Heb vanaf 2012 nieuw op een Stevens Xenon gereden nooit balhoofdlagers hoeven te vervangen. Nu net een vergelijkbare Ridley Fenix disk ultegra gekocht. Ik rij uitsluitend op vlakke wegen meeste asfalt zo'n 5 a 6000 km per jaar. Minimaal in de winter staat in een droge garage. Ga er toch vanuit dat die Ridley tenminste 8 a 10 jaar bij normaal gebruik zoals hierboven geen balhoofdlagers hoef te vervangen of is de kwaliteit van balhoofdlagers zover teruggelopen,?
Ridley Fenix SLiC 105di2 of Ridley Grifn Ultegra?
Laatst gewijzigd door Snarfie op 30 dec 2023 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16561
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Heb je voor een Grifn al eens prijs gehoord bij Wim de Vos fietsen in Oosterhout?
Deze fiets zou, met een fikse korting , zomaar wel eens (ruim) binnen je budget kunnen vallen.
Er zijn trouwens heel wat fietsen met iets bredere banden ism schijfremmen waar je zowel Parijs-Roubaix als in de "bergen" mee kan rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dank voor alle nuttige tips en meedenken tot nu toe! Bij Math Salden in Limbricht was ik al geweest, want daar ontdekte ik de Grifn. Vandaag was ik in Oosterhout bij Wim & Mark de Vos (ik woon toevallig zo'n beetje tussen beide winkels in). Mark nam er prima de tijd voor, ze zijn al tien jaar de grootste Ridley dealer in NL. Ben er nog niet uit maar ik neig inmiddels erg naar een snelle gravel bike, liefst met zoveel mogelijk features. Dit ben ik vandaag te weten gekomen:
- Volgens Mark is er niet echt een alternatief voor de Grifn bij andere merken. Zelf denk ik dat Specialized Diverge Comp nog wel in de buurt komt
- Orbea en Ridley hebben samen een fabriek in Portugal waar ook de frames gemaakt worden, ik vind het op zich interessant dat de fiets hier in de buurt gemaakt wordt
- Ze hebben drie uitvoeringen in de winkel: met GRX600, GRX800 of 105 di2 maar binnenkort komen er ook Ultegra di2's maar die zijn ver boven budget voor mij, de andere modellen zijn ongeveer 100 euro goedkoper dan bij Salden maar die lijkt me wel flexibeler in het aanpassen van een fiets
- Wielen zijn niet tubeless ready maar je kunt voor 600 euro een mooie upgrade kopen naar carbon wielen
- Over platte sturen met geïntegreerde kabels: die zijn niet alleen bij Ridley maar allemaal vervelend voor het vervangen van balhoofdlagers, onderhoud gaat richting 400/500 euro omdat alle kabels los moeten. Ik denk dat je het stuurlint moet verwijderen, remmen los maken en remvloeistof er uit. Dan is di2 wel iets handiger maar de remkabels zijn het lastigst. Blijkbaar zijn er mensen die jaarlijks 1200 euro voor een grote beurt betalen, ik vind dat nogal wat
- Wat betreft de gravel bike: Ik zie allerlei aansluitpunten in het frame maar het is me nog helemaal niet duidelijk waar die allemaal voor zijn. Het plaatje bovenop het frame dekt twee aansluitpunten af, volgens Salden voor een speciale frame tas, volgens de Vos voor een extra bidon (lijkt me sterk). In de voorvork zitten alleen rechts twee gaten aan de binnenkant? En op de achtervork zie ik bovenin twee kleine gaten aan de binnenkant die volgens mij voor de achterdrager zijn maar die zitten wel erg dichtbij de band lijkt mij
Aansluitpunten boven op je horizontale buis is inderdaad voor een toptube tas. Die maak je dan vast met 2 bouten ipv klittenband of een ander soort band. Jouw tasje moet hier wel geschikt voor zijn.
De gaten aan de binnenkant van de achtervork zullen zijn voor een verwijderbare brug die nodig zal zijn als je een spatbord wilt monteren.
Gaten aan de binnenkant van de rechter vorkpoot zou kunnen duiden op een mogelijkheid om een dynamo kabel vast te kunnen maken/weg te kunnen werken.
Bijna alle stock wielen zijn tegenwoordig tubeless ready al helemaal op gravel fietsen. Wellicht moet je ze tubeless maken door de juiste tape erin te plakken, maar je moet tegenwoordig echt heel veel moeite doen om velgen te treffen die niet tubeless ready zijn.
De gaten aan de binnenkant van de achtervork zullen zijn voor een verwijderbare brug die nodig zal zijn als je een spatbord wilt monteren.
Gaten aan de binnenkant van de rechter vorkpoot zou kunnen duiden op een mogelijkheid om een dynamo kabel vast te kunnen maken/weg te kunnen werken.
Bijna alle stock wielen zijn tegenwoordig tubeless ready al helemaal op gravel fietsen. Wellicht moet je ze tubeless maken door de juiste tape erin te plakken, maar je moet tegenwoordig echt heel veel moeite doen om velgen te treffen die niet tubeless ready zijn.
Het is wel een beetje afhankelijk van de maat of zo'n Grifn echt zo uniek is. Een maatje M met een balhoofdhoek van 73 graden is inderdaad bijzonder voor een gravelbike. De grotere maten zitten op 71 graden en dan is een Orbea Terra o.i.d. niet anders.
Ik weet dat Ridley en Orbea allebei actief zijn in Portugal, maar doen ze dat ook samen? Dat zou de move van Ridley naat Orbea de Lottoploeg wel extra pikant maken...
Zover ik weet haalt Orbea alle frames uit Azië.
Ik weet dat Ridley en Orbea allebei actief zijn in Portugal, maar doen ze dat ook samen? Dat zou de move van Ridley naat Orbea de Lottoploeg wel extra pikant maken...
Zover ik weet haalt Orbea alle frames uit Azië.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb veel gehad aan alle adviezen en vandaag een Giant Defy Advanced 1 besteld! Zoals al gesuggereerd door @daniel1975, @Ed073 en @Ernie C.: een mooie allrounder met hele goede reviews en met eigenlijk alles wat ik wil: tot 35 mm banden, bevestigingspunten voor spatborden en bagagedrager en 105 di2. De geometrie is de iets comfortabeler versie van de TCR die me zo goed bevalt en geen kabels door de stuurpen met eventueel kostbare reparaties in de toekomst. Daarnaast levenslange garantie op het frame en nog net op tijd de laatste fiets met eindejaarskorting kunnen kopen bij de Giant store vlakbij in Eindhoven. Zo blijft er nog genoeg budget over om een set snelle carbon wielen bij te bestellen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40558
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gefeliciteerd, mooie fiets! Heel veel plezier ermee.
Less is bore
Volgens mij is die Defy een echte topper, veel plezier ermee!