@RuudRuud tja, ik ben (donker) blond....
Anyhoe, de nieuwe SKF lagers vandaag ontvangen. De oude lagers er voorzichtig uit getikt met plastic hamer, hoef je niet de boutjes erop te doen om schroefdraad te beschermen. Ze kwamen er erg gemakkelijk uit, alles meteen goed schoon gemaakt. De nieuwe lagers er weer voorzichtig in getikt ( oude lager erop gelegd). Ik heb alleen ipv een plastic ringetje een vilten ringetje er tussen gedaan.( zo'n rond meubelviltje en een gaatje in het midden geknipt). Kijken hoe slijtvast dat is, anders gaat er alsnog een plastic ringetje tussen.
Meteen de rollenbank uitgeprobeerd, het draait ontzettend soepel nu en bijna geruisloos, zelfs beter als nieuw!!
Dus bij deze, een ieder bedankt voor de tips!, ik was er reuze mee geholpen!
lagers Tacx Galaxia vervangen...
@rpo:
Ik heb ondertussen de Galaxia verkocht, kan dus helaas geen foto's plaatsen.
Maar met de vilten ringetjes heb ik een nog maand of 4 gereden, daarna vervangen voor plastic washers/ringetjes omdat het vilt wat dun werd. Met de washers ging het ook prima, wel iets meer lawaai.
Ik heb ondertussen de Galaxia verkocht, kan dus helaas geen foto's plaatsen.
Maar met de vilten ringetjes heb ik een nog maand of 4 gereden, daarna vervangen voor plastic washers/ringetjes omdat het vilt wat dun werd. Met de washers ging het ook prima, wel iets meer lawaai.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23 jan 2021 13:09
Ik ontdekte ook dat de lagers met enige speling in de rollen passen. Ik denk zelfs dat die speling in het gebruik toeneemt, doordat de passing waarin de lagers zitten onder nogal wat belasting staat. Het rammelen of ratelen neemt daardoor in de loop van de tijd toe. De passing wordt steeds ietsje wijder (kunststof nietwaar?).
Mijn oplossing was tot nu toe om het lager aan de buitenzijde met dun plakband te omwikkelen en ze dan voorzichtig in de passing te tikken. (tikken op de buitenring van het lager uiteraard, m.b.v. het oude lager.. Ik heb ook overwogen het lager te lijmen, maar als je dat met 2-componentenlijm doet krijg je het laager nooit meer los, vrees ik
Ik lees hier een wellicht betere oplossing, nl een rubberen sluitring tussen rol en lager. (zie tekst C3-k)
VRAAG: Begrijp ik het goed, dat de rubberring eerst in de passing gaat, en daarop het lager? Dan zou door de wrijving van de rubberring de beweging van het lager in de passing worden opgeheven. Is dat de truc?
VRAAG: Ik lees ook dat een sluitring (zie tekst Anniversary) aan de binnen-of buitenzijde (of beide?) van het lager wordt toegepast., om de axiale speling op te heffen. Voorkom je daarmee ook dat het lager blijft "rammelen"in de passing, dus beter is gefixeerd (door klemmen ). Die sluitring moet dan wel alleen aansluiten op de binnenring van het lager, denk ik, omdat anders de kans bestaat dat de buitenring van het lager gaat aanlopen op de sluitring.
Kunnen degenen die de rubberring en de sluitring hebben toegepast e.e.a. nog even nader toelichten?
Bij voorbaat dank.
NB: het lager betreft een stofdicht kogellager met maten 30x10x9mm
Mijn oplossing was tot nu toe om het lager aan de buitenzijde met dun plakband te omwikkelen en ze dan voorzichtig in de passing te tikken. (tikken op de buitenring van het lager uiteraard, m.b.v. het oude lager.. Ik heb ook overwogen het lager te lijmen, maar als je dat met 2-componentenlijm doet krijg je het laager nooit meer los, vrees ik
Ik lees hier een wellicht betere oplossing, nl een rubberen sluitring tussen rol en lager. (zie tekst C3-k)
VRAAG: Begrijp ik het goed, dat de rubberring eerst in de passing gaat, en daarop het lager? Dan zou door de wrijving van de rubberring de beweging van het lager in de passing worden opgeheven. Is dat de truc?
VRAAG: Ik lees ook dat een sluitring (zie tekst Anniversary) aan de binnen-of buitenzijde (of beide?) van het lager wordt toegepast., om de axiale speling op te heffen. Voorkom je daarmee ook dat het lager blijft "rammelen"in de passing, dus beter is gefixeerd (door klemmen ). Die sluitring moet dan wel alleen aansluiten op de binnenring van het lager, denk ik, omdat anders de kans bestaat dat de buitenring van het lager gaat aanlopen op de sluitring.
Kunnen degenen die de rubberring en de sluitring hebben toegepast e.e.a. nog even nader toelichten?
Bij voorbaat dank.
NB: het lager betreft een stofdicht kogellager met maten 30x10x9mm
Ik ben ook erg benieuwd naar de rubberring en de plastic ringen die zijn gebruikt. Ik heb nu 2 maten rubberring geprobeerd, beide zonder succes.
Aan de buitenkant van de lager remt het de roller af of blokkeert hem volledig. Aan de binnenkant van de lager heb ik er 1 met buitenmaat 30mm gedaan, zodat hij niet in de roller zou vallen, echter omdat de binnenmaat groter is dan de lager kan de stang nu juist nog meer heen en weer bewegen, omdat de lager iets verder naar buiten zit doordat de rubberring er nu tussen zit... Help!
P.s. Ik heb net een 2e hands Antares gekocht en nog geen nieuwe lagers geprobeerd, omdat de oude nog prima draaien
Aan de buitenkant van de lager remt het de roller af of blokkeert hem volledig. Aan de binnenkant van de lager heb ik er 1 met buitenmaat 30mm gedaan, zodat hij niet in de roller zou vallen, echter omdat de binnenmaat groter is dan de lager kan de stang nu juist nog meer heen en weer bewegen, omdat de lager iets verder naar buiten zit doordat de rubberring er nu tussen zit... Help!
P.s. Ik heb net een 2e hands Antares gekocht en nog geen nieuwe lagers geprobeerd, omdat de oude nog prima draaien