbeelden die je geeft raken jou waarschijnlijk niet en als je zo kortzichtig bent om alleen de maandelijkse bedragen voor je ziektekostenverzekering mee te nemen, dan zijn we nog ver weg van oplossingen.
Ik hoop niet voor je dat je een chronische ziekte krijgt of dat je de pech zult hebben een ziekte te krijgen waar je 0,0 aan kon doen. Ook dat gebeurt.
Ik denk dat je heel de context niet snapt. De kosten van de zorg stijgen alleen maar doordat er steeds meer mensen ziek worden. Een groot deel van die mensen zijn ziek geworden door hun levensstijl, die zelfde levensstijl verhoogt de kans op chronische ziekte. De meeste voorkomende ziekte zijn hart en vaat ziekte, kanker en diabetes. Dit is te voorkomen door een gezondere levensstijl. Dan ligt de oplossing voor hand. Dit is al tientallen jaren bekend. En toch laten we een Mac Donalds naast een school bouwen zodat kinderen langzaam verslaafd raken aan fastfood. Sigaretten waren langzaam aan het uit faseren. Ondertussen is er al iets nieuws en zullen we dan over tien jaar een beleid gaan bedenken als de eerste jong volwassenen opgenomen moeten worden.
Jans wat is jou oplossing dan, want ik ben te kortzichtig omdat ik kijk naar de bron van het grote probleem? Een levensstijl aanpassen is natuurlijk niet zo populair. Je kunt wel gaan schreeuwen om meer personeel om al die mensen te behandelen. Maar dat personeel is er nu niet en straks ook niet. Dan kan je twee dingen doen: Mensen niet behandelen of nu zorgen voor preventie.
[/quote]

Diabetes type 1 kun je niks aan doen en heeft niks te maken met levensstijl. Maak aub die nuance erbij. Hetgeen jij diabetes noemt betreft type 2.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 29 nov 2023 20:40

.
Laatst gewijzigd door Symen op 02 dec 2023 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 29 nov 2023 20:40

daniel1975 schreef: 29 nov 2023 20:31 Door mij wel hoor!
Als ik alleen al zie met welke achterlijke hoeveelheid zoetigheid mijn dochter van 7 thuis komt na een verjaardagtraktatie in de klas…..
Op woe en vrij is het schooladvies om fruit mee te nemen als tussendoortje ipv koekje oid. Bizar hoeveel kindjes gewoon toch geen fruit meenemen dan. Begin bij de ouders….
Ja zulke ouders zullen waarschijnlijk ook in mindere mate bezig zijn met hun eigen gezondheid. Koekjes/zoetigheid verbieden is dan weer een ander uiterste. Het zou fijn zijn als zulke maatregelen niet nodig zijn.

Ik vind het ook een lastig onderwerp. In hoeverre zou een school, sportclub, werkgever, of de overheid zich moeten bemoeien met “onze” gezondheid? Enerzijds ben ik een voorstander van zelfbeschikking, anderzijds betaal ik mij liever ook niet scheel aan ziektekostenverzekering doordat wij als Nederlandse bevolking steeds ongezonder leven.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 nov 2023 20:47

ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 20:40
daniel1975 schreef: 29 nov 2023 20:31 Door mij wel hoor!
Als ik alleen al zie met welke achterlijke hoeveelheid zoetigheid mijn dochter van 7 thuis komt na een verjaardagtraktatie in de klas…..
Op woe en vrij is het schooladvies om fruit mee te nemen als tussendoortje ipv koekje oid. Bizar hoeveel kindjes gewoon toch geen fruit meenemen dan. Begin bij de ouders….
Ja zulke ouders zullen waarschijnlijk ook in mindere mate bezig zijn met hun eigen gezondheid. Koekjes/zoetigheid verbieden is dan weer een ander uiterste. Het zou fijn zijn als zulke maatregelen niet nodig zijn.

