Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 07 jan 2024 08:27

Enzzo schreef: 06 jan 2024 18:45 Je zult het bijna niet geloven LCSMET, maar ik ben het bijna volledig eens met wat je hierboven schrijft.

De oplossing voor al die zaken ligt alleen wat complexer dan een massale stem op Vlaams belang of de PVV. Als het hen ook niet lukt - omwille van bijvoorbeeld grondrechtelijke regelgeving- om die problemen op te lossen dan zijn we straks weer 4 jaar verder en is er niets veranderd behalve misschien de enorme ergernis en het “nu is het genoeg” gevoel bij de stemmende bevolking.
Waar komen we dan uit…?
Je hebt gelijk hoor.
Maar waarom niet durven zeggen dat op de manier waarop de politieke macht georganiseerd is (nationaal, in België bijkomend probleem met twee landshelften) er gewoon geen oplossing meer mogelijk is voor de problemen die Lcsmet benoemd.
Zonder paradigmashift kunnen die problemen niet opgelost worden en vermits een groot deel van de nationale soevereiniteit doorgespeeld is aan de EU (dit is trouwens in bijna alle landen ongrondwettelijk gebeurd maar de grondwet is alleen belangrijk als het goed uitkomt) en de uiteindelijke almacht toekomt aan de juridische organen van de EU is er binnen die constellatie gewoon geen politieke oplossing meer mogelijk.
Het is gewoon een cirkel van politieke onmacht geworden. Het is dan ook geen democratie meer.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 07 jan 2024 08:44

ColumsbusMJ schreef: 06 jan 2024 16:39

Heb je toevallig ook artikelen die je verhaal over Duitsland ondersteunen? Zowel over linkse politici als over de steden die ontwricht zijn. Ik ben best benieuwd.
Ik wil nu niet in Hopjes zijn plaats treden, maar kort: wat er in Berlijn de laatste twee jaar allemaal gebeurd kan je echt wel als ontwrichting beschouwen. Dit komt toch regelmatig in de reguliere media?
In andere grootsteden (vooral de geïndustrialiseerde) zijn er grote problemen met (migratiegerelateerde) criminaliteit, ook dat is in de Duitse Pers veelvuldig aanwezig.
SPD -afdelingen uit die probleemsteden (welke dat zijn kan gewoon afleiden uit de AfD scores in de peilingen) verlaten inderdaad het standaardverhaal over een positieve integratie dat door hun partijleiding verspreid wordt. Stilaan is er in die leiding ook een breuk ontstaan waarbij de tegenstem steeds belangrijker lijkt te worden.

Bij CSU heeft die mening nooit geleefd, maar bij kartelpartner CDU wel, en dat is wel de verdienste (?) van Merkel.
Nu Merkel weg is keert de CDU terug naar haar oude ideeen en die zijn heel wat conservatiever dan wat Merkel predikte.

Ik las gisteren in een Nederlands krant dat Merkel zich ook meer en meer terugtrekt uit de partij en zelfs niet meer geassocieerd wil worden met de huidige koers. (dat Merkel zelfs bij CDU terecht gekomen is was eigenlijk een accident de parcours, ideologisch gezien had ze logischerwijze bij SPD terechtgekomen of bij de Groenen, maar daar had ze minder van haar ideeën kunnen realiseren, dat heeft ze zelf ook ooit toegegeven).
In hetzelfde artikel las ik ook dat Merkel bij de invoering van het homohuwelijk tegenstemde (wist ik niet). Geen haan die daar naar kraait. Een vrijheid die nu nauwelijks nog iemand zich kan permitteren zonder gedefenestreerd te worden.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 07 jan 2024 09:14

Ernie C. schreef: 06 jan 2024 21:31 Ik denk dat iedereen die een beetje links of rechts is het daar grotendeels mee eens is.

Het probleem bij extreem rechts is dat ze af willen van (een groot deel) het islamitische deel van de samenleving. Dan heb je het toch over een aanzienlijk deel van de samenleving en gezien de mate van voortplanting wordt dat ook zonder immigratie snel groter. Hoe ga je dat aanpakken? Genocide, heropvoedingskampen of een anti-islamsubsidie? Dat lijkt mij een lastige en de kans dat het op een hele hoop geweld uitdraait, acht ik een heel stuk groter dan door ouderwets links theedrinken met elkaar.

