Daar kan geen gymzaal tegenop.
Wat doen jullie aan extra training?
-
- Forum-lid
Ga al paar jaar 1 x (zomer) of 2 x naar sportschool in de buurt. Kantoorbaan en moest regelmatig naar de fysiotherapeut voor bovenrug en nek. Naar scherm of fietsstuur staren is voor mijn rug niet goed. En jullie kennen de fysio, 1ste 2 keer kneden en masseren en dan sta je begeleid oefeningen te doen in een sportzaaltje.
Dus heb er maar gewoonte van gemaakt. Niets aan. Maar veel minder geblesseerd tegenwoordig. Doe dan hele lijf, met bescheiden gewichten, en op de vloer de core. En 20 minuten op crosstrainer, dat lijkt nog beste effect voor rug en nek te hebben
En buiten seizoen, of als even geen tijd voor lange tochten, dan wat extra de benen.
Gelukkig klein schooltje waar veel leden net als ik via fysio zijn begonnen. Kost soms moeite maar mijn 50 jarige lijf is echt minder kwetsbaar. Op de fiets merk ik vooral dat ik minder pijntjes achteraf heb. En als ik tijdje weinig fiets krijg ik op crosstrainer hartslag en adem makkelijk omhoog. En dat merk ik bij de eerste klimmetjes in het voorjaar wel.
Dus heb er maar gewoonte van gemaakt. Niets aan. Maar veel minder geblesseerd tegenwoordig. Doe dan hele lijf, met bescheiden gewichten, en op de vloer de core. En 20 minuten op crosstrainer, dat lijkt nog beste effect voor rug en nek te hebben
En buiten seizoen, of als even geen tijd voor lange tochten, dan wat extra de benen.
Gelukkig klein schooltje waar veel leden net als ik via fysio zijn begonnen. Kost soms moeite maar mijn 50 jarige lijf is echt minder kwetsbaar. Op de fiets merk ik vooral dat ik minder pijntjes achteraf heb. En als ik tijdje weinig fiets krijg ik op crosstrainer hartslag en adem makkelijk omhoog. En dat merk ik bij de eerste klimmetjes in het voorjaar wel.
Hier ook kantoorbaan, IT-er, krom hangend op een stoel voor een scherm en toetsenbord. Probeer er op te letten netjes te zitten, maar blijft lastig. Maar na 30 jaar toch af toe last van rug. Merk dat op de een of andere manier lopen wel werkt voor me.
Ik loop 2 keer in de week hard, door de weeks een kilometer of 6, en op zaterdag meestal een rondje van 10 to 11 km. En dan fiets ik 1 keer op de tacx een uur (meer trek ik niet), en twee keer buiten, iedere keer 2/3 uur (op de crosser bij slecht weer en racer bij beter weer). Dat lopen lijkt goed voor mijn rug te zijn, geen idee waarom maar sinds ik het hardlopen weer opgepakt minder last van mijn rug.
Ik loop 2 keer in de week hard, door de weeks een kilometer of 6, en op zaterdag meestal een rondje van 10 to 11 km. En dan fiets ik 1 keer op de tacx een uur (meer trek ik niet), en twee keer buiten, iedere keer 2/3 uur (op de crosser bij slecht weer en racer bij beter weer). Dat lopen lijkt goed voor mijn rug te zijn, geen idee waarom maar sinds ik het hardlopen weer opgepakt minder last van mijn rug.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik merk dat alleen fietsen voor mij net te eenzijdig is (core oefeningen helpen wel). Ik heb een hekel aan hardlopen, maar ik heb jarenlang hockey gefloten op redelijk niveau, dus dat heb ik nu weer opgepakt, op zaterdag. De intensiteit is niet heel hoog, maar ik loop dan toch gauw 5-7 km hard, en zo krijg ik er toch iets afwisseling in. Gaat wel ten koste van mijn score in het kilometerstand topic, dat dan weer wel.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mensen die ervaring hebben met een indoor roeitrainer?
Op zich zijn die dingen op MP voor acceptabele prijsjes op te halen, lijkt mij een redelijke allround workout.
Op zich zijn die dingen op MP voor acceptabele prijsjes op te halen, lijkt mij een redelijke allround workout.
Less is bore
Het is net zo saai als zwiften alleen je bent eerder klaardaniel1975 schreef: ↑04 dec 2023 09:21 Mensen die ervaring hebben met een indoor roeitrainer?
De concept2 machines zijn de apparaten die je vaak terg ziet bij roeiverenigingen en sportscholen, onerwoestbaar maar die maken volgens mij wel veel herrie.
