TIPS EN TRICKS
Dat van die H en L schroeven klopt niet. Die bepalen de uiterste posities van de achterderailleur. De kettingwielen op een 11-30 en op een 11-34 cassette zitten op dezelfde plek. Als hoogste en laagste versnelling (uiterste posities) correct zijn afgesteld, dan moet je die niet opnieuw afstellen zodra je van cassette veranderd. Hooguit de B schroef iets verder indraaien, dat is de schroef bij de bout waarmee de derailleur aan het frame zit.esmeew schreef: ↑24 jul 2023 08:41Helaas niet. Er zijn 3 dingen waar je rekening mee moeten houden.Woutoro32 schreef: ↑24 jul 2023 08:23 Hoi, ik heb een racefiets met shimano 105 r7000 set, de velgrem versie.
Ik wil mijn cassette en ketting vervangen.
Nu een 11-30 cassette, wil naar een 11-34. En kettint van kmc zit er nu op. Wil er weer zo een halen, 11 speed versie
Kan ik dat, met de juiste tools uiteraard. Gewoon vervangen zonder gekke dingen, of het afstellen van de versnellingen?
Je zult sowieso je achter derailleur anders moeten afstellen. Met name de H & L limit screws. Ook zal je ketting waarschijnlijk langer moeten. En volgens mij moet je ook kijken of je derailleur kooi uberhaupt 34 speed aan kan, anders zul je ook je derailleur deels moeten vervangen.
Het verschil tussen 11-30 en 11-34 is niet zo groot dat het met jouw derailleur niet zou kunnen. Als de ketting lang genoeg is dan moet het gewoon lukken.
Dogma F
Mijn nieuwe frame is geschikt voor 2x maar ik heb een 1x-groep. Nu kan ik de gaatjes voor de kabel van de voorderailleur openlaten maar dan komt er mogelijk water en (vooral) zand in...
Wat denken jullie? Laten zo of dichtmaken? En als ik het dicht wil maken, waar kan ik dat mee doen? Ik heb een opening bij de achterbrug en aan de voorkant heb ik een plastic kapje waar drie kabels doorheen kunnen, is die te vervangen voor iets anders?
Wat denken jullie? Laten zo of dichtmaken? En als ik het dicht wil maken, waar kan ik dat mee doen? Ik heb een opening bij de achterbrug en aan de voorkant heb ik een plastic kapje waar drie kabels doorheen kunnen, is die te vervangen voor iets anders?
Onnodige gaatjes in je frame zou ik altijd dichtmaken. Komt er ook geen water en/of vuil in.
Oplossing: Met een kop van een houtschroef en daaromheen kit. (Beetje kliederen en boetseren) Wel van te voren je frame vet maken, dan hecht de kit niet aan je frame, maar blijft op de "vorm" zitten. Als de plug er weer uit moet kun je deze er zo uit trekken.
Oplossing: Met een kop van een houtschroef en daaromheen kit. (Beetje kliederen en boetseren) Wel van te voren je frame vet maken, dan hecht de kit niet aan je frame, maar blijft op de "vorm" zitten. Als de plug er weer uit moet kun je deze er zo uit trekken.
Mijn fiets is zo goed als klaar. Ik merk dat de kabels mijn stuur naar rechts duwen als ik de fiets optil. Ik heb er nog niet mee gefietst dus ik weet niet hoe groot het probleem in de praktijk is.
Ik heb niet het idee dat ik de kabels te lang heb gelaten. Wel gaan alle kabels aan de linkerkant het frame in waardoor je dus geen 'tegendruk' krijgt. Vooral de hydraulische remkabels zijn erg stug heb ik gemerkt bij het opbouwen.
Wordt dit vanzelf minder? Andere tips? Of zijn de kabels toch simpelweg te lang?
Ik heb niet het idee dat ik de kabels te lang heb gelaten. Wel gaan alle kabels aan de linkerkant het frame in waardoor je dus geen 'tegendruk' krijgt. Vooral de hydraulische remkabels zijn erg stug heb ik gemerkt bij het opbouwen.
Wordt dit vanzelf minder? Andere tips? Of zijn de kabels toch simpelweg te lang?
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Je gaat er met het fietsen geen last van hebben in ieder geval.
Ik weet niet met welke stuuruitslag je de kabellengte hebt bepaald, maar als je echt wil kunnen de kabels korter. Let maar eens op tijdens een ritje hoeveel je nou daadwerkelijk stuurt.
Om practische overwegingen zou ik ze zo laten. Als je stil staat klapt je stuur wel eens verder om dan tijdens het fietsen.
Ik weet niet met welke stuuruitslag je de kabellengte hebt bepaald, maar als je echt wil kunnen de kabels korter. Let maar eens op tijdens een ritje hoeveel je nou daadwerkelijk stuurt.
Om practische overwegingen zou ik ze zo laten. Als je stil staat klapt je stuur wel eens verder om dan tijdens het fietsen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Gaan we het zo laten, bedankt!CampaYolo schreef: ↑07 feb 2024 13:08 Je gaat er met het fietsen geen last van hebben in ieder geval.
Ik weet niet met welke stuuruitslag je de kabellengte hebt bepaald, maar als je echt wil kunnen de kabels korter. Let maar eens op tijdens een ritje hoeveel je nou daadwerkelijk stuurt.
Om practische overwegingen zou ik ze zo laten. Als je stil staat klapt je stuur wel eens verder om dan tijdens het fietsen.