Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Aanschaf Speed pedelec

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 30 dec 2023 06:55

Beste mede fietsers, ik zit op de wipstoel wat betreft aanschaf SP. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon-werk, 22km enkele reis.

Daar ik fanatiek wielrenner/MTBer/graveller ben, ben ik niet bang dat ik het niet ga volhouden zeg maar. Op de race naar het werk is me echter te tijdrovend met douchen, omkleden etc en te traag cq duurt te lang.
De SP moet me dus tijd gaan opleveren en zweet besparen.

Ik heb al een auto van de zaak waar ik bijtelling over betaal (Aygo, dus tientjeswerk). Voor zo ver ik nu weet hebben we op het werk geen regeling voor een fietsplan. Ik ga er dus vanuit dat ik er geen bijdrage voor ontvang en alles zelf zal moeten betalen (heb immers ook al een auto). Het fiscale voordeel zou mogelijk nog wel in mijn voordeel kunnen gaan werken als ze überhaupt meewerken aan een leaseplan.

In mijn vooronderzoek op internet kwam ik uit op 2 kanshebbers: Stromer ST3 en Klever X Speed. Ik ben 1.93, dus over andere vandaar ook deze 2 (en vanwege het vermogen uiteraard 😊).
Ik heb gisteren op beide proefgereden en ben tot de conclusie gekomen dat het een ST3 Pinion moet gaan worden. Pinion vanwege het onderhoud (ik heb al genoeg kettingen te onderhouden uit mn sport).

Tot zo ver allemaal vrij duidelijk. Het enige wat nog een beetje wringt is het geld (ST3=duur) en welke aankoopvorm doe ik nu verstandig aan. Het is niet dat ik het geld niet heb, integendeel, maar ik geef het graag weloverwogen uit.

Volgens mij heb ik de volgende keuzes:
1) overleggen op mn werk en kijken wat zij willen doen. Dan koop ik dus een nieuwe voor het volle pond, met wat belastingvoordeel (waarschijnlijk).
2) er staat een mooie, nieuwe op MP van fietsen met allure. Scherp geprijsd, fabrieksgarantie, maar geen dealer.
3) er staat bij Riesewijk een 2e hands te koop. Dan heb je dus een gebruikt ding, met gebruikte accu, wel met garantie.

Qua onderhoud tijdens het gebruik, vraag ik me een beetje af wat zo'n SP nu aan onderhoud nodig heeft. De Pinion en riem zijn onderhoudsvrij. Remmen ook zo goed als en ik kan zelf ook wel zien of ze versleten zijn of niet. Dan blijft er verder niet veel meer over, of is dat te kort door de bocht?

In de rekenvoorbeelden van de leasecalculators is onderhoud best een grote hap die in hun voordeel gerekend wordt, maar ik vraag me een beetje af of dat wel zo eerlijk is.

Hoe kijken jullie hiernaar en hoe zouden jullie het invullen/aanpakken?
Thnx!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40376
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 dec 2023 07:56

Ik heb een ST3 (die ik te weinig gebruik). Allerbelangrijkste is goede dealer garantie. Sensortje, contactje: je kunt dat niet zelf fixen als er iets kapot gaat.
Qua power en accu is het een fantastische fiets, qua sportief rijgedrag ook. Is nog best een beetje inspanning als je echt 40+ wil rijden, maar tot 35-40 kost het weinig moeite.
Enige misser vind ik de koplamp. Bij 45km/u in het donker heb je gewoon serieus licht nodig en dat vind ik tegenvallen. Weet niet of dat op de pinion-versie beter is geworden, ik heb de 1e generatie ST3. Heb er voor de donkere polderwegen een Lezyne 1500 bij gezet.
Verder qua onderhoud is het niks bijzonders. Dat de leasemaatschappij daar een dure stelpost voor rekent is waarschijnlijk omdat ze met dure dealeruren en adviesprijzen voor onderdelen rekenen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1134
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 30 dec 2023 10:11

