Mijn achterband van mijn race fiets was versleten. Dus een nieuwe besteld. Betreft een Schwalbe Durano plus. Op de website stond heel eerlijk, dat het omleggen niet makkelijk was. Wel een uitstekende anti lek prestatie.
Op een gegeven moment kreeg ik de mail van Post.nl, dat de band eraan zat te komen. Het pakket had een omvang van 30 x 20 x 10 cm.
Ik kreeg toen het bange vermoeden, dat ik iets verkeerds toegezonden zou krijgen. Banden zijn normaal gesproken een stuk groter.
Na ontvangst van het pakket bleek, dat het een vouwband was i.p.v. een draadband. Ik heb wel eens iets gelezen over een vouwband, maar heb ze nog nooit gezien. Altijd draadbanden gehad.
Het stond ook op de website. Er over heen gelezen.
Het omleggen ging inderdaad heel moeizaam. Een uur bezig geweest en uiteindelijk lukte het.
Wat mij opviel, dat wang A (laat ik die zomaar even noemen), als eerste nog vrij gemakkelijk over de velg ging.
Vervolgens natuurlijk de binnenband erin gelegd.
Maar daarna moest als tweede wang B over de velg en dat lukte niet.
Toen dacht ik, laat ik dan als eerste wang B over de velg leggen en dan daarna wang A. Omdat die als eerste net nog wel redelijk over de velg ging.
Maar helaas, dat wilde in aanvang ook niet lukken.
Uiteindelijk lukte het dan wel.
Mijn vraag aan jullie is, waarom gaat de tweede wang zo veel moeizamer over de velg?
De cirkel/omtrek van beide wangen zijn even groot en ze hebben allebei dezelfde route/afstand over de velg af te leggen!
Raadselachtig dus.
Montage Schwalbe Durano Plus band
Er zit een kuil/goot in het midden van de velg waar de diameter van de velg kleiner is. bij de eerste wang gaat de hiel van de band heel gemakkelijk die goot in, en daardoor krijg je de hiel gemakkelijk over de velgrand. Bij de tweede hiel zit de eerste hiel in de weg.
Je moet de tweede hiel een paar keer als die lekker op spanning staat, goed in de goot drukken. En dan krijg je ook de tweede hiel goed over de velgrand heen. Maar er blijven makkelijke en moeilijke banden.
Je moet de tweede hiel een paar keer als die lekker op spanning staat, goed in de goot drukken. En dan krijg je ook de tweede hiel goed over de velgrand heen. Maar er blijven makkelijke en moeilijke banden.
https://bikerepairacademy.be/?gclid=Cj0 ... IkEALw_wcB Wie is er niet groot mee geworden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Durano’s hebben ooit eens gezorgd voor een aantal blaren op mijn vingers. Wat een stugge band is dat. Dit was voor mij de reden dat ik een bandenknecht heb aangeschaft.
Wees gerust, na een eerste montage en rijden wordt ie wat gewilliger.
Wees gerust, na een eerste montage en rijden wordt ie wat gewilliger.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Er zit een kuil/goot in het midden van de velg waar de diameter van de velg kleiner is. bij de eerste wang gaat de hiel van de band heel gemakkelijk die goot in, en daardoor krijg je de hiel gemakkelijk over de velgrand. Bij de tweede hiel zit de eerste hiel in de weg.
Oké, dit maakt het wel duidelijk. Het gaat natuurlijk om milimeters. Die banden worden zo krap mogelijk gemaakt om aflopen te voorkomen. Als de ene wang de andere een beetje in de weg zit, ben je een paar milimeter kwijt en heb je het probleem. Helder.
Bedankt.
Oké, dit maakt het wel duidelijk. Het gaat natuurlijk om milimeters. Die banden worden zo krap mogelijk gemaakt om aflopen te voorkomen. Als de ene wang de andere een beetje in de weg zit, ben je een paar milimeter kwijt en heb je het probleem. Helder.
