Vittoria light 29er gaat niet op velg bij tubeless maken
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 aug 2011 22:53
- Locatie: Leiden
- Contact
Voor het strandracen wil ik de Vittoria tattoo light 29er buitenband tubeless op mijn raceface ard 30 velgen plaatsen. Het lukt mij met geen mogelijkheid. Zelfs niet met een compressor en met de ventielkern eruit. De band is te strak en blijft in het midden van de velg liggen. De lucht verdwijnt langs de randen. Heeft iemand nog een goede tip? Ik hoor het graag.
Het is de liefde voor de fiets!
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 aug 2011 22:53
- Locatie: Leiden
- Contact
Dank voor de snelle reacties. De truc met het zeep kende ik wel maar was ik even vergeten. Morgen uitproberen.
Het is de liefde voor de fiets!
Sjorbandje over het loopvlak leggen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Of eerst met biba erin, die eruit halen en 1 kant laten zitten.
Soms werkt dat. Ik weet niet waar je het doet, maar bv in een koude schuur met 3 graden is ook niet handig.
Je hebt nu dus een aantal opties.
Ik zou het in de volgende volgorde doen
-Ty raps / spanband
-Binnenband
-Zeep.
Zeep wil je in principe niet, gebruik dan schwalbe montage vloeistof, die droogt kleverig op.
Nu zal het met die lage bandenspanning wel meevallen. Maar op de racer nooit met zeep gaan werken
Soms werkt dat. Ik weet niet waar je het doet, maar bv in een koude schuur met 3 graden is ook niet handig.
Je hebt nu dus een aantal opties.
Ik zou het in de volgende volgorde doen
-Ty raps / spanband
-Binnenband
-Zeep.
Zeep wil je in principe niet, gebruik dan schwalbe montage vloeistof, die droogt kleverig op.
Nu zal het met die lage bandenspanning wel meevallen. Maar op de racer nooit met zeep gaan werken
Ik heb toevallig ook vorige week twee tubeless vittoria banden gemonteerd, met hetzelfde issue.
Mijn tips:
* een compressor van de fietsenmaker om de hoek heeft vermoedelijk niet genoeg kracht. Dit werkte bij mij ook niet helaas.
* een binnenband monteren helpt echt, maar is wel een rot klus, omdat de band zo strak is. Wat bij mij werkte: band op de velg leggen, tubeless ventiel eruit, binnenband erin. Oppompen. Daarna voorzichtig de band er weer uit. Tubeless ventiel er weer in. Dan heb je dat de band aan 1 kant "goed ligt". Daarna weer de tweede kant op de velg gelegd, en met een handpomp opgepomt. En klaar. Toen wilde hij wel. Zelfs dus met een handpomp.
* schwalbe tire booster. Deze heb ik van een vriend geleend voor de tweede band, want die binnenband erin doen is echt heel veel werk bij zulke strakke banden. Ook dit werkte vlekkeloos.
Mijn tips:
* een compressor van de fietsenmaker om de hoek heeft vermoedelijk niet genoeg kracht. Dit werkte bij mij ook niet helaas.
* een binnenband monteren helpt echt, maar is wel een rot klus, omdat de band zo strak is. Wat bij mij werkte: band op de velg leggen, tubeless ventiel eruit, binnenband erin. Oppompen. Daarna voorzichtig de band er weer uit. Tubeless ventiel er weer in. Dan heb je dat de band aan 1 kant "goed ligt". Daarna weer de tweede kant op de velg gelegd, en met een handpomp opgepomt. En klaar. Toen wilde hij wel. Zelfs dus met een handpomp.
* schwalbe tire booster. Deze heb ik van een vriend geleend voor de tweede band, want die binnenband erin doen is echt heel veel werk bij zulke strakke banden. Ook dit werkte vlekkeloos.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40492
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als ik dit zo hoor van meerdere mensen trek ik maar 1 conclusie: nooit Vittoria banden kopen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het zal ook van je combinatie velg/band afhangen.
Een beetje masseren helpt ook wel eens, dus echt goed in de goot leggen in het midden.
Maar bij een MTB velg moet de band soms nog een paar mm schuiven bij een brede velg, dat kan wel eens lastig gaan.
Kan er ook een co2 patroon aan wagen.
Een beetje masseren helpt ook wel eens, dus echt goed in de goot leggen in het midden.
Maar bij een MTB velg moet de band soms nog een paar mm schuiven bij een brede velg, dat kan wel eens lastig gaan.
Kan er ook een co2 patroon aan wagen.