Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
jouke
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jun 2017 21:45
jouke
29 dec 2023 23:15
Ik zou graag advies willen over het aanschaffen van een nieuwe fiets en zit te twijfelen tussen een nieuwe, snellere racefiets of gravel bike of juist iets er tussen in.
Ik ben 56 en rijd ongeveer 6000 km per jaar. Op dit moment rijd ik op een Giant TCR Advanced uit 2017 en een KTM Scarp Elite MTB uit 2021. Ik ben nu op zoek naar iets nieuws: schijfremmen voor in de bergen is een must maar aangezien we Parijs Roubaix gaan doen, lijkt me een gravel bike ook wel wat. Ik heb nu nooit last van mijn rug, ook niet bij lange tochten dus ik wil niet te veel aan de geometrie veranderen maar iets comfortabeler zou wat mij betreft wel mogen.
Ridley spreekt me erg aan. Deze week gekeken naar de Fenix SLiC gekeken maar zag ook de Grifn die er zeker zo mooi uitziet en die een goede mix lijkt tussen racel en gravel?
- Fenix SLiC met105di2 en een "semi-geintegreerde cockpit", dus normaal rond stuur waar de kabels wel netjes buitenlangslopen (±3000)
- Grifn met GRX800/Ultegra en een mooi aero stuur waar de kabels volledig in weggewerkt zijn (±3500)
Het liefst de Grifn met 105di2 maar die komt boven de 4000 en dat wordt me wat te gek. Wat zouden jullie doen? Fietst zo'n plat aero stuur echt zoveel lekkerder? Of zit ik me teveel blind te staren op Ridley en zijn er andere fietsen die in aanmerking komen?
-
Wout88
- Forum-lid
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
- Locatie: Zuid-Holland
Wout88
29 dec 2023 23:28
Wat wil je er het meest mee doen? Alleen weg/asfalt of ook wat onverhard zo nu en dan mee kunnen pakken?
Fenix kan maximaal 28 mm bandjes steken. Paris Roubaix en dat soort tochtjes wil je toch liever wat breders. Dat kan wel weer wel bij de grifn. Pak je hem alleen bij mooi weer of ook in de herfst/winter? Grifn kan spatbordjes hebben maar dat geïntrigeerde stuur systeem van Ridley is waardeloos als jezelf de balhoofd lagers wil vervangen. Lukt wel maar kost wat arbeid. En dat doe je meestal vaker als je hem in slecht weer gebruikt.
Denk dat je wat keuzes moet maken in beoogd gebruik. Of gewoon alle twee kopen
-
mimoza
- Forum-lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10
mimoza
30 dec 2023 08:26
Ik heb vorige week de knoop doorgehakt en een Grifn besteld als Allroad fiets.
Vooral de geometrie kwam me perfect uit en ik zocht een fiets waar ook gewoon een 32/35 mm band op kan.
Perfecte match dus..
Ik heb hem besteld met di2…
Maar er zijn in die categorie van geometrie nog een aantal fietsen doe het overwegen waard zijn:
Basso Astra
Merida Scultura endurance
Cube Agree
…
Dus als advies, eerst even kijken wat je past qua geometrie, de rest komt daarna
(Volgens mij kan er ook een mooi stuurtje op die fenix)
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
fietsvriend
30 dec 2023 09:17
Ik rij al een paar jaar op een endurance fiets met bredere banden dan de meeste racefietsen (32mm, Stevens Xenith). Vind het heerlijk comfortabel en net zo snel als m’n oude racefiets (Trek Emonda).
Voor de winteralsnhet nat en vies is, heb ik een graveler waar ik de spatborden op zet.
Verschil tussen een echte racer en de endurance wordt steeds kleiner. Racefietsen krijgen ruimte voor bredere banden en bokjes voor spatborden zijn ook niet meer nieuw.
Focus heeft vorige week de nieuwe Paralane gepresenteerd. Ook te krijgen met mechanische 105 groep. Mooie fiets, vind ik. Succes met kiezen.
Michiel
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40558
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
30 dec 2023 09:20
Scott Addict Gravel, ook erg mooie do-it-all fiets. Is wat racier dan bij een Grizl.
Of een Giant Defy, kan tot 38mm breed uit mijn hoofd. De keuze is reuze anno nu op dit gebied. Staar je niet blind op alleen Ridley.
Voorpret met uitzoeken is ook pret toch?
Ben ik trouwens de enige die bij Grifn eerder denkt aan Griffon, een van de (imho) mooiste motoren ooit gebouwd?
