Prestatiegerichte graveltraining
Binnen trainen lijkt mij nergens goed voor. Op gravel moet je je fiets voelen. Eén zijn met je fiets. Dus hup naar buiten en dat gravel op. Veel belangrijker dan je juiste tijd in de juiste zone trappen. En pak wat steile klimmetjes mee. Ook zou ik je aanraden met de cyclocrosser het zand in te gaan. Daar kun je op een veilige manier bochten met hoge snelheid en een losse ondergrond simuleren. Want voor je het weet lig je op je snuffert en in zone 0 naar huis.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Voor het opbouwen en onderhouden van je conditie kan binnen trainen prima zijn. Het zal je bochtenwerk en stuurvaardigheden niet verbeteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13746
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gewoon gaan rijden en niet zo bang zijn, wring je maar een keer uit. Bang om in het rood te gaan hoef je niet te zijn.
In een mtb rit van 4 uur rijd ik totaal 1 uur boven ftp, dat is totaal geen probleem, het is steeds maar kort en je doet ook een uur helemaal niets.
In een mtb rit van 4 uur rijd ik totaal 1 uur boven ftp, dat is totaal geen probleem, het is steeds maar kort en je doet ook een uur helemaal niets.
Veldtoertochten zijn een prima middel om aan je conditie en je vaardigheden te werken.
Lekker in een groepje mee en dan intervallen van bocht tot bocht.
Als je geluk hebt, rijdt achter een goede veldrijder. Als hij strak de bocht door kan, kun jij het ook, maar dat gaat niet 123 vanzelf. Daar moet je aan werken.
Veldrijden en gravelen is echt iets anders dan wielrennen. Blijf in gesprek met de ondergrond en op den duur weet je precies wat er gebeurt als je op de limiet rijdt, wat er gebeurt als je achterwiel een beetje gaat schuiven (niets) en wat er gebeurt als je voorwiel gaat schuiven (link) en hoe je dat allemaal met je lichaam corrigeert.
Leer ook om van je remmen af te blijven (soms, vaak, in de bocht).
Lekker in een groepje mee en dan intervallen van bocht tot bocht.
Als je geluk hebt, rijdt achter een goede veldrijder. Als hij strak de bocht door kan, kun jij het ook, maar dat gaat niet 123 vanzelf. Daar moet je aan werken.
Veldrijden en gravelen is echt iets anders dan wielrennen. Blijf in gesprek met de ondergrond en op den duur weet je precies wat er gebeurt als je op de limiet rijdt, wat er gebeurt als je achterwiel een beetje gaat schuiven (niets) en wat er gebeurt als je voorwiel gaat schuiven (link) en hoe je dat allemaal met je lichaam corrigeert.
Leer ook om van je remmen af te blijven (soms, vaak, in de bocht).
hun fietsen.
Goed advies BertL. Zelf doe ik dat ook in aanloop naar Gravel Limburg. En vwb mijn opmerking binnen trainen is nergens goed voor, dat is inderdaad een domme opmerking. Ik wil er maar wel mee aangeven dat ik binnen trainen het minst ideaal vind. Een ander kijkt daar anders naar, dat weet ik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Klopt. JOIN richt zich puur op je conditie. Jij zoekt daarnaast ook techniek. Beste advies is om te trainen op crossen. Wie weet kun je aansluiten bij een club. Ik rijd zelf vaak graveltochten met echt goede crossers en die kunnen veel beter dalen en veel harder door bochten dan ik. Als dat niet lukt, zoek regelmatig een technisch rondje op bij jou in de buurt. Iets met klimmetjes, bochten en ook modder en zand. Ik zou daarbij kiezen voor heel vaak hetzelfde rondje. Dan kan je testen, proberen en progressie meten en voelen.JazzHands schreef: ↑03 jan 2024 21:30Nee, voor zover ik weet geeft Join helemaal geen goede suggesties over hoe en waar je training af te werken. En het richt zich al helemaal niet op techniek.canyon1964 schreef: ↑01 jan 2024 08:36 Kijk eens naar het trainingsprogramma Join
Daar staat een trainingsschema op voor mee te doen aan een Gravel race. Misschien heb je daar wat aan.