Import en kosten
Kwam vandaag toevallig op dit forum en zag iets incompleets/onjuists over invoer van fietsen. Bij invoer uit 3e landen (geen EU-lidstaten) zijn meestal douanerechten en Omzetbelasting bij Invoer verschuldigd. Daarnaast rekenen de vervoerders, zoals PostNL/FedEx/etc, inklaringskosten voor het doen van de vereiste (elektronische) goederenaangifte bij de douane. Kleine zendingen (waarde < €22) zijn vrijgesteld. Bij een (douane-) waarde > € 22 is altijd OB verschuldigd. Is de waarde meer dan € 150 dan is invoerrecht verschuldigd. Het invoerrecht wordt berekend over de douanewaarde. Dat is kortgezegd de koopprijs + vracht- en verzekeringskosten + het invoerrecht. De OB wordt berekend over dat totaal. Daarnaast betaal je de inklaringskosten. De kreet "bij de douane" betekent dat de goederen nog niet zijn vrijgegeven. Meestal omdat de aangifte dan nog niet is gedaan óf dat de douane de zending wil controleren voor vrijgave. Lees Verordening (EU) 1086/2009 er maar eens op na. Met vriendelijke groet, een gepensioneerde douanemedewerker.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Bij de grote china verkoopplatforms Aliexpress+Temu zie je inderdaad tegenwoordig gewoon prijzen inclusief btw. Die vrijstelling tot 22 euro is volgens mij niet meer. In ieder geval niet voor platforms die zich op de europese markt richten. Daar komt dus helemaal niets meer bij.
Even voor de duidelijkheid. De vervoerder ( dhl/postnl/fedex/anders) regelt in feite de afhandeling. Meestal krijg je dus puur bericht van de vervoerder en nooit van Douane zelf. Ook rekenen de vervoerders nog afhandelingskosten. Dit is meestal een vast bedrag a 6 of 9 euro. Dit is echter vooral bij kleimateriaal een vrij grote hap ten opzichte van de aankoopwaarde. Vrijgave gaat echter vrij soepel bij mij en na betaling heb ik de meeste zendingen snel genoeg in huis, meestal kan je gewoon digitaal even een factuur betalen en komt het door.
Maar vooral vanuit het VK vind ik het maar klote na brexit.
En ik vind t ook stom dat ik die inklaring niet zelf ( met factuur )op een website van de douane zou kunnen regelen. Niemand bij de bezorgdiensten kan mij werkelijk zeggen welke kosten ze nu maken voor het invoeren. Dat moet toch redelijk geautomatiseerd gaan. Gewoon weer een extra verdienmodel voor de vervoerder.
Even voor de duidelijkheid. De vervoerder ( dhl/postnl/fedex/anders) regelt in feite de afhandeling. Meestal krijg je dus puur bericht van de vervoerder en nooit van Douane zelf. Ook rekenen de vervoerders nog afhandelingskosten. Dit is meestal een vast bedrag a 6 of 9 euro. Dit is echter vooral bij kleimateriaal een vrij grote hap ten opzichte van de aankoopwaarde. Vrijgave gaat echter vrij soepel bij mij en na betaling heb ik de meeste zendingen snel genoeg in huis, meestal kan je gewoon digitaal even een factuur betalen en komt het door.
Maar vooral vanuit het VK vind ik het maar klote na brexit.
En ik vind t ook stom dat ik die inklaring niet zelf ( met factuur )op een website van de douane zou kunnen regelen. Niemand bij de bezorgdiensten kan mij werkelijk zeggen welke kosten ze nu maken voor het invoeren. Dat moet toch redelijk geautomatiseerd gaan. Gewoon weer een extra verdienmodel voor de vervoerder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!