Ook op het gebied van klimaatontkenning zijn we met extreemrechts aardig in de aap gelogeerd. Is het niet om de opwarming van de aarde te stoppen, dan is het wel omdat ze volop door willen gaan d.mv. olie en gas de islamitische wereld al onze rijkdom te gunnen en ondertussen willen proberen hun geloofsgenoten het land uit te pesten.
Ik denk niet dat extreem rechts perse af wil van moslims. Ik denk dat ze bij extreem rechts ook wel snappen dat het te laat is om daar binnen een democratische (niet souvereine) context iets aan te doen.

Ik denk wel dat extreem rechts wil dat de rechtstaat prevaleert op de geloofsovertuiging. Deze week nog stond in de krant dat dit bij een meerderheid (weet niet meer precies hoeveel) van de moslims niet het geval is.

Extreem rechts denkt ook dat het op een democratische manier autochtone culturele waarden kan vastleggen in wetten en grondwetten naar de toekomst toe. Dat is natuurlijk een misvatting als je de demografische ontwikkelingen bekijkt.

Binnen een autocratie zou dat wel kunnen en misschien zal er in de toekomst wel een of andere extreem rechtse politieker zoiets ambiëren, maar binnen de wettelijke en zeker EU-context wordt dat heel moeilijk.

Persoonlijk denk ik dat goede kritische scholing op Verlichting gestoeld onderwijs de beste kans is om 'gelovigen' te verzoenen met een democratisch systeem. Ik denk ook dat je daar niet teveel mag op toegeven.

Wat betreft klimaatontkenning, dat woord alleen al, dat woord is een sofisme. Je hebt er ook die het hebben over klimaatnegationisme. De bedoeling is duidelijk, vermoedelijk komt er nog holocaust-variant.

Ten gronde, de klimaatveranderingskwestie vereist transparantie en nuance.
Mensen die kritisch zijn tegenover de overheidsgedragen opinie afschilderen als dom, onwetend, complotdenkers etc.... is niet correct en contraproductief. Ik denk niet dat John Clauser of Freeman Dyson idioten zijn.

Als politiekers, activisten, belangengroepen etc schermen met 'de wetenschap' dan moet je opletten.
De wetenschap bestaat niet, wetenschap is nooit definitief en altijd dynamisch. Principes van verificatie en falsificatie zijn essentieel. Peer-review systemen tonen hoe langer hoe meer dat ze geen ultiem middel zijn waarvoor ze bedoeld zijn.

De waarde van de wetenschap zit niet in de wetenschap zelf maar in de wetenschappelijke methode.
Voor alle duidelijkheid, want ik hoor het constant in discussies over het klimaat, een model is geen wetenschap, het is geen wetenschappelijk bewijs. Het is een onderzoeksmiddel.

Een belangrijke zaak als klimaatverandering verdient een zeer ernstige, multidisciplinaire wetenschappelijke bestudering en aanpak.

Die hoort niet in vorm gegoten te worden door een politieke ondemocratische organisatie als de VN.

Daar horen geen actiegroepen aan tafel te zitten die meeschrijven aan de rapporten van het IPCC.

Transparantie (en liefst wetenschappelijk onderbouwd) over het waarom sommige studies wel en andere niet worden opgenomen in de IPCC rapporten.

De lijst van wetenschappers zouden moeten beperkt worden tot relevante wetenschapen. Taalhistorici, journalisten, politieke en sociologische wetenschappers etc.... horen daar niet in thuis.

Als ik dus naar Dyson en Clauser verwijs doe ik dat omdat het beide nobelprijswinnaars zijn in de fysica.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2024 17:25

Hier hebben we weer een prima voorbeeld. De huidige standen zijn níet abnormaal, komen vaker voor. Door dit zo te framen verlies je alle geloofwaardigheid voor de zaken die er wél toe doen.
Bijlagen
IMG_9965.jpeg
Less is bore

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 jan 2024 17:57

Misschien is er nog meer leed voorkomen doordat er toch geleerd is van vorige hoge waterstanden. Het water zal je huis maar binnen komen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jan 2024 19:33

Michel geeft een paar maanden voor het einde van zijn mandaat als Voorzitter van de Europese Raad er de brui aan.
Politiek opportunisme ten top.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 07 jan 2024 22:05

daniel1975 schreef: 07 jan 2024 17:25 Hier hebben we weer een prima voorbeeld. De huidige standen zijn níet abnormaal, komen vaker voor. Door dit zo te framen verlies je alle geloofwaardigheid voor de zaken die er wél toe doen.
Beetje kortzichtig Daniël. Als de zeespiegel straks ook (onvermijdelijk) gestegen is kan het water uit het IJsselmeer niet meer afgewaterd worden. De rivieren blijven maar voeden door aanhoudende regen in de toekomst, ergo het delta gebied wat op de kaart aangemerkt is als Nederland, wordt straks een walhalla voor Duitsers die nog maar een half uurtje hoeven te rijden om hun kuil te graven aan het noordzeestrand.

