Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Beoordeling tweedehands wielen

Opdekant
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2023 23:40

Opdekant 05 dec 2023 20:42

Ik ben opzoek naar een carbon wielset voor velgrem het liefst met alu remrand. Wil er vooral niet teveel geld aan uitgeven en ze hoeven ook echt geen jaren meer mee te gaan. Hoop door een set carbon wielen iets meer prestatie uit m'n huidige fiets te halen en hiermee de drang om een nieuwe (te dure) fiets aan te schaffen nog even uit te stellen ;).

Hoe beoordelen de 'experts' de staat van de wielen in onderstaande advertentie? Ben zelf namelijk een leek als het om wielen gaat. En wat zijn jullie meningen over wielen kopen op Marktplaats?
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... TUuMC4wLjA.

Alvast bedankt!

Opdekant
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2023 23:40

Opdekant 05 dec 2023 20:43

En als toevoeging: mochten jullie nog wat interessants hebben liggen, hoor ik het natuurlijk graag!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 dec 2023 21:20

Oude set ffwd. Gaan bijna allemaal stuk door uitscheuren van de velg rond de nippels, allemaal controleren dus. Deze zien er ook nog eens niet zo heel netjes uit qua velgranden.

Prijs is idioot hoog voor deze al wat oudere set.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 05 dec 2023 21:34

Hoewel ik ook schuldig ben aan het steunen van de economie zonder noodzaak:

Verwacht niet te veel prestatiewinst van een wielset…

(Moraalwinst is heel ander verhaal, trouwens)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Opdekant
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2023 23:40

Opdekant 05 dec 2023 21:45

fietsslak schreef: 05 dec 2023 21:34 Hoewel ik ook schuldig ben aan het steunen van de economie zonder noodzaak:

Verwacht niet te veel prestatiewinst van een wielset…

(Moraalwinst is heel ander verhaal, trouwens)
Moraalwinst is natuurlijk ook winst ;) Ik rijd nu met goedkope instapmodel wielen behordend bij de Cube Atain wat al geen echt racemonster is. Dus hier lijkt mij toch wel enige vorm van verbetering in te zitten? Hoop vooral iets meer stijfheid te creëren bij het aanzetten en insturen van de bochten ende fiets iets gemakkelijker op snelheid te houden bij snelheden rond de 35 km/h.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 05 dec 2023 22:12

622x14, dus interne breedte van de velg is 14 mm. Da's inderdaad een oudere set, met een flinke vraagprijs. Via deze foto's kun je ook niet beoordelen of de remrand uitgehold is, maar het ziet er zeker gebruikt uit. Je kunt de verkoper bijvoorbeeld eens vragen om een pasje tegen de remrand te houden en een foto langs de velg te maken.

Persoonlijk zou ik ook niet voor carbon velgen met een aluminium remrand kiezen; dan liever een vol-carbon set voor bij mooi weer, plus een sterke en lichtgewicht aluminium set voor in de regen/bergen/winter. Als het één wielset moet zijn, dan alleen een sterke lichtgewicht aluminium wielset, bijvoorbeeld de Campagnolo Zonda wielen. Op dit forum zijn die alom geroemd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Opdekant
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2023 23:40

Opdekant 05 dec 2023 22:30

Chefske schreef: 05 dec 2023 22:12 622x14, dus interne breedte van de velg is 14 mm. Da's inderdaad een oudere set, met een flinke vraagprijs. Via deze foto's kun je ook niet beoordelen of de remrand uitgehold is, maar het ziet er zeker gebruikt uit. Je kunt de verkoper bijvoorbeeld eens vragen om een pasje tegen de remrand te houden en een foto langs de velg te maken.

Persoonlijk zou ik ook niet voor carbon velgen met een aluminium remrand kiezen; dan liever een vol-carbon set voor bij mooi weer, plus een sterke en lichtgewicht aluminium set voor in de regen/bergen/winter. Als het één wielset moet zijn, dan alleen een sterke lichtgewicht aluminium wielset, bijvoorbeeld de Campagnolo Zonda wielen. Op dit forum zijn die alom geroemd.
Vind ik een lastige afweging. Ben in ieder geval niet van plan om teveel te investeren in deze fiets met velgrem dus wil het sowieso bij één wielset houden. Waar iedereen tegenwoordig met schijfremmen fietst, hoeft er maar een plotselinge bui te vallen en het wordt met full carbon echt link in groepsverband. Aan de andere kant heb je bij droog weer met full carbon natuurlijk meer kwaliteit. Of toch overstappen naar een fiets met schijfremmen? Keuzes...

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 06 dec 2023 08:16

Alweer sprekend voor mezelf:
Ik vind lichte wielen (ook lage) gevoelsmatig een veel groter (positief) verschil maken dan hoge. Zeker bij wind zijn lage fijner.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 dec 2023 08:23

Voor een set wielen voor velgremmen zou ik max €350,- uitgeven met vol carbon velgen, deze set van FFwD is veel te duur...

kempenzoon
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 mar 2017 06:28

kempenzoon 06 dec 2023 09:22

Afgaande op de foto’s lijkt de velgrand toch al flink ingesleten en lijkt de vraagprijs me te hoog. Als je niet veel geld wil investeren lijken de zonda’s me een betere optie deze zijn voldoende stijf en licht en bollen mijn insziens lekker.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2537
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 06 dec 2023 09:46

Ik zou deze wielen niet overwegen, puur gebaseerd op de foto's van de remrand. De wielen zijn ook al wat ouder, dus de kans dat hier al flink wat kilometers mee gemaakt zijn is groot.

Kijk eens naar deze: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... raadbanden

Vraagprijs is iets hoger, maar dan heb je wel full carbon. Met deze wielen rij je nog zeker 5 jaar zonder dat je aan je partner hoeft uit te leggen dat je een nieuwe fiets wil :-).
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 06 dec 2023 14:45

Ik heb in mijn pendelfiets een nieuwe, best goedkope alu wielset gestoken. Dat maakte echt al wel een verschil. Zoiets als de campagnolo zonda's (hierboven al aangehaald) en je hebt voor 400-500euro een nieuwe set wielen met 2 jaar garantie én als je zo lokaal koopt heb je iemand om te gaan klagen wanneer ze niet recht blijven door erop te rijden. Daarmee verhoog je jouw kans aanzienlijk dat je flink door kan sparen voor een volgende fiets.
De wielset die je zelf aanhaalt zou ik laten passeren en niet gaan kijken, die firecrests van de post van marsman zou ik gaan bekijken ter plaatse als ik een carbon wielset zou willen kopen.

Maar in alle eerlijkheid: rij gewoon tot die fabriekswielen aan vervanging toe zijn en kijk dan of je een nieuwe fiets en/of nieuwe wielen wil ;)

Plaats reactie