- thestudent
- Forum-lid HC
Soort van Power Yoga, of een wat meer relaxte sessie als dat nodig is.
Eigenlijk ook gewoon core stability alleen dan verpakt in een net wat ander jasje. Daar heeft niet alleen mijn lichaam baat bij, maar ook mijn brein dat na een dag werk wel eens moeite heeft met afschakelen.
Verder wandel ik. En als er echt natuurijs is dan schaats ik nog wel wat.
Je moet vooral iets doen wat je zelf makkelijk vol kan houden.
Eigenlijk ook gewoon core stability alleen dan verpakt in een net wat ander jasje. Daar heeft niet alleen mijn lichaam baat bij, maar ook mijn brein dat na een dag werk wel eens moeite heeft met afschakelen.
Verder wandel ik. En als er echt natuurijs is dan schaats ik nog wel wat.
Je moet vooral iets doen wat je zelf makkelijk vol kan houden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Grappig dat wandelen nauwelijks genoemd wordt.
Wandelen is iets anders dan voor het eten even de wijk rond. Echt op pad gaan. Beetje speelse wandeling (zoals Pelgrimspad, Floris V pad) waar je ook regelmatig over een hek moet klimmen, wat hoogtemeters, liefst onverhard dan moet je (zeker met zand) wat harder werken.
Doe bij een pauze wat oefeningen als planken, jumping jacks etc. Rugzakje mee, drinken wat te eten evt een camera en verbaas je - als je off road gaat - ook hoe rustig en hoe mooi Nederland is.
Geen extreme belasting voor je lichaam maar de motor wordt wel aan het werk gezet en (zeker als je de rustige paden neemt) de meest stressloze manier van buiten bezig zijn.
Wandelen doen wij ook gewoon als het regent. Er zijn kleine plu's die wel een beetje wind kunnen hebben en nat worden met wandelen is een stuk minder vervelend dan met fietsen
Wat extremer wandelen heeft trouwens een reuze effect op je fietsconditie. Ga maar eens een huttentocht van 3 weken maken in de Alpen. Jaren gedaan en als ik terugkwam reed ik de stenen uit de straat
Overigens ga ik op werkdagen altijd tussendoor een half uur wandelen. Moet wel heel erg beestenweer zijn wil ik dat niet doen.
Als ik thuiswerk is het weer sowieso geen probleem want doen ik als ik thuiskom gewoon droge kleren aan.
Wandelen is iets anders dan voor het eten even de wijk rond. Echt op pad gaan. Beetje speelse wandeling (zoals Pelgrimspad, Floris V pad) waar je ook regelmatig over een hek moet klimmen, wat hoogtemeters, liefst onverhard dan moet je (zeker met zand) wat harder werken.
Doe bij een pauze wat oefeningen als planken, jumping jacks etc. Rugzakje mee, drinken wat te eten evt een camera en verbaas je - als je off road gaat - ook hoe rustig en hoe mooi Nederland is.
Geen extreme belasting voor je lichaam maar de motor wordt wel aan het werk gezet en (zeker als je de rustige paden neemt) de meest stressloze manier van buiten bezig zijn.
Wandelen doen wij ook gewoon als het regent. Er zijn kleine plu's die wel een beetje wind kunnen hebben en nat worden met wandelen is een stuk minder vervelend dan met fietsen
Wat extremer wandelen heeft trouwens een reuze effect op je fietsconditie. Ga maar eens een huttentocht van 3 weken maken in de Alpen. Jaren gedaan en als ik terugkwam reed ik de stenen uit de straat
Overigens ga ik op werkdagen altijd tussendoor een half uur wandelen. Moet wel heel erg beestenweer zijn wil ik dat niet doen.
Als ik thuiswerk is het weer sowieso geen probleem want doen ik als ik thuiskom gewoon droge kleren aan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Plu’s gebruik ik hooguit als de hond ‘s avonds nog even snel een plasje moet doen voor het slapen.
Verder gewoon goede kleding, dat werkt veel fijner dan een plu. Je komt er zo wel achter dat veel merken waterdicht claimen, maar als het erop aankomt dat het vies tegenvalt.
Less is bore
Hier ook een dagelijkse wandelaar. Ik doe ook wat aan core stability. En ik had in november een herstart in het lopen gemaakt ('k heb in het verleden wel wat marathons op het palmares geschreven). Maar de aerobe conditie is nu te goed voor de aan het lopen onaangepaste pezen en spieren - mijn rechterknie protesteert heftig tegen dalend lopen, dus dat laat ik maar even zo.