Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfrem loopt aan

RvdV
Forum-lid

RvdV 09 dec 2023 14:00

Hee hallo,

Ik heb een probleem met mijn schijfrem voor. De schijfrem loop aan tegen de buitenkant van de klauw. Het aanlopen is verholpen als ik mijn wiel losser draai. Ik heb het geprobeerd te filmen van boven zodat je het spleetje tussen schijf en klauwen ziet verschuiven als ik het wiel los draai:
Mijn fiets is een Canyon Endurance 6 AL met Tiagra groupset.

Verder wat gedachtes:
- Ik denk niet dat de remschijf krom is, want de spleet verandert niet als ik het wiel draai
- Als ik het wiel losser zit zal de voorvork iets verder open staan, waardoor remklauw iets naar buiten beweegt. Maar het wiel zit amper vast als ik wil dat de schijf niet meer aanloopt.
- Ik heb ook eens geprobeerd de klauwen er uit te halen en de zuiger in te duwen zoals ik op een paar plekken las, maar het heeft niet zo veel verschil gemaakt. Had dit ook nog niet eerder gedaan dus misschien dat de zuigers alsnog assymetrisch zitten?
- Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat de schijfrem verbogen is, aangezien hij verder wel netjes recht is
- Is er een manier om de remklauw af te stellen zodat ze iets meer naar buiten staan?

Ben benieuwd naar jullie gedachtes!

Rik

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 09 dec 2023 14:14

RvdV schreef: 09 dec 2023 14:00 - Is er een manier om de remklauw af te stellen zodat ze iets meer naar buiten staan?
Ja, remklauw richten. Deze video van Park https://www.youtube.com/watch?v=uk_nC9anQcM laat het allemaal zien, inclusief de diagnose.

RvdV
Forum-lid

RvdV 09 dec 2023 14:34

Wow. Super bedankt @Woefdram. Het is gefixed en hij zit nu perfect recht, losschroeven, rem inknijpen, vastschroeven en hij zit helemaal goed. Makkelijk als je eenmaal weet wat je moet doen :D. Bedankt voor de link, ik zat hier al maanden mee en wist niet goed hoe ik het moest fixen. Denk dat het zelfs al zo was toen ik de fiets kocht begin dit jaar. Opgelost!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 dec 2023 15:19

Kijk op yt eens bv gcn tech, parktool, allemaal leuke video,s om zelf te kunne sleutelen.
Sommige dingen zijn veel minder eng dan je denkt 😉

Plaats reactie