Ik vind het ook een lastig onderwerp. In hoeverre zou een school, sportclub, werkgever, of de overheid zich moeten bemoeien met “onze” gezondheid? Enerzijds ben ik een voorstander van zelfbeschikking, anderzijds betaal ik mij liever ook niet scheel aan ziektekostenverzekering doordat wij als Nederlandse bevolking steeds ongezonder leven.
Tot welke leeftijd heb je nog invloed er op?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 29 nov 2023 21:00

nijkie schreef: 29 nov 2023 20:47
ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 20:40
daniel1975 schreef: 29 nov 2023 20:31 Door mij wel hoor!
Als ik alleen al zie met welke achterlijke hoeveelheid zoetigheid mijn dochter van 7 thuis komt na een verjaardagtraktatie in de klas…..
Op woe en vrij is het schooladvies om fruit mee te nemen als tussendoortje ipv koekje oid. Bizar hoeveel kindjes gewoon toch geen fruit meenemen dan. Begin bij de ouders….
Ja zulke ouders zullen waarschijnlijk ook in mindere mate bezig zijn met hun eigen gezondheid. Koekjes/zoetigheid verbieden is dan weer een ander uiterste. Het zou fijn zijn als zulke maatregelen niet nodig zijn.

Ik vind het ook een lastig onderwerp. In hoeverre zou een school, sportclub, werkgever, of de overheid zich moeten bemoeien met “onze” gezondheid? Enerzijds ben ik een voorstander van zelfbeschikking, anderzijds betaal ik mij liever ook niet scheel aan ziektekostenverzekering doordat wij als Nederlandse bevolking steeds ongezonder leven.
Tot welke leeftijd heb je nog invloed er op?
Ik werk voor een overheidsinstelling. Bij ons is nu in de CAO opgenomen dat de werkgever een vitaliteitsbeleid moet opstellen. Ben heel benieuwd wat dat in de praktijk zal inhouden. Heb toch wel wat ongezond ogende collega’s op kantoor rondlopen. Met het vitaliteitsbeleid denken kennelijk enige invloed te gaan uitoefenen op volwassenen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 nov 2023 21:24

ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 21:00
nijkie schreef: 29 nov 2023 20:47
ColumsbusMJ schreef: 29 nov 2023 20:40

Ja zulke ouders zullen waarschijnlijk ook in mindere mate bezig zijn met hun eigen gezondheid. Koekjes/zoetigheid verbieden is dan weer een ander uiterste. Het zou fijn zijn als zulke maatregelen niet nodig zijn.

Ik vind het ook een lastig onderwerp. In hoeverre zou een school, sportclub, werkgever, of de overheid zich moeten bemoeien met “onze” gezondheid? Enerzijds ben ik een voorstander van zelfbeschikking, anderzijds betaal ik mij liever ook niet scheel aan ziektekostenverzekering doordat wij als Nederlandse bevolking steeds ongezonder leven.
Tot welke leeftijd heb je nog invloed er op?
Ik werk voor een overheidsinstelling. Bij ons is nu in de CAO opgenomen dat de werkgever een vitaliteitsbeleid moet opstellen. Ben heel benieuwd wat dat in de praktijk zal inhouden. Heb toch wel wat ongezond ogende collega’s op kantoor rondlopen. Met het vitaliteitsbeleid denken kennelijk enige invloed te gaan uitoefenen op volwassenen.
De mens kennende “als het kalf verdronken is dempt men de put”
Bij mij ook op het werk denk ik wel eens,hoe kan je zo functioneren.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 nov 2023 21:25

SYMEN schreef:Nee, dit is niet overtrokken. Processen in het lichaam hebben aanpassingen ondergaan die nauwelijks terug te draaien zijn. Systemen in het lichaam raken door overgewicht totaal verstoord. Zo wil een lichaam altijd weer naar zijn vorige gewicht. Wanneer iemand afvalt van 100 kilo naar 80. wil dat lichaam weer terug naar die 100 kilo. Zo kan ik nog wel een aantal processen opnoemen die verstoord zijn geraakt. Denkend aan het maagdarmstelsel, hormoon werking en vetceldeling. Dit zouden huisartsen moeten zeggen. In een onderzoek geven huisartsen zelf aan dat ze te weinig van diëtiek afweten. Terwijl op dit vlak ontzetten veel gewonnen kan worden.
Heb je enige wetenschappelijke onderbouwing voor die these Symen?
Als je al niet eens onderscheid maakt tussen een auto-immuun aandoening en een verworven aandoening heb ik ernstige twijfels bij je verhaal
Maar ik leer graag bij dus vertel!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gesloten