Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2023 12:33

Hadden in de verste verte niet de degelijkheid en soeplesse van de oer-tdi (1.9). Dat was echt een prachtig machientje.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2023 13:22

En de 1.4 was een geamputeerde 1.9. Hij liep uiteraard nog rumoeriger, maar wel oerdegelijk.
Campagnolo Ultra Dork

0475
Forum-lid
Berichten: 892
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 08 dec 2023 13:46

1.9 TDI? Een collega presteerde het om van 2 een olie zuiper te maken met wekelijks bij vullen terwijl ik dat nooit hoefde te doen. We reden dezelfde aantal km’s en “versleten” beide 2 Passat leasebakken in dezelfde periode.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2023 14:07

Olieverbruik was idd wel hoog. Al is wekelijks bijvullen natuurlijk zot.
Ik heb de 2.0 150pk gehad in mijn A3 en daarmee haalde ik net de service intervallen qua olieverbruik. Maar blok liep altijd, zodra hij warm was liep hij ook mooi en prachtig opbouw van het koppel. Zou deze liever in mijn huidige V60 hebben dan de 163pk+13pk EV die ik nu heb.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 dec 2023 15:10

Niet als je er nu nog in zou rijden. dan zou je je echt rot schrikken. Die koppelband was zo smal, daarom leken ze snel.
Trillingen, herrie, ik ben blij dat ik van die diesels af ben.

Ik vind die Volvo motor een van de soepelste ooit, bijna BMW niveau (ik heb dan een B4, maar dat maakt niet uit zolang je het vermogen niet gebruikt)
Heb een 110 en 130 TDI gehad. 1 ding was belangrijk goed warm rijden en vooral ook regelmatig lange stukken.
Voor die tijd niet slecht hoor. Als waren mijn D4D toyota en peugeot HDI een stuk beter, maar dat was we ook na.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2023 15:18

D4d staat toch wel bekend als technisch een hoop ellende.

Het grootste voordeel dan die pompverstuiver-tdi was het gebrek aan uitstooteisen. Die hebben uiteindelijk iedere diesel de das om gedaan, zeker voor dagelijks gebruik in Nederland.
Met goed warmrijden en veel lange stukken, is zo'n oude tdi onverwoestbaar. Het loopt niet zo mooi als een commonrail maar als particulier is betrouwbaarheid meestal belangrijker. En met de turbo-schop-onder-je-kont waren ze ook nog vermakelijk.
Wat mij betreft onder de streep de beste diesel blokjes ooit.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 dec 2023 15:47

Alleen de D4D met 180pk was een drama, was veel te ver doorgetuned, net als de 1.9 TDI met 150pk, gaten in de zuigers! :dislike:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6339
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 dec 2023 16:08

scottpch schreef: 08 dec 2023 15:47 Alleen de D4D met 180pk was een drama, was veel te ver doorgetuned, net als de 1.9 TDI met 150pk, gaten in de zuigers! :dislike:
Veel D motoren van Volvo hebben een slechte serie gehad ( 2.0 diesel ) ivm verkeerde schraapveren in de jaren 2012-2015 als ik het correct heb ! Zowel de D3 als de D4 hebben in 2015/2016 een update gehad.

Tot die tijd is het geluk hebben. Onze XC60 D4 - 180 Pk heeft tussen 152.000 en nu 169.000 geen druppel verbruikt en staat nog steeds op max peilstok niveau. Of de update al gedaan was bij onze motor of dat we gewoon geluk hebben 🤷🏻‍♂️

Een collega van me heeft altijd een kannetje olie achterin. Zijn V40 D3 2.0 2013 gebruikt een 0,5 ltr/ 4000Km..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2023 18:21

wasbeer2006 schreef: 08 dec 2023 15:10 Niet als je er nu nog in zou rijden. dan zou je je echt rot schrikken. Die koppelband was zo smal, daarom leken ze snel.
Trillingen, herrie, ik ben blij dat ik van die diesels af ben.
Ik had de laatste versie van de 2.0 tdi 150pk/340nm. Kan echt die Volvo mild hybrid niet tegenop. Alleen al dat koppel was fantastisch.
Less is bore

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 dec 2023 21:13

Prachtige reacties na mijn Fabia-Yaris switch. Maar toch ff “for the record”…. ik heb met veel plezier ruim 100.000 km in die Fabia gereden. Nooit één hapering, en hij voldeed voor mij meer dan uitstekend.
En of het nu een racefiets of een rolstoel was, ik kon het er zonder gedoe inschuiven.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 dec 2023 05:54

Ik bedoelde de D4D van Toyota Rene, de top of the line was een D4D met 180pk, dat was een problemchild.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2023 15:43

Daar moest je af en toe echt gas in geven, dan had je het probleem niet.
Maar dan ving het allemaal best snel. Ik had er geen last mee -:)

De reden dat de 126 en 150pk het minder hadden, die belaste je eerder.

Plaats reactie