Bedankt.
Mijn vriend heeft in totaal 3x lek gereden met zo goed als nieuwe Duranos. Wat een geklooi met koude handen om die weer op de velg te krijgen met koud weer. Nu nooit meer Duranos. Na 500km besloten dat dit voor ons niet de band is, en dat de lek bestendigheid of niet zo goed is, of hij gewoon pech had.
Ik ben voor goed afgestapt van (Schwalbe) Durano banden.
Ik gebruikte altijd naar volle tevredenheid de Schwalbe Durano Plus banden. Mijn hoofddoel van het fietsen is niet prestatiegericht. Daarom vond ik de Durano Plus banden ideaal, omdat ze erg duurzaam, slijtvast en vooral lekbestendig zijn. Twee weken geleden wilde ik nieuwe bandjes omleggen omdat de oude aan vervanging toe waren. Nu weet ik dat de Durano Plus altijd stugge bandjes waren, maar opzich kon ik me er wel mee redden. Ik weet niet of Schwalbe iets met het rubber compount heeft geaan, maar met de nieuwe banden was het een groot drama. Niet tot nauwelijks om de velg te leggen. Na veel pijn en moeite uiteindelijk gelukt, maar helaas binnenband lek (ja, met bandenlichters geprobeerd om de band erop te leggen en ja, ik weet dat dat eigenlijk niet mag). Band was er vervolgens met geen mogelijkheid meer af te krijgen. Uiteindelijk met letterlijk snijden de band los en van de velg gekregen. En nu ben ik niet heel onhandig, gezien het vele vervangen van banden de afgelopen jaren en twee keer zelfstandig een fiets te hebben opgebouwd.
Heb voor de Schwalbe's in de plaats toen snel de Vittoria Rubino Pro banden besteld, waarover ik ook goede verhalen heb gehoord qua lekbestedigheid en duurzaamheid. Die had ik zo om de velgen. Inmiddels 135 km gefietst in Zuid-Limburg onder natte omstandigheden. Geen lek gereden en banden voldoen voor mij prima qua rij eigenschappen.
Voor mij dus geen Schwalbe meer, in elk geval geen Durano (Plus) meer.
Ik gebruikte altijd naar volle tevredenheid de Schwalbe Durano Plus banden. Mijn hoofddoel van het fietsen is niet prestatiegericht. Daarom vond ik de Durano Plus banden ideaal, omdat ze erg duurzaam, slijtvast en vooral lekbestendig zijn. Twee weken geleden wilde ik nieuwe bandjes omleggen omdat de oude aan vervanging toe waren. Nu weet ik dat de Durano Plus altijd stugge bandjes waren, maar opzich kon ik me er wel mee redden. Ik weet niet of Schwalbe iets met het rubber compount heeft geaan, maar met de nieuwe banden was het een groot drama. Niet tot nauwelijks om de velg te leggen. Na veel pijn en moeite uiteindelijk gelukt, maar helaas binnenband lek (ja, met bandenlichters geprobeerd om de band erop te leggen en ja, ik weet dat dat eigenlijk niet mag). Band was er vervolgens met geen mogelijkheid meer af te krijgen. Uiteindelijk met letterlijk snijden de band los en van de velg gekregen. En nu ben ik niet heel onhandig, gezien het vele vervangen van banden de afgelopen jaren en twee keer zelfstandig een fiets te hebben opgebouwd.
Heb voor de Schwalbe's in de plaats toen snel de Vittoria Rubino Pro banden besteld, waarover ik ook goede verhalen heb gehoord qua lekbestedigheid en duurzaamheid. Die had ik zo om de velgen. Inmiddels 135 km gefietst in Zuid-Limburg onder natte omstandigheden. Geen lek gereden en banden voldoen voor mij prima qua rij eigenschappen.
Voor mij dus geen Schwalbe meer, in elk geval geen Durano (Plus) meer.