Hier nog iemand die ook een SP heeft (Stromer ST1X). Ik zou gaan voor optie 1 of 3 (en dan eventueel nieuwe accu onderhandelen). Qua standaardonderhoud zou je idd veel zelf kunnen doen, maar als er iets electronisch kapot gaat, dan ben je toch aangewezen op een stromer-dealer. Ik ken Riesewijk niet persoonlijk, maar kijk ook eens op het speedpedelec forum https://speedpedelecreview.com/. Dit was van origine het stromerforum, maar is enkele jaren geleden omgedoopt vanwege de steeds breder wordende groep SP rijders. Volgens mij staat Riesewijk goed te boek.

PS: als je een beetje doortrapt op een SP kom je ook bezweet aan :D
Time is on my site.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40376
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 dec 2023 10:17

Haha, daar vergissen velen zich in. Als de op de open stukken volgas wil rijden dan moet je nog steeds serieus bijtrappen met tegenwind.
Less is bore

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 30 dec 2023 10:51

Ik heb gisteren 40 minuten op de ST3 gereden en 20 minuten op de X Speed. Van Oost naar West, wind volle bak tegen en mee, lang fietspad. Het waaide echt hard (5bft).
Ik heb er expliciet op gelet dat mn hartslag laag bleef en dus niet zou gaan zweten.

Wind tegen kwam ik op de ST3 net boven de 40 (41,42,43). Wind mee 47. De X was ouder model dus 600W en ging dan wind tegen ook wat moeizamer. Merkte wel het verschil in motorassist; de X is iets meer gericht op omwentelingen en de ST3 op kracht. Wat dat betreft fietst de X die iets gemakkelijker: gewoon zorgen dat de pedalen draaien. ST3 moet je nog een beetje duwen.

Na dit uur nul zweet.

thec
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jan 2011 16:55

thec 30 dec 2023 12:07

Om een indruk te geven: Stroner 1 gebruik ik nu ruim 6 jaar voor WW-verkeer. Ook bij slecht weer. Staat nu bijna 35k op de teller. De draaiende delen 4 keer vervangen en 3 bandensets. Duur? Als je moet afrekenen ja, als je het afzet tegen de kilometervergoeding is het natuurlijk weer voordelig. Wel eens met Daniel: zorg voor een dealer, het liefst in je eigen omgeving. Voorbeeld: achterband vervangen kan je zelf, maat systeem moet gekalibreerd worden. Ik ga binnenkort voor een nieuwe, met fietsregeling vh werk en kies de meest simpele versie qua elektronica maar wel met de beste accu.
Niets is zeker, en zelfs dat is onzeker

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40376
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 dec 2023 12:48

@thec: welke heb je nu op het oog dan?
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16525
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 dec 2023 19:53

Juppehup schreef: 30 dec 2023 06:55 Het fiscale voordeel zou mogelijk nog wel in mijn voordeel kunnen gaan werken als ze überhaupt meewerken aan een leaseplan.
Ik zou in eerste instantie navragen wat er via het werk kan, afhankelijk van de uitkomst zijn alle andere "antwoorden" niet meer relevant.
En als je het helemaal zelf moet betalen, de goedkoopste pedelec.
Over 22 km maakt 44km dan wel 40 km/u niet zoveel uit.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 31 dec 2023 07:15

Lcsmet schreef: 30 dec 2023 19:53 Ik zou in eerste instantie navragen wat er via het werk kan, afhankelijk van de uitkomst zijn alle andere "antwoorden" niet meer relevant.
Toen ik optie 1 schreef tijdens het hele verhaal, dacht ik eigenlijk ook hetzelfde. Soms helpt het wanneer een ander het tegen je zegt...😊

Bedankt mannen, ik ga overleggen op mn werk en vast op zoek naar een dealer in de buurt.

Plaats reactie