Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Depressie topic

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 01 jan 2024 16:31

Hoi Ricky, tja de klassieke winterdepressie. De maand januari is er berucht om; de feestdagen zijn voorbij, de goede voornemens blijken ijdele hoop en de winter strekt zich meedogenloos voor je uit.

Maar houd vol!!! Een beetje extra vitamine D en wat zonlicht, desnoods via een zonnebank, schijnt ook te helpen trouwens.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 01 jan 2024 17:47

Ricky009 schreef: 01 jan 2024 10:48 Goede dag mensen,
Fijn om te lezen dat hier meerdere mensen last van hebben en dat je niet de enigste bent. Ik zelf zit ook soms wel soms niet lekker in mijn vel. Ook ik fiets graag en merk dat het goed voor me is. Wel zit ik nu aan de AD . Kan het zijn dat ik hierdoor slechter ga fietsen?

Een depressie is wel wat anders dan niet zo lekker in je vel zitten. De arts die je de antidepressiva heeft voorgeschreven weet beter wat de medicijnen met je doen dan de (meeste) forumleden hier. In ieder geval sterkte toegewenst!

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 jan 2024 19:44

Dit lijkt me een goeie vraag voor je huisarts. Het antwoord van de psychiater waar je aan refereert, stamt alweer uit 2015.
De ontwikkeling van medicijnen heeft vast niet stilgestaan.
hun fietsen.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 02 jan 2024 07:40

Dit soort topics zijn eigenlijk altijd een beetje gevaarlijk.

Sporten is bewezen goed voor de mentale gezondheid. Lotgenoten die dat ervaren kunnen elkaar vinden via een topic als dit en dat is positief.

Het gevaar zit 'm er in dat er ook mensen reageren die echt niet weten wat een depressie is, en dat helpt vaak niet en zou je een nog groter onbegrepen gevoel kunnen geven. Ook zullen er mensen zijn die op basis van eigen ervaring wel heel goed weten wat het is. Maar de ene depressie is de andere niet en zo kan wat voor de een werkt voor de ander de plank volledig mis slaan.

Je vraag over medicatie lijkt in eerste instantie klip en klaar. wel of geen invloed op het sporten. Maar zo simpel is het allemaal niet.
Het is afhankelijk van te veel factoren. Welke medicatie, welke hoeveelheid, hoe is jouw lichamelijke gesteldheid, ben je gevoelig voor de bijwerkingen en waar moet je op letten. Sommige Antidepressiva heeft gewichtstoename tot gevolg, sporten kan dan heel behulpzaam zijn, maar mss niet iedere sport omdat het ook je reactievermogen kan beïnvloeden bijvoorbeeld. En hoewel sporten voor de meeste mensen heel goed kan zijn, kan het voor anderen zoveel energie kosten dat het wordt afgeraden.

Er is ook nog zo iets als de vraag achter de vraag. Ervaar je momenteel dat fietsen je moeilijker afgaat? is dat sinds je medicatie gebruikt, valt dat moment toevallig samen met de winter? het kan elkaar versterken, maar ook los van elkaar kan het een oorzaak hebben.

Het beste advies is al gegeven. Echt daarom sluit ik mij aan bij degene die hiervoor al zeggen praat met je behandelaar. De Apotheek weet alles over de medicatie die je krijgt maar je behandelend arts heeft beter zicht op het totaal.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2024 11:04

depoldertoerist schreef: 02 jan 2024 07:40
Het beste advies is al gegeven. Echt daarom sluit ik mij aan bij degene die hiervoor al zeggen praat met je behandelaar. De Apotheek weet alles over de medicatie die je krijgt maar je behandelend arts heeft beter zicht op het totaal.

Vanuit medisch perspectief klopt het maar het medische sluit helaas de patiënt/hulpvrager vaak uit.

Daar zou ik van maken "De Apotheek weet VEEL over de medicatie die je krijgt maar je behandelend arts heeft WAT MEER zicht op het totaal.

Als jij intuïtief het gevoel hebt dan je medicatie invloed heeft op je prestaties dan zou dat goed het geval kunnen zijn.
Als het om AD gaat kun je je huisarts wellicht om een ander pilletje vragen.

In veel gevallen heeft depressie een psychische en niet een fysische oorsprong.
Depressie is een signaal van je lichaam om je te heroriënteren op de keuzes die je maakt in het leven.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 02 jan 2024 12:10

Vaak is een luisterend oor en geruststellen al een behoorlijke opsteker voor de persoon in kwestie.

Ricky009
Forum-lid

Ricky009 02 jan 2024 12:28

Super bedankt mensen. Maar dacht miss zitten er hier meer mensen die met ad fietsen en wat tips hadden.

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 02 jan 2024 12:32

Misschien dat je via HA een sportarts kan bezoeken? Die hebben hier wellicht ervaring mee/antwoord op je vraag? Kan me voorstellen dat je een verband vermoedt dat er ook is, maar wellicht filtert die erts er nog andere variabelen uit waar je wat mee kan.

jakkel
Forum-lid

jakkel 02 jan 2024 12:48

Je bloed al laten controleren? Een (zwaar) tekort aan vitamine D (wat in de winter vaak voorkomt) kan neerslachtige gevoelens in de hand werken.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 jan 2024 14:12

Ricky009 schreef: 02 jan 2024 12:28 Super bedankt mensen. Maar dacht miss zitten er hier meer mensen die met ad fietsen en wat tips hadden.
Je schrijft”niet lekker in mijn vel zitten” als je de oorzaak weet is al heel fijn.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Ricky009
Forum-lid

Ricky009 02 jan 2024 14:56

Ja heb alles laten controleren en dat is allemaal in orde. Het is bij mij meer de ene dag zit ik lekker in mijn vel en dag erna kan dan echt het tegenovergestelde zijn ( en dan best heftig). Wat heel irritant kan zijn met fietsen. Maar komt allemaal goed. Ook hebben we een dochter van 2 die nu eindelijk doorslaapt dat zal ook veel schelen en dat ik meer kan gaan. 2023
jaar maar 2000 gemaakt.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 02 jan 2024 15:39

Ricky009 schreef: 02 jan 2024 14:56 Ja heb alles laten controleren en dat is allemaal in orde. Het is bij mij meer de ene dag zit ik lekker in mijn vel en dag erna kan dan echt het tegenovergestelde zijn ( en dan best heftig). Wat heel irritant kan zijn met fietsen. Maar komt allemaal goed. Ook hebben we een dochter van 2 die nu eindelijk doorslaapt dat zal ook veel schelen en dat ik meer kan gaan. 2023
jaar maar 2000 gemaakt.
Geen medicijn voor hoe je je voelt, maar een fietsmaatje kan je wel helpen wat vaker te fietsen. Een stok achter de deur voor als je geen motivatie hebt op de dag zelf, tijdens het fietsen komt dat soms vanzelf weer. Een oproep op dit forum is zo geplaatst, geen idee of je in de buurt van Gouda woont, maar mocht het zo zijn en heb je niet altijd zin alleen te fietsen dan kunnen we zo eens samen fietsen.

Plaats reactie