GX eagle ketting
Dag allemaal,
Voor mijn racefiets heb ik een nieuwe ketting gekocht en toen dacht ik laat ik de ketting van mijn mtb eens opmeten.
Nu lijkt het erop dat de ketting 1.0 uitgerekt is en dus aan vervanging toe is, om zo de levensduur van mijn cassette te verlengen.
Het gaat om een cube reaction met een sram gx aandrijving, er staat nu ongeveer 1500-1600 km op deze fiets.
Ik ben er altijd normaal mee omgegaan, heb de fiets schoon gehouden en onderhouden. Er zijn ook zeker niet veel modder ritjes mee gemaakt.
Nu is mijn vraag aan jullie, is dit normaal dat de ketting nu al zo uitgerekt is?
Ik kies er liever voor om deze week een nieuwe ketting te halen dan dat mijn tandwielen nu hard gaan slijten.
Mvg,
Dave.
Voor mijn racefiets heb ik een nieuwe ketting gekocht en toen dacht ik laat ik de ketting van mijn mtb eens opmeten.
Nu lijkt het erop dat de ketting 1.0 uitgerekt is en dus aan vervanging toe is, om zo de levensduur van mijn cassette te verlengen.
Het gaat om een cube reaction met een sram gx aandrijving, er staat nu ongeveer 1500-1600 km op deze fiets.
Ik ben er altijd normaal mee omgegaan, heb de fiets schoon gehouden en onderhouden. Er zijn ook zeker niet veel modder ritjes mee gemaakt.
Nu is mijn vraag aan jullie, is dit normaal dat de ketting nu al zo uitgerekt is?
Ik kies er liever voor om deze week een nieuwe ketting te halen dan dat mijn tandwielen nu hard gaan slijten.
Mvg,
Dave.
1500 km is erg weinig, maar.....dit is geen Eagle ketting. Die hebben toch aan een kant vlakke schakels?! Of is dat weer veranderd?
Je bedoelt zeker de flattop kettingen? Die horen bij de weg groepsets. Mtb 12 speed van Sram is nog steeds "normaal"
Dat heb ik een "weg"ketting in mijn GX Eagle groep. Ook goed.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Transmission is bij de MTB wel flattop.
1500km is weinig zeker als ie 1.0 is, de cassette is dan niet meer te redden denk ik.
Je moet bij 0.5 vervangen!.
Waarschijnlijk rijd je zoals de meeste op een veel te klein voorblad. Ga met 36 of 38 rijden, dat scheelt je zo 50% slijtage.
1500km is weinig zeker als ie 1.0 is, de cassette is dan niet meer te redden denk ik.
Je moet bij 0.5 vervangen!.
Waarschijnlijk rijd je zoals de meeste op een veel te klein voorblad. Ga met 36 of 38 rijden, dat scheelt je zo 50% slijtage.
Er zit een Nx eagle ketting op, vandaag bij de fietsenwinkel snapten ze er ook niks van. Er werd gezegd dat je eventueel garantie kan verhalen bij sram maar dat kost teveel moeite.
Voor zit een 32 blad op, vervanging zou kunnen als alles ‘op’ is. Denken jullie dat een nieuwe Gx ketting erop niet meer gaat?
Ps: de meeste kilometers zijn gemaakt op het parcours Schoorl, heeft het vele schakelen daar nog invloed op een snellere slijtage?
Voor zit een 32 blad op, vervanging zou kunnen als alles ‘op’ is. Denken jullie dat een nieuwe Gx ketting erop niet meer gaat?
Ps: de meeste kilometers zijn gemaakt op het parcours Schoorl, heeft het vele schakelen daar nog invloed op een snellere slijtage?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het ligt een beetje aan het smeermiddel. Op de mtb kan het hard gaan hoor. In combinatie met het zand ga je eerder een polijstpasta dan een smeermiddel ontwikkelen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met een 32t begrijp ik 1500km wel.
Je kan een nieuwe ketting proberen, als je veel verschillende kransen hebt gereden gaat het wellicht, maar ik vrees ervoor op de 12, 14 en 16
Bij R2 zijn de sram ketting goedkoop nu. X01 en XX1 zijn echt wel een stuk slijtvaster
Je kan een nieuwe ketting proberen, als je veel verschillende kransen hebt gereden gaat het wellicht, maar ik vrees ervoor op de 12, 14 en 16
Bij R2 zijn de sram ketting goedkoop nu. X01 en XX1 zijn echt wel een stuk slijtvaster
Dat dus. Er zijn drie factoren die je kettingslijtage bepalen: 1) vervuiling 2) vermogen 3) smering. Zeker als je veel op onverhard rijdt, is de eerste factor, vervuiling, van doorslaggevend belang. Al dat zand dat in je ketting kruipt werkt letterlijk als schuurpapier. Als je nog niet met wax (Squirt of zo) rijdt, zou ik daar zowieso mee beginnen, dan blijft de aandrijving veel properder.thestudent schreef: ↑27 dec 2023 19:29 Het ligt een beetje aan het smeermiddel. Op de mtb kan het hard gaan hoor. In combinatie met het zand ga je eerder een polijstpasta dan een smeermiddel ontwikkelen.
Dat is dan niet optimaal want de flattop wegkettingen hebben een andere maat van de interne rollers dan de oude kettingen die allemaal intern dezelfde dikte hadden over de verschillende speeds heen (grofweg zijn die .25mm dikker; of dat echt relevant is, is een andere discussie...).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een race flattop gaat niet door een mtb derrie en niet over de nw tanden, dat heb ik al getest.
Iig niet als het allemaal nieuw is, misschien wel als het wat versleten is.
De gx transmission is wel flattop dat kan natuurlijk ook bij klimmer
Iig niet als het allemaal nieuw is, misschien wel als het wat versleten is.
De gx transmission is wel flattop dat kan natuurlijk ook bij klimmer
Ik heb een Gx ketting gekocht en de Nx ketting eraf gehaald. Waar jullie bang voor waren is helaas waar: in de hogere versnellingen slaat hij over als ik kracht geef. Helaas was ik dus te laat..
Morgen dus maar weer de oude ketting erom gooien en de cassette oprijden. Hopelijk zitten er nog wat kilometers in. Heb ik alvast een 2e ketting voor de nieuwe cassette haha.
Bedankt voor jullie kennis
Morgen dus maar weer de oude ketting erom gooien en de cassette oprijden. Hopelijk zitten er nog wat kilometers in. Heb ik alvast een 2e ketting voor de nieuwe cassette haha.
Bedankt voor jullie kennis