Ik probeer een Schouten fiets te repareren.
Probleem is dat de pad waarmee de voorderallieur is gemonteerd deels gebroken is.
Is dit nog te repareren? Kneedbaar aluminium of lassen?
https://i.postimg.cc/85Pzb0HP/20240102-163708.jpg
Aluminium pad repareren.
weg snijden en de verdikking misschien behouden, gaatjes boren tappen en een front derailleur hanger plaatsen, enkel het is dan lastig de radius te bepalen wand die verdikking zit maar ook een klien gedeelte, dus bepalen welke hanger het best past is lastig misschien.
tappen of poppen.
de verdikking ook weg slijpen, en een klemband gebruiken.
laat even weten of het gelukt is, het is het proberen waard, iig leuk om te proberen.
tappen of poppen.
de verdikking ook weg slijpen, en een klemband gebruiken.
laat even weten of het gelukt is, het is het proberen waard, iig leuk om te proberen.
Wegslijpen en klemband plaatsen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Voor 9 van de 10 lassers is dit niet te lassen, aluminium lassen is namelijk heel wat anders dan staal en RVS. Je hebt er compleet andere apparatuur voor nodig, die de meeste niet hebben.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Is mij 2x gelukt om het zo te doen.
Bij mijn Simplon destijds expres de pad weggehaald, want dat was zo flexibel dat de voorderailleur niet goed werkte.
Heb wel heel goed vooraf gemeten met een schuifmaat of het ging lukken.
Less is bore
+1
Dit is misschien nog wel de meest makkelijke oplossing.
Aluminium is prima te lassen, het idee dat het lastig is heeft er vooral mee te maken dat de apparatuur tot voor kort heel duur WAS. Voor 10k had je misschien een instap lasapparaat voor alu.
Sinds een aantal jaar is dat anders door de introductie van inverters kun je nu zowel met AC als DC lassen.
Deze apparaten zijn aanmerkelijk goedkoper en dus ga je nu sneller iemand vinden die even een klein aluminiumlasje kan leggen.
Moet hij wel het juiste gas hebben, kunstof liner, juist geleidewiel, juiste draad en een apparaat met pulsfunctie.
Hoeft de wereld allemaal niet te kosten, maar je moet het wel hebben.
Hoeft de wereld allemaal niet te kosten, maar je moet het wel hebben.
Dat heb je nodig voor MIG, wat in deze situatie niet voor de hand ligt te gebruiken.
Voor TIG heb je voor dit lasje (dun, laag amperage) hoogop een andere electrode nodig, en dat is allemaal niet zo duur.
Voor TIG heb je voor dit lasje (dun, laag amperage) hoogop een andere electrode nodig, en dat is allemaal niet zo duur.
Klopt, bij TIG is het allemaal wat makkelijker. Maar ja, dat is dan ook weer een stuk lastiger.