Kortom: Hiemstra heeft het niet over de huidige situatie maar over hoe dit in de toekomst kan escaleren tot een nationale ramp.

Mijns inziens heeft hij daar een punt!
Watermanagement is hopelijk een oplossing ipv klimaatklevers op de A10 maar feit is wel dat er iets moet gebeuren!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2024 22:08

Jans schreef: 07 jan 2024 17:57 Misschien is er nog meer leed voorkomen doordat er toch geleerd is van vorige hoge waterstanden. Het water zal je huis maar binnen komen.
Bij ons zijn al wekenlang wegen afgesloten ivm hoogwater terwijl er nooit dreiging is geweest dat deze onder zouden lopen of afgesloten zouden worden of om de schotten in de dijk te zetten. De enige reden was volgens mij daadkracht tonen omdat in de zomer van 2021 grote fouten aan het licht zijn gekomen. De gemeente is oa een complete nooddijk kwijtgeraakt :? .
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2024 22:10

@enzzo: Ik weet donders goed wat de uitdaging wordt als de zeespiegel zou stijgen.
Alleen koppelt GH de actuele situatie weer aan global warming terwijl de standen helemaal niet extreem zijn.
Less is bore

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 07 jan 2024 22:17

daniel1975 schreef: 07 jan 2024 22:10 @enzzo: Ik weet donders goed wat de uitdaging wordt als de zeespiegel zou stijgen.
Alleen koppelt GH de actuele situatie weer aan global warming terwijl de standen helemaal niet extreem zijn.
Hence the fraise: “ Kortom: Hiemstra heeft het niet over de huidige situatie maar over hoe dit in de toekomst kan escaleren tot een nationale ramp.”

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2024 22:20

lugosi schreef: 07 jan 2024 09:14

Ik denk niet dat extreem rechts perse af wil van moslims. Ik denk dat ze bij extreem rechts ook wel snappen dat het te laat is om daar binnen een democratische (niet souvereine) context iets aan te doen.

Ik denk wel dat extreem rechts wil dat de rechtstaat prevaleert op de geloofsovertuiging. Deze week nog stond in de krant dat dit bij een meerderheid (weet niet meer precies hoeveel) van de moslims niet het geval is.

Dan toch alleen prevaleren boven de geïmporteerde godsdienst. In Nederland en België zal het nog wel een beetje meevallen, maar vooral in het voormalig Oostblok is het extreemrechts toch flink op conservatief christelijke leest geschoeid.
In Nederland dreigt nu samenwerking met de partij van Omtzigt met extreem rechts en dan kom je onder de streep wel op hetzelfde uit.

Verder wel grotendeels eens met jouw verhaal.
Campagnolo Ultra Dork

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 07 jan 2024 23:11

Ernie schreef:…maar vooral in het voormalig Oostblok is het extreemrechts toch flink op conservatief christelijke leest geschoeid.
In Nederland dreigt nu samenwerking met de partij van Omtzigt met extreem rechts en dan kom je onder de streep wel op hetzelfde uit.…
Goh zo heb ik er nog niet naar gekeken maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt!

Misschien ben ik wat naïef en denk ik dat een coalitie tussen extreem rechts, christelijk midden/rechts en totaal nog niet duidelijk “boer, braam, brandnetel “ wellicht een ommekeer kan brengen. Althans ik hoop het toch van ganser harte al was het alleen maar om uit de impasse te komen!
Ik veracht het gedachtegoed van de PVV, heb een milde sympathie voor Omtzicht, vind de BBB een gelegenheids partij zonder enige realiteitszin en kots op de gedoog lafheid van de VVD.
Maar! Ik ben wel zo vertrouwend dat ik ze een kans gun om de rommel van tig jaar liberaal graaibeleid op te lossen.

Nogmaals noem me naïef…

Gesloten