Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
Onder het mom van "haastige spoed is zelden goed":
Net voordat ik weg wilde met mijn gravelfiets gisteren, even de slijtagemeter op de ketting gelegd: 0.75%.. besloten dat ik prima in 2 minuten de ketting kon vervangen en dan nog mooi op tijd zou zijn. Nieuwe ketting dus snel erop, en fietsen... en hoor ik toch een soort ratel. Maar ik weet zeker dat ik de ketting goed tussen de derailleurwieltjes heb gelegd... nog een keer kijken, niets te zien. Prima, doorgefiest en toen ik wachtte op mijn fietsmaatje, nog een keer goed gekeken. Zag ik dat ik de ketting niet door de chain guard had gelegd maar eronder door Gelukkig weet ik tegenwoordig hoe je missinglinks kun openen zonder tools, en konden we na 5 minuten weer fietsen. Maar een beetje dom voelde ik mij wel
Net voordat ik weg wilde met mijn gravelfiets gisteren, even de slijtagemeter op de ketting gelegd: 0.75%.. besloten dat ik prima in 2 minuten de ketting kon vervangen en dan nog mooi op tijd zou zijn. Nieuwe ketting dus snel erop, en fietsen... en hoor ik toch een soort ratel. Maar ik weet zeker dat ik de ketting goed tussen de derailleurwieltjes heb gelegd... nog een keer kijken, niets te zien. Prima, doorgefiest en toen ik wachtte op mijn fietsmaatje, nog een keer goed gekeken. Zag ik dat ik de ketting niet door de chain guard had gelegd maar eronder door Gelukkig weet ik tegenwoordig hoe je missinglinks kun openen zonder tools, en konden we na 5 minuten weer fietsen. Maar een beetje dom voelde ik mij wel
Te laat, maar bij dit soort pedalen is het vaak voldoende om de as incl lagers eerst zoveel mogelijk van buitenaf schoon te maken, een kwak nieuw vet onderin het pedaal te doen en dan weer dicht te schroeven. Het nieuwe vet drukt dan het oude naar buiten. Als de lagers natuurlijk niet al aan gort zijn.
- CampaYolo
- Forum-lid
Bedankt, dat zal ik bij het linker pedaal eens proberenWoefdram schreef: ↑19 dec 2023 15:22 Te laat, maar bij dit soort pedalen is het vaak voldoende om de as incl lagers eerst zoveel mogelijk van buitenaf schoon te maken, een kwak nieuw vet onderin het pedaal te doen en dan weer dicht te schroeven. Het nieuwe vet drukt dan het oude naar buiten. Als de lagers natuurlijk niet al aan gort zijn.
Ik heb nu overigens wel een mooi excuus om van die assimo power meters te kopen.
Daar zijn de pedaaltjes ook mee gered. Zonde om goed spul weg te gooien.
(Onderussen in huize campayolo: "schat zullen we een romantisch weekendje weg? " "sorry honnepon, ik heb net mijn pedalen van 50 euro gerepareerd, 't geld is op ")
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid HC
Het lukt mij ook niet bij shimano, eens echt uit elkaar is geluk als het weer goed in elkaar komt.
Zeker de dure versies met de losse kogels aan het einde (Da/Ultegra en XTR)
Zeker de dure versies met de losse kogels aan het einde (Da/Ultegra en XTR)
Het is mij wel gelukt.
Alleen met veel geduld en een goede leesbril kreeg ik de kogeltjes weer netjes op hun plek.
De volgende keer draai ik het lager op een lagere spanning en reinig ik het met remreiniger.
Dan nieuw vet erin en weer afstellen.
Zo hoop ik dat van dat gepriegel af ben.
Alleen met veel geduld en een goede leesbril kreeg ik de kogeltjes weer netjes op hun plek.
De volgende keer draai ik het lager op een lagere spanning en reinig ik het met remreiniger.
Dan nieuw vet erin en weer afstellen.
Zo hoop ik dat van dat gepriegel af ben.
Niet perse vandaag, maar de afgelopen maanden een setje banden over een plankdrager gehangen en zo bewaard. Toen ik ze vandaag monteerde waren ze niet meer rond en dat gaf bij het fietsen een bonk Tijd voor nieuwe banden dus.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Niet zozeer iets stukgemaakt met sleutelen vandaag... Wel een ander extreem domme actie.
Vandaag m'n oude Thule Euroway G2 921 fietsdrager op MP gezet, aangezien ik pas een nieuwe Spinder TX2 gekocht heb. Even foto's gemaakt enz, en nog even op de Thule website de specs erbij gezocht. Mijn verbazing was zeer groot toen ik daar zag dat deze kantelbaar was. Ik heb hem zo'n 4jr geleden gekocht via MP, en de verkoper zei dat hij niet kantelbaar was, wat me op dat moment ook niet boeide aangezien de prijs erg goed was. Ik heb het dus ook nooit geprobeerd, en ook nooit de specs opgezocht, want nja, het is een Thule, en dat wijst zich allemaal vanzelf hoe het werkt. Nadat ik dus zag dat hij kantelbaar zou moeten zijn meteen gekeken, en ik kon me dus wel voor m'n kop slaan
Afgelopen jaren toch al meerdere keren de drager van m'n pa geleend voor vakanties, omdat het dan toch wel handig is als hij kan kantelen... Zucht
Vandaag m'n oude Thule Euroway G2 921 fietsdrager op MP gezet, aangezien ik pas een nieuwe Spinder TX2 gekocht heb. Even foto's gemaakt enz, en nog even op de Thule website de specs erbij gezocht. Mijn verbazing was zeer groot toen ik daar zag dat deze kantelbaar was. Ik heb hem zo'n 4jr geleden gekocht via MP, en de verkoper zei dat hij niet kantelbaar was, wat me op dat moment ook niet boeide aangezien de prijs erg goed was. Ik heb het dus ook nooit geprobeerd, en ook nooit de specs opgezocht, want nja, het is een Thule, en dat wijst zich allemaal vanzelf hoe het werkt. Nadat ik dus zag dat hij kantelbaar zou moeten zijn meteen gekeken, en ik kon me dus wel voor m'n kop slaan
Afgelopen jaren toch al meerdere keren de drager van m'n pa geleend voor vakanties, omdat het dan toch wel handig is als hij kan kantelen... Zucht
Kan mij niet voorstellen? Ligt de band toevallig niet helemaal goed in de velg?
Je krijgt vouwbanden ook strak opgevouwen thuis, dan zouden die ook niet meer rond zijn.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 05 jan 2024 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.