Less is bore
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17024
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
30 dec 2023 10:18
Speciaal voor 1x P-R zou ik geen gravelbike aanschaffen. Dan zie je maar wat meer af (was dat niet de bedoeling?) en neem je waar mogelijk de chicken runs. Of je pakt de mtb...
Als de Fenix maximaal 28mm banden kan, is dat anno 2000 bijna 24 wel een beperking.
Ik heb zelf gekozen voor gravel als do it all bike, maar ik heb nog wel een Tommasini Tecno ernaast voor het echte racefiets gevoel.
Zou het echt maar 1 fiets moeten zijn, dan zou een (rode) Merida Scultura Endurance 6000 Di2 hoog gescoord hebben bij mij.
Wat er nu zo aantrekkelijk is aan Ridley, is mij een raadsel.
Campagnolo Ultra Dork
-
jouke
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 jun 2017 21:45
jouke
30 dec 2023 10:34
Dank voor de goede tips al vast! Ik ben me inderdaad teveel aan het blindstaren op de Ridley's omdat ze mooi gekleurd zijn (wil dus geen zwarte met donkere labels). Het gaat zeker niet om alleen P-R, ik fiets het hele jaar door in weer en wind met de Giant en 25 mm bandjes en ook regelmatig over gravelpaden. Daar kunnen dus echt geen bredere banden op.
Die volledig geïntegreerde sturen zien er mooi uit maar ik kan me voorstellen dat onderhoud lastig wordt. Nu heb ik op mijn Giant na 6 jaar en 20,000 km alleen nog maar ketting en tandwielen vervangen en de kabel voor het achterderrailleur. Hoe vaak moet je balhoofdlagers vervangen?
-
Ed073
- Forum-lid
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30
Ed073
30 dec 2023 12:32
@Jouke: Hou er rekening mee dat de standaard velgset van de Grifn niet tubeless ready is. Mocht dat een vereiste zijn moet je extra kosten maken voor een nieuwe wielset. Ben even benieuwd; als de Giant zo lekker fietst, waarom blijf je dan niet bij het merk? Bij de nieuwe versies van de Defy & TCR zitten de kabels ook weggewerkt onder het stuur en ze worden standaard tubeless geleverd. De TCR heeft ruimte voor max 32mm en op de Defy kan je tot 35mm banden monteren.
Laatst gewijzigd door
Ed073 op 30 dec 2023 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wout88
- Forum-lid
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
- Locatie: Zuid-Holland
Wout88
30 dec 2023 13:00
Ernie C. schreef: ↑30 dec 2023 10:18
Als de Fenix maximaal 28mm banden kan, is dat anno 2000 bijna 24 wel een beperking.
Heb de fenix hier in de schuur hangen. 28 is echt wel de max bij de achterbrug. Overigens modeljaar 2022 maar volgens mij is 2024 niets verandert behalve dat de kabels volledig naar binnen zijn.
-
Wout88
- Forum-lid
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
- Locatie: Zuid-Holland
Wout88
30 dec 2023 13:06
jouke schreef: ↑30 dec 2023 10:34. Hoe vaak moet je balhoofdlagers vervangen?
Met de fenix waarmee ik het hele jaar doorfietste heb ik de balhoofdlagers elk jaar einde winterseizoen kunnen vervangen. Maar als je alles na iedere rit droog maakt en de fiets altijd naast de kachel zal die het vast wat langer volhouden.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17024
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
30 dec 2023 14:49
Ed073 schreef: ↑30 dec 2023 12:32
@Jouke: Hou er rekening mee dat de standaard velgset van de Grifn niet tubeless ready is. Mocht dat een vereiste zijn moet je extra kosten maken voor een nieuwe wielset. Ben even benieuwd; als de Giant zo lekker fietst, waarom blijf je dan niet bij het merk? Bij de nieuwe versies van de Defy & TCR zitten de kabels ook weggewerkt onder het stuur en ze worden standaard tubeless geleverd. De TCR heeft ruimte voor max 32mm en op de Defy kan je tot 35mm banden monteren.
Nieuwe TCR's zijn nu ook met leuke kortingen te krijgen. Die zou ik zeker ook meenemen in de overweging.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... disc-1-di2
Zelfs al met carbon wielen.
Campagnolo Ultra Dork
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40558
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
30 dec 2023 16:32
Giant/Liv is behoorlijk met kortingen aan het strooien. Mevr75 zat ook al verlekker te kijken.
Die TCR is echt een topfiets voor een hele scherpe prijs. Zou ik 10x liever hebben dan een Ridley.
Less is bore